![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Joanna Spandel, 2014-05-05 Kończyce Małe Biologia, Konspekty Genetyka- nauka przyszłości.1. Klasa: 3 gimnazjum Czas trwania zajęć: 45 minut Nauczany przedmiot: biologia 2. Program nauczania: Program nauczania biologii w klasach I-III gimnazjum, A.Zdziennicka, DKOS-5002-52/05 3. Temat zajęć: Genetyka- nauka przyszłości. 4. Cele operacyjne. Uczeń potrafi: ●WIADOMOŚCI: - zdefiniować pojęcie : genetyka, zmienność organizmów - wyliczyć dziedziny życia wykorzystujące odkrycia genetyki - rozróżnić cechy dziedziczne i niedziedziczne - wymienić własne cechy dziedziczne ● UMIEJĘTNOŚCI: - dowieść, że genetyka ułatwia ludziom życie - określić zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach życia ●POSTAWY: - wiązania teorii z praktyką - dociekliwego badacza 5. Strategia: - podająca - problemowa - operacyjna 6. Metody: - kierowania samodzielną pracą uczniów, - poszukujące, - podające. 7. Zasady: - poglądowego nauczania, - systematyczności, - samodzielności i aktywności uczniów, - operatywności wiedzy, - wiązania teorii z praktyką, 8. Formy pracy uczniów: - indywidualna 9. Środki dydaktyczne: - podręcznik, zeszyt przedmiotowy, 10. Organizacja zajęć lekcyjnych 1) FAZA WSTĘPNA (ok.5 min.) - sprawy organizacyjno-porządkowe (sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji). 2) FAZA REALIZACYJNA (ok.35 min.) a) Definiowanie pojęcia genetyka i zmienność - nauczyciel zapisuje na tablicy pojęcie GENETYKA i zachęca uczniów do podawania oraz zapisywania na tablicy skojarzeń związanych z tym pojęciem, - nauczyciel prowadzi pogadankę nt różnic między osobnikami tego samego gatunku, - nauczyciel formułuje definicje pojęć : genetyka i zmienność, uczniowie zapisują definicję w zeszycie. b) Rozróżnienie cech dziedzicznych i niedziedzicznych - nauczyciel prowadzi pogadankę na temat cech ich wyglądu, które odziedziczyli po rodzicach, - nauczyciel kreśli na tablicy schemat podziału cech na dziedziczne i niedziedziczne, - uczniowie rysują schemat podziału w zeszycie i samodzielnie uzupełniają schemat o podawane podczas pogadanki przykłady. c) Opis zastosowania genetyki w różnych dziedzinach życia - nauczyciel wymienia dziedziny życia (medycyna, rolnictwo, kryminalistyka i archeologia), w których istotną rolę odgrywa genetyka, - uczniowie uzupełniają zadanie dotyczące dopasowania przykładów zastosowań genetyki do różnych dziedzin życia. 3) FAZA PODSUMOWUJĄCA (ok.5 min.) - nauczyciel zadaje pytania sprawdzające (np.Wymień dwie cechy dziedziczne człowieka. W jakich dziedzinach życia znajduje zastosowanie genetyka? Do jakiej grupy cech należy opalenizna czy blizny?) - nauczyciel podaje treść zadania domowego (Korzystając z różnych źródeł wiedzy podaj dwa argumenty „za” i dwa „przeciw” roślinności genetycznie modyfikowanej). Zgłoś błąd Wyświetleń: 1028
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |