Katalog Ewelina Jędrzejewska, 2014-05-12 Galewice Zajęcia pozaszkolne, Plany pracy Program pracy koła taneczno-ruchowegoPROGRAM WŁASNY KOŁA TANECZNO- RUCHOWEGO DLA KLAS I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ NA ROK SZKOLNY 2011/2012 „ Taniec nie tylko bawi, ale daje pożytek, kształci i uczy. Oswaja nas z widokiem pięknych form i roztacza przed nami świat czarujących dźwięków, łączy harmonijne piękno duchowe i piękno cielesne. W ten sposób rozwija i kształci smak. ” Opracowała: Ewelina Jędrzejewska nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej Spis treści: I. Wstęp – koncepcja programu II. Cele ogólne i szczegółowe III. Metody pracy IV. Formy pracy V. Środki dydaktyczne VI. Materiał nauczania VII. Przewidywane efekty VIII. Ewaluacja I. Wstęp – koncepcja programu Program przeznaczony jest do realizacji w klasach I-III szkoły podstawowej na zajęciach kółka taneczno-ruchowego. Zawiera elementy edukacji muzycznej, zdrowotnej i wychowania fizycznego. Realizowanie tego programu pozwoli rozbudzić u dzieci zamiłowanie do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu piosenki, rozwinąć pamięć muzyczną i ruchową oraz umiejętność uczenia się melodii, zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiązaniu z muzyką. Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe mają przyczynić się do wykształcenia u dzieci dyscypliny, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć korzystnie na rozwój psychiczny i fizyczny dziecka. Uczniowie poznają i utrwalą tańce narodowe i regionalne. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu przez 45 minut. II. Cele ogólne: - nabycie przez uczniów umiejętności wykonywania podstawowych kroków i figur w tańcach, - kształtowanie podstawowych zdolności muzycznych i sprawności psychoruchowych, - kształtowanie i rozwijanie słuchu muzycznego stosownie do możliwości ucznia, - rozwijanie zdolności motorycznych: szybkości, zwinności, skoczności i wytrzymałości, - doskonalenie i rozwijanie nawyków ruchowych, - kształtowanie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego, - wyrabianie pamięci i wyobraźni muzycznej oraz ruchowej, - wyrabianie umiejętności koncentracji uwagi, - wdrażanie do kulturalnego zachowania się i przestrzegania form obowiązujących w tańcu, - wyrabianie umiejętności współpracy w zespole i szybkiego wykonywania poleceń, - rozwijanie umiejętności tanecznych, - kształtowanie aktywności ruchowej z wyeksponowaniem inwencji twórczej. Cele szczegółowe: Uczeń: - zna tańce regionalne i narodowe, - odtwarza kroki i figury, które składają się na wybrany taniec, - poznaje układy taneczne i potrafi je realizować, - potrafi tańczyć w takt muzyki, - ma wyrobione poczucie rytmu, słuchu, płynności ruchów, - potrafi pokonać nieśmiałość i tremę podczas prezentowania się na scenie, - współpracuje w zespole, - wykonuje polecenia, - nabiera ogłady towarzyskiej i kultury zachowania, - rozwija koordynację i sprawności ruchową, - zaspokaja naturalną potrzebę ruchu. III. Metody pracy: - metody aktywne - ćwiczenia praktycznego - metody asymilacji wiedzy - metody twórcze - metody nauczania ruchu IV. Formy pracy: - grupowa - indywidualna V. Środki dydaktyczne: - płyty z muzyką, magnetofon, szarfy, woreczki VI Materiał nauczania 1. Ruch przy muzyce : - wprowadzenie elementów ruchowych do słuchanej muzyki - swobodna interpretacja ruchowa piosenek - ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe - wprowadzenie elementów aerobiku - odtwarzanie różnorodnych wzorów rytmicznych, ułatwiających prawidłowe reagowanie ruchem ciała na zmiany w muzyce. 2. Ćwiczenia uwrażliwiające na różne elementy muzyki : - dynamiczne – uczące spostrzegania zmian dynamiki i reagowania na nie ruchem - agogiczne – ćwiczące umiejętność natychmiastowego reagowania na zauważone zmiany agogiki - artykulacyjne – uczące spostrzegania i odzwierciedlania ruchem różnic artykulacyjnych 3. Zabawy rytmiczne : - „Orkiestra – dyrygent” - „Siała baba mak” - „Idzie rak, nieborak” - „Dorotka” - „Jedzie pociąg”, itp. 4. Zabawy taneczne ze śpiewem : - „Budujemy domy” - „Na krakowską nutę” - „Nie chce znać” - „Szewczyk” - „Karuzela” - ,, Pingwin’’ - „Skakanka”, itp. 5. Tańce narodowe Polski. - Polonez - Krakowiak - Mazur - Oberek - Kujawiak 6. Tańce regionalne a/ Tańce wielkopolskie. - Walcerek - Wisielak - Ceglarz - Kłaniany - Świniorz - Chodzony - Maryneczka b/ Tańce Górnego Śląska -Trojak - Owczareczek - Polka c / Taniec góralski - W murowane piwnicy VII. Przewidywane efekty W trakcie realizacji programu należy wziąć pod uwagę fizyczne i psychiczne możliwości dzieci. Uczniowie uczestniczący w kółku taneczno- ruchowym mają możliwość rozwoju swoich zdolności tanecznych, kształtują poczucie rytmu i zróżnicowania intonacyjnego, wyrabiają umiejętność koncentracji uwagi. Nauczyciel będzie wspierał i motywował dzieci do pracy. Zajęcia dostarczają dzieciom dużo radości, stworzą możliwość odprężenia, zapewnią im dużo ruchu, atmosferę radości, swobody i ekspresji twórczej. Taniec grupowy będzie sprzyjać integracji uczestników, dawać przyjemność i radość ze wspólnego ruchu. Zajęcia taneczne mają znaczenie w procesie nauczania. Można w łatwy, prosty i radosny sposób wspomóc procesy rozwojowe wychowanków, wskazując im ten rodzaj aktywności ruchowej ,który mogą podjąć w swoim czasie wolnym a tym samym racjonalnie i pożytecznie go wykorzystać. Uczniowie będą mieli możliwość zaprezentowania swoich umiejętności na uroczystościach lokalnych i szkolnych. VIII. Ewaluacja Proces tworzenia programu własnego nie jest tworem zamkniętym, lecz konstrukcją otwartą, podlegającą modyfikacji. Podczas trwania zajęć kółka taneczno- ruchowego nastąpi jego weryfikacja. Informacji dostarczą sami uczniowie, dzieląc się z nauczycielem w sposób spontaniczny wrażeniami z przeprowadzonych zajęć. Istotne będą także opinie rodziców, wyrażone w ankietach. Uzyskane dane pozwolą ocenić program, określić jego wartość, użyteczność i funkcjonalność. Będą szczególnie przydatne podczas planowania pracy na następny rok szkolny. Dalszą weryfikację programu będą stanowiły prezentacje podczas uroczystości szkolnych i lokalnych. Wyświetleń: 580
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |