Katalog

Hanna Jarczak, 2014-05-23
Kokanin

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz zajęć korekcyjno–kompensacyjnych dla uczniów z trudnościami w uczeniu się matematyki

- n +

Temat : „ W świecie liczb” – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.

Cel ogólny:
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10

Cele operacyjne:
Uczeń:
- dodaje i odejmuje w zakresie 10
- ćwiczy koordynacje wzrokowo- ruchową
- układa liczby od 0-10 w porządku rosnącym i malejącym

Metody: gier i zabaw, działań praktycznych, zadaniowa

Formy pracy: indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: piłeczka, etykietki z liczbami od 1-10, baloniki, mazaki, figury geometryczne z zapisanymi działaniami na odejmowanie i dodawanie w zakresie 10, kartoniki z liczbami od zera do 10, karty pracy
Wiek uczestników: uczniowie klasy I


Przebieg zajęć

Część wstępna (wprowadzająca):

1. Zabawa „Witam wszystkich”.

Dzieci siedzą na dywanie w kręgu podając sobie piłeczkę. Dziecko, które złapie piłkę wypowiada powitanie: Witam wszystkich, a szczególnie… (np. Bartka bo poczęstował mnie dzisiaj cukierkiem).

2. ,,Liczbowe baloniki”

Dzieci otrzymują etykietki z liczbami od 1 - 10 ( losowo). Przyklejają je do ubrania
( prawą ręką na lewą stronę klatki piersiowej).
Następnie nauczyciel rozdaje baloniki. Dzieci pompują.
Po napompowaniu piszą mazakiem na baloniku swoją liczbę.
Obok rysują tyle kropek, ile wskazuje liczba.
Rozpoczynają zabawę ruchową, która polega na tym, że odbiją balony tyle razy, ile wskazuje liczba napisana na baloniku.
Następnie dzieci mogą zamieniać się balonikami, podbijając je tyle razy ile wskazuje napisana na nich liczba.


Zajęcia właściwe ( część merytoryczna)


3. „Odgadnij hasło”.

Przed każdym dzieckiem leżą figury geometryczne z zapisanymi działaniami na odejmowanie i dodawanie w zakresie 10. Na ich odwrocie terapeuta zapisuje sylaby i liczebnik, które utworzą hasło ( wyniki ułożone w porządku rosnącym powinny utworzyć hasło: „Umiem liczyć do 10”). Zadaniem każdego dziecka jest obliczyć działania i ułożyć wyniki rosnąco. Po prawidłowym wykonaniu ćwiczenia dziecko odwraca figury i odczytuje hasło.

4. „Dorysuj dzieciom piegi”

Na karcie do ćwiczeń przedstawione są twarze uśmiechniętych dzieci, pod nimi okienka do działań ( uzupełnione lub nie). Zadaniem dziecka jest policzyć piegi i wpisać do okienek odpowiednie liczby lub dorysować na policzkach piegi zgodnie z liczbami podanymi w okienkach pod obrazkiem, a następnie obliczyć sumy.

5. Zgadywanka.

Dzieci siedzą na dywanie. Każde dziecko losuje kartonik z liczbą od 0 do 10. Nie pokazuje nikomu swojego kartonika. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie jaką liczbę wylosowało każde z nich. Za pomocą zdań: np. „Wybrałeś 5” próbują odgadnąć jaką liczbę wylosował wybrany uczeń. Pytany uczeń pomaga pozostałym odpowiadając: „za dużo” lub „za mało” aż do momentu kiedy zostanie podana prawidłowa liczba.


Część końcowa

6. Ćwiczenie relaksacyjne „Pomyśl i zrób”

Nauczyciel pokazuje określoną czynność ruchową (uderza prawą ręką w lewe kolano, klaszcze pod kolanem, itd.). Zadaniem dzieci jest zilustrowanie ruchem tej czynności np. o 3, 4 ruchy więcej lub mniej, zgodnie z poleceniem nauczyciela.

7. Pożegnanie: „Iskierka” (uścisk dłoni)

Iskierkę puszczam w krąg,
Niech wróci do mych rąk.





Opracowała: Hanna Jarczak

Wyświetleń: 3158


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.