![]() |
![]() |
Katalog Anna Skwara, 2014-05-19 Mordy Edukacja czytelnicza, Konspekty Konspekt lekcji z edukacji czytelniczej - opis bibliograficznyKonspekt lekcji z edukacji czytelniczej TEMAT: „Im bliżej źródła, tym wiedza pewniejsza”* - redagujemy opis bibliograficzny. *Parafraza przysłowia: „Im bliżej źródła, tym woda jaśniejsza”. Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 min CELE Uczeń: • wie, co nazywamy opisem bibliograficznym; • wskazuje elementy książki potrzebne do zredagowania opisu bibliograficznego; • wskazuje na przydatność opisu, bibliografii; • dostrzega różnicę między odpowiedzialnością główną a drugorzędną; • rozszyfrowuje skrótowiec ISBN; • zna schemat opisu bibliograficznego, umie się nim posługiwać w praktyce; • wie, co oznacza ©. Formy pracy: indywidualna (metodą heurezy) i grupowa (metodą praktyczną). Środki dydaktyczne: gotowe karty pracy ze schematem opisu bibliograficznego Przebieg lekcji: 1. Zapisanie tematu lekcji – wyjaśnienie przenośni zawartej w temacie. 2. Wprowadzenie w zagadnienie – przypomnienie tekstów, które zawierały informację dotyczącą ich źródła, np. fragment „Koncertu Jankiela” z „Pana Tadeusza”. Pytania do uczniów: • Jakie informacje zawierały wskazane „dopiski”? (imię i nazwisko autora, tytuł książki, miejsce wydania, rok wydania, nr strony itp.) • Dlaczego powinno się podawać takie informacje? (Przewidywane odpowiedzi uczniów: aby być wiarygodnym, mieć możliwość odnalezienia fragmentu w książce i np. uzupełnienia wiadomości na dany temat, uniknąć zarzutu o plagiat.) 3. Próba zdefiniowania pojęć „opis bibliograficzny” i „bibliografia”. opis biblograficzny – zespół informacji niezbędnych do identyfikacji opisywanego dokumentu (książki). bibliografia – chronologiczny bądź alfabetyczny spis dokumentów (książek). 4. Rozdanie uczniom schematu opisu bibliograficznego. Odpowiedzialność główna: Tytuł. Odpowiedzialność drugorzędna (redaktor, tłumacz). Wydanie. Miejsce wydania: wydawca, rok wydania. Objętość. Seria. Uwagi. ISBN. 5. Wspólna analiza schematu. Wyjaśnienie poszczególnych elementów. Zwrócenie uwagi na znaki interpunkcyjne i konsekwentność stosowania określonego schematu. 6. Wyjaśnienie skrótowca – ISBN (International Standard Book Number) i zwrócenie uwagi na znak © - prawo autorskie. 7. Praca w dwuosobowych grupach - redagowanie opisów bibliograficznych książek z odpowiedzialnością główną i drugorzędną. Ze względu na charakter zajęć – zajęcia dodatkowe z edukacji czytelniczej, praca domowa nie została uwzględniona. Planuje się lekcje powtórzeniowe i uzupełniające podany temat w klasie II i III gimnazjum. Wyświetleń: 584
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |