AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Spandel, 2014-05-05
Kończyce Małe

Biologia, Konspekty

Genetyka- nauka przyszłości.

- n +

1. Klasa: 3 gimnazjum
Czas trwania zajęć: 45 minut
Nauczany przedmiot: biologia
2. Program nauczania: Program nauczania biologii w klasach I-III gimnazjum, A.Zdziennicka, DKOS-5002-52/05
3. Temat zajęć: Genetyka- nauka przyszłości.
4. Cele operacyjne.
Uczeń potrafi:
●WIADOMOŚCI:
- zdefiniować pojęcie : genetyka, zmienność organizmów
- wyliczyć dziedziny życia wykorzystujące odkrycia genetyki
- rozróżnić cechy dziedziczne i niedziedziczne
- wymienić własne cechy dziedziczne
● UMIEJĘTNOŚCI:
- dowieść, że genetyka ułatwia ludziom życie
- określić zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach życia
●POSTAWY:
- wiązania teorii z praktyką
- dociekliwego badacza
5. Strategia:
- podająca
- problemowa
- operacyjna
6. Metody:
- kierowania samodzielną pracą uczniów,
- poszukujące,
- podające.
7. Zasady:
- poglądowego nauczania,
- systematyczności,
- samodzielności i aktywności uczniów,
- operatywności wiedzy,
- wiązania teorii z praktyką,
8. Formy pracy uczniów:
- indywidualna
9. Środki dydaktyczne:
- podręcznik, zeszyt przedmiotowy,

10. Organizacja zajęć lekcyjnych

1) FAZA WSTĘPNA (ok.5 min.)
- sprawy organizacyjno-porządkowe (sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji).

2) FAZA REALIZACYJNA (ok.35 min.)
a) Definiowanie pojęcia genetyka i zmienność
- nauczyciel zapisuje na tablicy pojęcie GENETYKA i zachęca uczniów do podawania oraz zapisywania na tablicy skojarzeń związanych z tym pojęciem,
- nauczyciel prowadzi pogadankę nt różnic między osobnikami tego samego gatunku,
- nauczyciel formułuje definicje pojęć : genetyka i zmienność, uczniowie zapisują definicję w zeszycie.
b) Rozróżnienie cech dziedzicznych i niedziedzicznych
- nauczyciel prowadzi pogadankę na temat cech ich wyglądu, które odziedziczyli po rodzicach,
- nauczyciel kreśli na tablicy schemat podziału cech na dziedziczne i niedziedziczne,
- uczniowie rysują schemat podziału w zeszycie i samodzielnie uzupełniają schemat o podawane podczas pogadanki przykłady.
c) Opis zastosowania genetyki w różnych dziedzinach życia
- nauczyciel wymienia dziedziny życia (medycyna, rolnictwo, kryminalistyka i archeologia), w których istotną rolę odgrywa genetyka,
- uczniowie uzupełniają zadanie dotyczące dopasowania przykładów zastosowań genetyki do różnych dziedzin życia.

3) FAZA PODSUMOWUJĄCA (ok.5 min.)
- nauczyciel zadaje pytania sprawdzające (np.Wymień dwie cechy dziedziczne człowieka. W jakich dziedzinach życia znajduje zastosowanie genetyka? Do jakiej grupy cech należy opalenizna czy blizny?)
- nauczyciel podaje treść zadania domowego (Korzystając z różnych źródeł wiedzy podaj dwa argumenty „za” i dwa „przeciw” roślinności genetycznie modyfikowanej).
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1028


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.