AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marta Kaiser, 2014-05-22
Góra

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Poznaj samego siebie: scenariusz lekcji wychowawczej z wykorzystaniem zabaw integracyjnych

- n +

Poznaj samego siebie
scenariusz lekcji wychowawczej z wykorzystaniem zabaw integracyjnych
CELE:
• integracja grupy
• uświadomienie sobie własnych cech i zachowań
• rozwijanie umiejętności dostrzegania i określania swoich mocnych stron
• dostrzeżenie nowych cech rówieśników
• kształtowanie umiejętności empatii i zrozumienia
METODY:
• pogadanka
• dyskusja
• drama
FORMY:
• praca indywidualna
• praca w grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• karty pracy
• materiały piśmiennicze
• kapelusz albo czapka
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Sprawy organizacyjne
2. Wstępem do rozważań niech będzie aforyzm greckiego filozofa Talesa „Najtrudniej poznać samego siebie”. Dlaczego? Nauczyciel może podać własne przykłady, wysłuchać co mają do powiedzenia uczniowie lub przytoczyć zaproponowane:
 Sami siebie nie widzimy (chyba, że w lustrze), nie zauważamy mimiki, sposobu poruszania się, możemy jedynie nazwać nastroje, które nas opanowują (złość, radość, smutek, zdziwienie, lekceważenie)
 Swoje różne reakcje, uczucia, zachowania łatwo usprawiedliwiamy, niechętnie przyjmujemy krytykę i niechętnie krytykujemy siebie, natomiast krytyka innych przychodzi nam z łatwością
 Szybciej ulegamy presji ludzi, którzy są dla nas ważni
 W wieku 14-15 lat nie zawsze potrafimy decydować, które rozwiązanie jest dla nas najlepsze
3. Na dzisiejszych zajęciach wspólnie postaramy się uświadomić sobie, że jesteśmy mieszanką cech zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.
A. Uczniowie przedstawiają się, pisząc na dużej kartce formę swego imienia i tworzą akrostych, dopisując do pierwszych liter swoje cechy charakteru lub upodobania np.
P unktualny
A bsolutnie nie znoszę szpinaku
W olę historię od chemii
E nergiczny
Ł atwo się denerwuję
Po zakończeniu pracy uczniowie przedstawiają jej efekty i wypowiadają się na temat tego, czy łatwo im było w ten sposób stworzyć obraz własnej osoby, czy sprawiało im to jakiekolwiek problemy.
B. Nauczyciel i uczniowie tworzą koło chwytając się za ręce. Nauczyciel informuje, że za chwilę do jednego z uczniów dotrze znak życzliwości, który powinien przekazać koledze obok. Nie mówiąc jaki to znak nauczyciel lekko ściska rękę, np. ucznia po prawej stronie i czeka, aż znak życzliwości wróci do niego. W razie potrzeby ćwiczenie można powtórzyć.
C. Stojąc w kole i nadal trzymając się za ręce wypowiadamy jedno zdanie. Zaczyna nauczyciel: „Jestem szczęśliwy, ponieważ …..” Każdy uczeń kończy to zdanie według własnego uznania (np. …. „bo jestem dobrą uczennicą, bo mam fajnych rodziców”). Wypowiedź kończy nauczyciel mówiąc np. „….. bo jestem tu dziś z Wami”.
D. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki i prosi o napisanie pięciu swoich cech. Zdania mają zaczynać się od: „Jestem…”. Wypisane cechy powinny dotyczyć psychiki, osobowości, upodobań, a nie zewnętrznych cech fizycznych. Nauczyciel zbiera niepodpisane kartki i wrzuca je do kapelusza. Po wymieszaniu losuje po jednej i na głos odczytuje cechy. Zadanie grupy polega na odgadnięciu kogo charakteryzują dane cechy. Wskazana jest przy tym ćwiczeniu dyskusja i komentarze typu: ”Dlaczego pomyślałaś, że to Paweł?”, „Która cecha Cię zmyliła?”.
E. Praca w grupach. Uczniowie na dużym arkuszu papieru uzupełniają koniczynkę, na której płatkach wpisujemy poszczególne imiona uczniów. Przy każdym imieniu wpisujemy cechę charakteryzującą tylko i wyłącznie tę osobę. W środku koniczynki wpisujemy cechy, które są wspólne dla wszystkich członków grupy. Po wykonaniu ćwiczenia grupy dzielą się spostrzeżeniami.
4. Nauczyciel uświadamia uczniom, że każdy z nas inaczej postrzega rzeczywistość, jest inny, ale każdy pragnie akceptacji, zrozumienia i poczucia bezpieczeństwa.
5. Na zakończenie osoby chętne wypowiadają się na temat tego, czego nowego dowiedziały się na zajęciach.
BIBLIOGRAFIA
1. Bleja – Sosna B.: Godziny wychowawcze: poradnik dydaktyczny: gimnazjum I-III. Toruń 2001.
2. Rojewska J.: Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych część II. 2000.
3. Słowikowska T.: Scenariusze zajęć na temat kształtowania własnej wartości. Wszystko dla Szkoły 2005 nr 1 s. 13-15.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1370


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.