Katalog

Katarzyna Kosmalska, 2014-05-05
Lubniewice

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Problematyka HIV i AIDS.

- n +

Poniższy konspekt lekcji należy traktować jako element bloku zajęć z wychowania do życia w rodzinie w klasach gimnazjalnych oraz formę realizacji programu edukacji zdrowotnej.

TEMAT: Problematyka HIV i AIDS
CELE ZAJĘĆ:
Uczeń:
- Zdobywa podstawową wiedzę o HIV- Ludzkim wirusie upośledzenia odporności oraz AIDS- Zespole nabytego upośledzenia odporności,
- Wie jak rozprzestrzenia się wirus HIV,
- Zna sytuacje, w których nie można się zarazić wirusem HIV,
- Pozna sposoby unikania lub zmniejszania ryzyka zakażenia w sytuacjach ryzykownych.

METODY I TECHNIKI PRACY Z GRUPĄ:
- metody edukacyjno- warsztatowe,
- Burza mózgów „skojarzenia”,
- Test wiedzy, „szacowanie ryzyka”,
- Dyskusja.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Koszyk z klockami / np. Lego / w czterech kolorach,
- 4 duże arkusze papieru,
- 4 kartki A4,
- 4 mazaki,
- Test wiedzy dla każdego uczestnika lekcji,
- Karteczki z wypisanymi sytuacjami z życia codziennego oraz związane z różnymi formami kontaktów seksualnych np. pocałunek, dotyk, przytulanie,
- Kartki na pytania uczniów.

Przebieg zajęć
1. Po wykonaniu czynności organizacyjnych, zaznajomienie uczniów z tematem lekcji.
2. Praca w grupach - „skojarzenia”
Uczniowie losują z koszyka klocek i tworzą 4 zespoły wg kodu kolorystycznego. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru z wypisaną na nim jedną literą: A, I, D, S. Zadaniem uczniów jest wypisanie jak największej liczby skojarzeń na temat HIV/ AIDS, zaczynających się literą figurującą na kartce. Skojarzenia mogą dotyczyć rzeczy, uczuć, emocji.
Lider każdej grupy prezentuje pracę grupy i wyjaśnia skojarzenia niezrozumiałe dla innych. Po przeczytaniu treści kartek, zawieszamy je tak, aby powstało słowo AIDS.
Nauczyciel komentuje ten etap pracy: np.
„Skojarzenia młodzieży głównie dotyczą dróg przenoszenia wirusa - przez kontakty seksualne i dożylne stosowanie narkotyków. Trudności w mówieniu o AIDS wynikają z przekonania ludzi, że „ten” problem ich nie dotyczy, że jest to problem ludzi źle się zachowujących. Celem lekcji jest
ukazanie AIDS, nie jako problemu dotykającego marginesowe grupy społeczne, lecz każdego człowieka. Niestety coraz częściej jest to człowiek młody, niejednokrotnie wasz rówieśnik zaczynający lub kształtujący swoje życie seksualne.

3. Test
Każdy uczeń otrzymuje kartkę z testem wiedzy i w ciągu kilku minut udziela odpowiedzi na pytania w nim zawarte. Uczniowie zostają poinformowani, ze samodzielnie wypełnionego testu nie zbieramy i nie oceniamy. Test jest sprawdzianem posiadanej przez uczniów wiedzy z zakresu AIDS.
Test składa się z 25 zamkniętych pytań (odpowiedzi: tak, nie, nie wiem) dotyczących sposobów zakażenia się HIV, ochrony i zabezpieczenia, mitów na temat HIV, aspektów społecznych.
Gdy wszyscy uczniowie zakończą pracę nauczyciel udziela prawidłowych odpowiedzi na pytania zawarte w teście i porządkuje wiedzę uczniów.
Zapisanie na tablicy dróg zakażenia i materiału zakaźnego:

Drogi zakażenia:
1. Bezpośredni kontakt z krwią lub przedmiotami zabrudzonymi krwią,
2. Kontakty seksualne,
3. Ciąża- zakażona kobieta może zakazić dziecko w trakcie ciąży, porodu lub karmienia piersią.

Materiał zakaźny
1. Krew (otarcia, skaleczenia, rany),
2. Sperma (nasienie),
3. Błony śluzowe( pochwa, ujście cewki moczowej, odbyt),
4. Wydzielina pochwowa,
5. Mleko kobiety.

4. „Szacowanie ryzyka”
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki prosząc, aby opisali na nich sytuacje lub zdarzenia, wobec których nie mają pewności, czy grożą zakażeniem wirusem HIV. Sytuacje mogą dotyczyć różnych aspektów życia. Na każdej kartce powinna znaleźć się jedna sytuacja. Kartki zbieramy i mieszamy z przygotowanymi przez nas wcześniej.
Na ławce układamy kartki z napisami:
DUŻE RYZYKO
MAŁE RYZYKO
BRAK RYZYKA
NIE WIEM
Każdy uczeń losuje jedną karteczkę i po chwili zastanowienia układa ją na wybranej przez siebie kartce. Po ułożeniu wszystkich karteczek nauczyciel wyjaśnia wątpliwości dotyczące sytuacji z kartki –
NIE WIEM.

5. Podsumowanie
Na zakończenie, uczniowie wypowiadają się na temat sporządzonej przez siebie” mapy ryzyka”. Nauczyciel przypomina, że podstawą profilaktyki AIDS są odpowiedzialne decyzje dotyczące zachowań seksualnych, zwłaszcza abstynencja seksualna młodego człowieka oraz styl życia wolny od uzależnień.

TEST, – „CO WIEMY O AIDS”

Odpowiedz na pytania zaznaczając odpowiedź krzyżykiem „X”

L.p.
PYTANIE
Tak
Nie
Nie wiem
1.Czy AIDS to choroba zakaźna?

2.Czy AIDS jest tylko chorobą narkomanów?

3.Czy wirus HIV występuje w powietrzu?

4.Czy kleszcze, komary oraz inne owady przenoszą HIV?

5.Czy prezerwatywa jest jedynym środkiem zabezpieczającym przed zakażeniem w czasie stosunku seksualnego?

6.Czy wirusa HIV nabywa się na całe życie?

7.Czy można zakazić się u stomatologa lub w szpitalu?

8.Czy istnieje skuteczna szczepionka przeciwko AIDS?

9.Czy wirus HIV znajduje się tylko we krwi?

10.Czy przy pocałunku można się zakazić?

11.Czy środki antykoncepcyjne niszczą wirusa?

12.Czy każdy, kto jest nosicielem wirusa HIV może zakazić inną osobę?

13.Czy można się zakazić przez używanie cudzych ręczników?

14.Czy oddanie krwi grozi ryzykiem zakażenia się HIV?

15.Czy w basenie można się zakazić HIV?

16.Czy każdy stosunek z osobą zakażoną grozi nabyciem wirusa?

17.Czy ograniczenie liczby partnerów płciowych zmniejsza ryzyko zakażenia HIV?

18.Czy można się zakazić w tramwaju, autobusie, toalecie publicznej, dotykając klamek i innych przedmiotów?

19.Czy każda krew pobierana od honorowych krwiodawców jest badana w kierunku HIV?

20.Czy zwierzęta są nosicielami HIV?

21.Czy przebywanie w jednym pokoju z nosicielem HIV jest niebezpieczne?

22.Czy gotowanie narzędzi chirurgicznych zabija wirusa HIV?

23.Czy badanie w kierunku HIV może wykonać sobie każdy, kto chce?

24.Czy wirus HIV może przeniknąć przez skórę?

25.Czy ludzie chorzy na AIDS, jeśli świadomie zakażają innych, ponoszą odpowiedzialność karną?


Wyświetleń: 634


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.