Katalog Monika Olinkiewicz, 2014-05-13 Świebodzin Język niemiecki, Konspekty Vorurteile ueber Deutsche (lekcja z piosenką)Scenariusz lekcji Czas trwania lekcji: 45 min Klasa: I – język niemiecki jako pierwszy w zakresie rozszerzonym Temat lekcji: Vorurteile über Deutschland und die Deutschen. Cele operacyjne: a) w zakresie wiadomości uczeń: - zna słownictwo dotyczące cech charakteru, stereotypów; - zna fakty i stereotypy dotyczące Niemiec i Niemców; b) w zakresie umiejętności: - umie krótko opisać dany kraj i jego mieszkańców; - doskonali umiejętność mówienia (wypowiedź, dyskusja); - doskonali umiejętność słuchania ze zrozumieniem i czytania ze zrozumieniem; - potrafi wykorzystać posiadane umiejętności i wiadomości; - umie pracować w parach; - potrafi współpracować na lekcji z nauczycielem. Pomoce dydaktyczne: nagranie zespołu „Die Prinzen” „Deutschland”, karteczki z tekstem piosenki, tablica, odtwarzacz CD, plakaty dot. Niemiec (mapy, prace uczniów). Przebieg lekcji: 1. Rozgrzewka językowa. (5 minut) • na forum, nauczyciel stawia pytania – uczniowie odpowiadają np. Welche berühmten Deutschen kennt ihr? Welche deutsche Politiker könnt ihr nennen? Nennt bitte bekannte deutsche Schriftsteller! Martin Luther – wer war das? Wodurch war er bekannt? Wo lebte er? Wer hat den Friedensnobelpreis erhalten? Wer hat die 9. Symphonie komponiert? 2. Nawiązanie do poprzednich zajęć. (5-10 minut) • na forum, nauczyciel stawia pytania – uczniowie zgłaszają się: Was ist typisch deutsch? Welche Charaktereigenschaften sind für diese Nation typisch? Sind Deutsche offen? Sind sie fleißig? Podawane przez uczniów cechy charakteru, zachowania i ich skojarzenia zostają zapisane na tablicy (np. pünktlich, fleißig, Ordnung muss sein, Bürokratie, Humorlosigkeit, laut, Sparsamkeit, mögen Bier, Autos, Gartenzwerge itd.) 3. Prezentacja materiału. (10 minut) • praca w parach: uczniowie otrzymują karteczki z tekstem (pociętym na paski), zapoznają się z treścią na karteczkach, wyjaśniają słownictwo korzystając z pomocy słownika; • uczniowie słuchają piosenki zespołu „Die Prinzen”, układając w tym czasie tekst piosenki za pomocą otrzymanych karteczek - praca w parach (załącznik nr 1); • uczniowie słuchają piosenki ponownie, sprawdzając kolejność ułożonego przez nich tekstu. 4. Faza ćwiczeń. (10 minut) • nauczyciel sprawdza wykonanie zadania (wyświetla dla porównania tekst utworu za pomocą rzutnika), sprawdza zrozumienie tekstu za pomocą pytań : Was lieben die Deutschen? Worin sind sie am besten? • uczniowie próbują wyjaśnić znaczenie kilku zdań, wyrażają własne zdanie, własną interpretację tekstu , np. „...wir sind die freundlichsten Kunden auf dieser Welt ...”; „...bereisen Sie Deutschland und bleiben Sie hier ....“; „...Gott hat die Erde nur einmal geküsst, genau an dieser Stelle, wo jetzt Deutschland ist....“ 5. Podsumowanie lekcji: (5 – 10 minut) • nauczyciel sprawdza za pomocą pytań stopień opanowania materiału (Wie ist Deutschland? Wie sind die Deutschen?) (stolz, lieben Tiere, Autos, Ordnung, Sauberkeit , usw.) Ist das die Wahrheit oder nur Vorurteile?); • nauczyciel objaśnia pracę domową: „Polen. Wie ist das Land? Wie sind die Leute?“; uczniowie wybierają formę: mogą napisać wypracowanie lub tekst piosenki, lub wykonać collage na temat Polski i Polaków; • nauczyciel przeprowadza ankietę wśród uczniów na temat lekcji (załącznik nr 2). Załącznik nr 1 „Deutschland” von „Die Prinzen“ Natürlich hat ein Deutscher „Wetten, dass…” erfunden Vielen Dank für die schönen Stunden Wir sind die freundlichsten Kunden auf dieser Welt Wir sind bescheiden - wir haben Geld Die allerbesten in jedem Sport Die Steuern hier sind Weltrekord Bereisen Sie Deutschland und bleiben Sie hier Auf diese Art von Besuchern warten wir Es kann jeder hier wohnen, dem es gefällt Wir sind das freundlichste Volk auf dieser Welt Nur eine Kleinigkeit ist hier verkehrt Und zwar, dass Schumacher keinen Mercedes fährt Das alles ist Deutschland – das alles sind wir Das gibt es nirgendwo anders – nur hier, nur hier Das alles ist Deutschland – das sind alles wir Wir leben und wir sterben hier Es bilden sich viele was auf Deutschland ein Und mancher findet es geil, ein Arschloch zu sein Es gibt manchen, der sich gern über „Kanaken“ beschwert Und zum Ficken jedes Jahr nach Thailand fährt Wir lieben unsere Autos mehr als unsere Frauen Denn deutschen Autos können wir vertrauen Gott hat die Erde nur einmal geküsst Genau an dieser Stelle, wo jetzt Deutschland ist Wir sind überall die Besten – natürlich auch im Bett Und zu Hunden und zu Katzen besonders nett Das alles ist Deutschland – das alles sind wir Das gibt es nirgendwo anders – nur hier, nur hier Das alles ist Deutschland – das sind alles wir Wir leben und wir sterben hier Wir sind besonders gut im Auf –die-Fresse-hauen Auch im Feuerlegen kann man uns vertrauen Wir stehen auf Ordnung und Sauberkeit Wir sind jederzeit für einen Krieg bereit Schönen Gruß an die Welt, seht es endlich ein Wir können stolz auf Deutschland ..... Schwein! Das alles ist Deutschland – das alles sind wir Das gibt es nirgendwo anders – nur hier, nur hier Das alles ist Deutschland – das sind alles wir Wir leben und wir sterben hier Załącznik nr 2 Ankieta dla uczniów 1. Czy lekcja ci się podobała? Tak / Nie 2. Czy nauczyłeś/ -aś się nowych słów? Tak / Nie 3. Czy tekst piosenki był dla ciebie trudny? Tak / Nie 4. Czy rozumiałeś/ -aś większość tekstu? Tak / Nie 5. Czy uważasz, że praca z tekstem w formie piosenki jest interesująca? Tak / Nie 6. Czy chciałbyś/ chciałabyś pracować w ten sposób częściej? Tak / Nie Ankieta dla uczniów 1. Czy lekcja ci się podobała? Tak / Nie 2. Czy nauczyłeś/ -aś się nowych słów? Tak / Nie 3. Czy tekst piosenki był dla ciebie trudny? Tak / Nie 4. Czy rozumiałeś/ -aś większość tekstu? Tak / Nie 5. Czy uważasz, że praca z tekstem w formie piosenki jest interesująca? Tak / Nie 6. Czy chciałbyś/ chciałabyś pracować w ten sposób częściej? Tak / Nie Ankieta dla uczniów 1. Czy lekcja ci się podobała? Tak / Nie 2. Czy nauczyłeś/ -aś się nowych słów? Tak / Nie 3. Czy tekst piosenki był dla ciebie trudny? Tak / Nie 4. Czy rozumiałeś/ -aś większość tekstu? Tak / Nie 5. Czy uważasz, że praca z tekstem w formie piosenki jest interesująca? Tak / Nie 6. Czy chciałbyś/ chciałabyś pracować w ten sposób częściej? Tak / Nie Ankieta dla uczniów 1. Czy lekcja ci się podobała? Tak / Nie 2. Czy nauczyłeś/ -aś się nowych słów? Tak / Nie 3. Czy tekst piosenki był dla ciebie trudny? Tak / Nie 4. Czy rozumiałeś/ -aś większość tekstu? Tak / Nie 5. Czy uważasz, że praca z tekstem w formie piosenki jest interesująca? Tak / Nie 6. Czy chciałbyś/ chciałabyś pracować w ten sposób częściej? Tak / Nie Ankieta dla uczniów 1. Czy lekcja ci się podobała? Tak / Nie 2. Czy nauczyłeś/ -aś się nowych słów? Tak / Nie 3. Czy tekst piosenki był dla ciebie trudny? Tak / Nie 4. Czy rozumiałeś/ -aś większość tekstu? Tak / Nie 5. Czy uważasz, że praca z tekstem w formie piosenki jest interesująca? Tak / Nie 6. Czy chciałbyś/ chciałabyś pracować w ten sposób częściej? Tak / Nie Ankieta dla uczniów 1. Czy lekcja ci się podobała? Tak / Nie 2. Czy nauczyłeś/ -aś się nowych słów? Tak / Nie 3. Czy tekst piosenki był dla ciebie trudny? Tak / Nie 4. Czy rozumiałeś/ -aś większość tekstu? Tak / Nie 5. Czy uważasz, że praca z tekstem w formie piosenki jest interesująca? Tak / Nie 6. Czy chciałbyś/ chciałabyś pracować w ten sposób częściej? Tak / Nie Ankieta dla uczniów 1. Czy lekcja ci się podobała? Tak / Nie 2. Czy nauczyłeś/ -aś się nowych słów? Tak / Nie 3. Czy tekst piosenki był dla ciebie trudny? Tak / Nie 4. Czy rozumiałeś/ -aś większość tekstu? Tak / Nie 5. Czy uważasz, że praca z tekstem w formie piosenki jest interesująca? Tak / Nie 6. Czy chciałbyś/ chciałabyś pracować w ten sposób częściej? Tak / Nie Wyświetleń: 693
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |