![]() |
![]() |
Katalog Iwona Sromek, 2014-05-19 Łososina Dolna Matematyka, Ćwiczenia Scenariusz lekcji - mnożenie ułamków zwykłych przez liczby naturalneKONSPEKT TEMAT LEKCJI: Mnożenie ułamków zwykłych przez liczby naturalne. KLASA: IV CELE LEKCJI: Uczeń: – zna pojęcie iloczynu i czynników, – zna sposób mnożenia ułamków przez liczby naturalne, – zna sposób mnożenia liczb mieszanych przez liczby naturalne, – potrafi mnożyć ułamki zwykłe przez liczby naturalne, – potrafi mnożyć liczby mieszane przez liczby naturalne, – współpracuje w grupie. METODY NAUCZANIA: metoda problemowa, metoda ćwiczeniowa. FORMY ORGANIZACYJNE LEKCJI: praca indywidualna, praca w grupach 2-osobowych, praca z całą klasą. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: – kartki z zadaniami (załączniki), – zestawy czterech kartek w kopercie z wyszczególnionymi minutami i godzinami po jednym zestawie dla każdego ucznia, zestaw „UŁAMKI” - części figur geometrycznych z magnesami, podręcznik, OPRACOWAŁA: Iwona Sromek PRZEBIEG LEKCJI: I Część wstępna lekcji 1. Przywitanie uczniów i czynności porządkowe. 2. Sprawdzenie obecności. 3. Przypomnienie podstawowych pojęć związanych z ułamkami zwykłymi. II Część właściwa lekcji 1. Nauczyciel przykleja do tablicy kolejno trzy ćwiartki koła i poleca uczniom opisać tę czynność działaniem. Uczniowie proponują działanie dodawania: + + . Nauczyciel pyta, jakim działaniem zastępujemy dodawanie takich samych składników. Uczniowie proponują zastąpić dodawanie mnożeniem, nazywają iloczyn i czynniki. 2. Nauczyciel informuje, że celem lekcji będzie zdobycie przez uczniów umiejętności mnożenia ułamków przez liczby naturalne. 3. Zapisanie tematu lekcji. 4. Nauczyciel poleca zapisać działanie: + + = = = Tłumaczy, że mnożymy licznik przez liczbę naturalną, a mianownik pozostawiamy bez zmian. 5. Nauczyciel daje każdemu uczniowi kartkę z figurami geometrycznymi częściowo zamalowanymi (załącznik nr 1) i prosi o zapisanie iloczynami zamalowanych części. Uczniowie zapisują działania mnożenia. Po przedyskutowaniu na forum klasy prawidłowych zapisów, wklejają kartki do zeszytu. 6. Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi kartkę z trzema figurami geometrycznymi (załącznik nr 2). Prosi o zamalowanie w każdym zestawie wskazanych działaniem części figur i wykonanie mnożenia. Uczniowie kolorują w każdym kole żądaną część figur, obliczają iloczyny, po porównaniu wyników wklejają kartki do zeszytu. 7. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zadaniami (załącznik nr 3), prosi o ich wykonanie zgodnie z poleceniami. Uczniowie obliczają iloczyny, konsultują wyniki, wklejają kartki do zeszytu. III Część końcowa lekcji 1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń ze str 67 cw 8 i str 68 ćw 11 na tablicy interaktywnej. 1. Ocena pracy uczniów na lekcji. 2. Zadanie i omówienie pracy domowej (zadania 2, ze str. 85 z podręcznika ćw 1,2, 3 str 66). 3. Pożegnanie uczniów. ZAŁĄCZNIK NR 1 Opisz mnożeniem pokolorowanie części figur: 3 ∙ = + + = = = (a) 4 ∙ = ∙ = ZAŁĄCZNIK NR 2 Pokoloruj wskazane działaniami części kół i oblicz iloczyny: a). 6 ∙ = b). 3 ∙ = ZAŁĄCZNIK NR 3 1. Oblicz iloczyny: 6 ∙ = 9 ∙ = 10 ∙ 2 = 7 ∙ 3 = 2. Ola zjadł pizzy, a Tomek trzy razy więcej. Oblicz, jaką część pizzy zjadł Tomek. 3. Olek przejechał na rowerze w ciągu dnia 1 km, a jego starszy brat Mateusz pokonał w tym samym dniu 2 razy dłuższą trasę. Jak długą trasę pokonał Mateusz? Wyświetleń: 677
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |