AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Strumiłło, 2014-05-21
Łódź

Anna Krupińska
Sztuka, Konspekty

Ikar wciąż obecny – czyli o funkcji motywów mitologicznych w różnych tekstach kultury.

- n +

Scenariusz z wykorzystaniem prezentacje multimedialną, burzy mózgów, metody myślenia obrazami oraz materiałów(inne przykłady dzieł malarskich mitologicznego Ikara) przygotowanych wcześniej przez uczniów w ramach pracy domowej.

Cele lekcji:
Uczeń:
• Odczytanie informacji jawnych i ukrytych w tekstach
• Analiza różnych tekstów kultury
• Określenie problematyki utworów
• Porównanie funkcjonowania tego samego motywu w różnych tekstach kultury tekst literacki, obraz i utwór muzyczny
• Budowanie wypowiedzi argumentacyjnej
• Tworzenie tekstu mówionego zgodnie z zasadami spójności i logiki
• Wskazanie w omawianych obrazach składników języka malarstwa,
• Analizowanie i interpretacja dzieło - obraz „Upadek Ikara” Petera Brueghla

Metody:
• metody aktywizujące – burza mózgów
• rozmowa kierowana
• praca z tekstem
• praca z materiałem ilustracyjnym

Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne:
• teksty dzieł literackich: J. Iwaszkiewicz „Ikar”, E. Bryll „Wciąż o Ikarach głoszą”, S. Grochowiak „Ikar”, T. Różewicz „Praca i obowiązek”.
• prezentacja multimedialna; Petera Bruegla - Upadek Ikara/Pejzaż z upadkiem Ikara 1558r
• utwór muzyczny Jacka Kaczmarskiego „Upadek Ikara”

Przebieg lekcji
Teza: Mit jako źródło inspiracji
Faza wprowadzająca
Na¬uczyciel wyświetla prezentację multimedialną dotyczącą Upadku Ikara.
Zadaniem uczniów jest wysłuchanie wprowadzenia nauczyciela o twórczości Petera Bruegla (renesansowego malarza niderlandzkiego)- nazywanego „malarzem wnętrz, a nie wyglądu człowieka”. Na tle twórczości przepełnionej – wątkami z biblii : Wieża Babel, Droga krzyżowa, Nawrócenie Szawła; codziennym życiem ludu (wesela, uczty, biesiady, kiermasze), : Chłopski taniec, Chłopskie wesele; ilustracjami przysłów - uczniowie wskazują istotne wątki zawarte w dziele pt. „Upadek Ikara/Pejzaż z upadkiem Ikara”. Analizują wybrane elementy języka dzieła malarskiego. W tym celu zadane są pytania wspomagające: W otoczeniu jakich barw widzimy jasną postać Ikara? Czemu miało służyć użycie takiego środka formalnego? (ciemnych kolorów, tragedia); Gdzieś w oddali, na morzu, widzimy (statek). Czego jest symbolem? (przemijanie); Jaka była to pora dnia? (zachód, koniec życia chłopca); W jakich barwach przedstawia oracza, pasterza oraz miasto? (jasnych); Dlaczego? pokazuje niezmąconą tragedią pogodę ducha ludzi, którzy nie dostrzegli otaczającej ich śmierci.

Nauczyciel podsumowuje obserwacje uczestników na tle charakterystycznych cech malarstwa niderlandzkiego, który: odznacza się realizmem – przekazywanie obiektywnej prawdy o rzeczywistości które: podejmuje problem dobra i zła w życiu człowieka; wyraża bogactwo środków wyrazu, kompozycji oraz różnorodność i mnogość form plastycznych, co daje oglądanie dzieł – fragmentami; stosowali głównie perspektywę powietrzną, nie zaś linearną; odeszli od kompozycji centralne, symetrycznej na rzecz kompozycji po przekątnej; stosowali bardzo szeroką gamę barwną z przewagą jednego tonu; zawiera rozbudowana symbolikę; ma tendencje moralizatorskie. U Bruegla zaś występuje spojrzenie na rozległą przestrzeń z lotu ptaka lub wysokiego wzgórza liczne pejzaże i sceny rodzajowe.
Uczniowie piszą notatkę, która powinna zawierać poniższe treści: „Bruegel podkreślił tragedię dotykającą chłopca poprzez użycie w tym miejscu obrazu, w którym on się znajduje, ciemnych kolorów. Gdzieś w oddali, na morzu, widzimy statek - odwieczny symbol przemijania. Również pora dnia, w której autor umieścił smutne wydarzenie, podkreśla tragedię Ikara. Zachód słońca oznacza koniec dnia, a w tym przypadku - również koniec życia chłopca. Tę część obrazu, która przedstawia oracza, pasterza oraz miasto autor przedstawił w jasnych, pogodnych barwach, które mają podkreślać niezmąconą tragedią pogodę ducha ludzi, którzy nie dostrzegli otaczającej ich śmierci.”

Faza realizacyjna
Klasa zostaje podzielona na cztery grupy(zgodnie z ilością tekstów źródłowych przygotowanych przez nauczyciela). Każda z nich zapoznaje się z otrzymanym fragmentem tekstu. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel zadając kluczowe pytania uzyskuje od uczniów spostrzeżenia dotyczące samego tekstu i przemyśleń z nim związanych.

Uczniowie pokazują i omawiają skrótowo(rzutnik multimedialny) wcześniej przygotowane(praca domowa) inne, bardziej współczesne, przykłady malarskie bohatera mitologicznego którym jest Ikar np.: Jarosław Miklasiewicz Upadek II, Upadek III (spadający na miasto Ikar), Peter Paul Rubens Upadek Ikara (spadający Ikar mija ojca w locie), William Blake Richmond Ikar (Ikar stojący nad przepaścią szykuje się do lotu), Domenico Piola Dedal i Ikar (przygotowania do lotu Ikara), Henri Emile Benoit Matisse Jazz: Ikar (uproszczony wizerunek mężczyzny wśród gwiazd), Marc Chagall Upadek Ikara (spadający Ikar), Jan Drews Ikar (Ikar przed zderzeniem z taflą morza).

Podczas krótkiej rozmowy uczniowie analizują zapisane uwagi dotyczące tekstu kultury jakim jest dzieło malarskie z XVI wieku i dzieła bliższe nam czasowo. Dzielą się swoimi wrażeniami dotyczącymi tego rodzaju dzieł. Mówią, na co zwrócili uwagę podczas oglądania wyświetlanych obrazów i czy im się one podobały. Na zakończenie osoby chętne uzasadniają swoją opinię.


Faza podsumowująca
Uczniowie wysłuchują piosenki Jacka Kaczmarskiego pt: „Upadek Ikara”

Zadanie domowe:
Dokonaj w zeszycie analizy i interpretacji wybranego obrazu inspirowanego historią Ikara.


Źródła:
• podręcznik: „Sztuka i czas” Barbary Osińskiej
• http://wlodarczyk-rafal.blog.onet.pl/2012/04/09/jacka-kaczmarskiego-opisywanie-i-interpretacja-obrazow-inspiracje-malarskie-w-jego-tworczosci/
• http://justynanapiorkowska.natemat.pl/38135,pejzaz-z-upadkiem-ikara-w-tle-arcydziela-sztuki
• http://www.youtube.com/watch?v=v4L49lnd5bQ
• http://www.historiasztuki.com.pl/strony/999-artysci-set.html


Scenariusz lekcji można, w razie potrzeby, rozbudować jeszcze o tekst Owidiusza, jako jeszcze głębsze wprowadzenie w tematykę i nieco przedłużyć lekcję np. do dwóch godzin(zależnie od przygotowania i tempa pracy uczniów) http://www.ap.krakow.pl/nkja/literature/litpow/ovidius.pdf

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1658


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.