Katalog Agnieszka Wawrzyniak, 2014-05-06 Wrocław Język polski, Konspekty Nasze miejsce we wszechświecie. Czesław Miłosz Przypowieść o maku.Agnieszka Wawrzyniak Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V Temat lekcji: Nasze miejsce we wszechświecie. Czesław Miłosz Przypowieść o maku. Cele w zakresie: Wiadomości: uczeń wie, jak należy korzystać ze słownika uczeń wie, co to jest środek artystyczny i jaką spełnia rolę uczeń wie, kim jest osoba mówiąca w wierszu uczeń zna zasady pisowni wyrazów wielką literą Umiejętności: uczeń rozpoznaje różne środki artystyczne uczeń potrafi wskazać porównania w tekście uczeń potrafi wskazać rymy w tekście uczeń słucha uczeń wypowiada się na temat uczeń wyjaśnia znaczenie wyrazów uczeń potrafi korzystać ze słownika uczeń wyraża swoja opinię uczeń dyskutuje uczeń potrafi uzasadnić swoje stanowisko uczeń potrafi pracować zespołowo uczeń odnajduje odpowiednie fragmenty tekstu uczeń czyta ze zrozumieniem Postaw: uczeń uwrażliwia się na piękno poezji, patrzy refleksyjnie na świat uczeń ćwiczy zdolność słuchania innych oraz uczy się szanować odmienne zdanie swoich kolegów. Typ lekcji: ćwiczeniowa Metody, techniki dydaktyczne: uczenie przez odkrywanie – praca z tekstem, słownikiem, oglądanie zdjęć uczenie się przez poszukiwanie – praca z tekstem, uczenie się przez przyswajanie – rozmowa, dyskusja, Formy organizacji nauczania: zespołowa, w parach, indywidualna Środki dydaktyczne: tekst wiersza, fotografia przedstawiająca pola z makami, zdjęcia wszechświata (drogi mlecznej, kosmosu itp.) Przebieg lekcji: 1. Nauczyciel wita się z klasą i sprawdza obecność 2. Pytanie do klasy: Co to jest przypowieść? Czy spotkaliście się już kiedyś z takim terminem? (praca ze słownikiem, sprawdzenie znaczenia wyrazu i zapisanie definicji do zeszytów) 3. Nauczyciel podaje kilka informacji dotyczących poety (krótka notatka do zapisania) 4. Polecenie o ciche przeczytanie wiersza Czesława Miłosza. Później odczytuje wybrany uczeń na głos, w tym czasie pozostała część klasy ma zamknięte oczy 5. Pytanie: jakie obrazy zrodziły się wam w głowach po wysłuchaniu tego utworu? (po krótkiej wymianie zdań, nauczyciel pokazuje różne zdjęcia kosmosu i fotografię przedstawiającą maki) 6. Pytania: Co jest tematem wiersza? Kto jest osobą mówiącą w wierszu? (krótka wymiana spostrzeżeń) 7. Pytanie: jaki środek artystyczny zastosował poeta w wierszu? Podanie kilku przykładów 8. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach odnaleźli w wierszu i zapisali do zeszytów rymy. Polecenie nauczyciela aby uczniowie odnaleźli rymy w wierszu i zapisali je do zeszytów Polecenie: Na podstawie odpowiednich fragmentów ustalcie, co symbolizuje Makówka – Ogród – Ziarnko maku – 9. Jak myślicie, dlaczego poeta porównał Ziemię do ziarnka maku? (krótka dyskusja) 10. Zadanie: Cały wszechświat to zaledwie ogrodowa makówka... Napisz, czy zgadzasz się z tym twierdzeniem i uzasadnij swoją wypowiedź 11. Pytanie do klasy: Jak myślicie, dlaczego taki tytuł utworu? (rozmowa) 12. Na zakończenie lekcji ogólna refleksja podsumowująca zajęcia i podanie zadania domowego: Wykonaj ilustrację do wiersza Przypowieść o maku. Wyświetleń: 1664
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |