Katalog

Joanna Sadowska, 2014-05-05
Lublin

Przyroda, Scenariusze

Powtórzenie działu "Poznajemy swój organizm i jego działanie"

- n +


Lekcja przyrody


Prowadzący: Joanna Sadowska-Pszczoła

Dział programowy: Poznajemy swój organizm i jego działanie.

Temat lekcji: Powtórzenie działu „ Poznajemy swój organizm i jego działanie”.


Cele lekcji:
Cel ogólny:
 utrwalenie wiadomości i umiejętności na temat budowy i funkcjonowania organizmu człowieka.
Cele szczegółowe, uczeń:
 rozróżnia składniki pokarmowe, które mają wpływ na zdrowe odżywianie,
 wymienia elementy budowy układów: pokarmowego i oddechowego oraz zna funkcje poszczególnych narządów,
 zna role zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego,
 doskonali umiejętność myślenia przyczynowo - skutkowego związanego z budową układu ruchu i jego wpływem na utrzymanie zdrowia fizycznego,
 kształci nawyki dbania o własne zdrowie - zna negatywny wpływ skutków spożywania alkoholu, nikotyny i środków psychoaktywnych,
 utrwala umiejętności związane z udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej,

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Metody pracy: pogadanka, dyskusja, burza mózgów
Środki dydaktyczne: plansze, podręcznik, zeszyt ćwiczeń


PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wstępna:
1. Czynności organizacyjne.
2. Wprowadzenie w tematykę zajęć – określenie celów i tematu lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Składniki pokarmowe oraz układ pokarmowy
- uczniowie dokonują podziału składników odżywczych oraz określają ich role,
- uczniowie wymieniają elementy budowy układu pokarmowego oraz opisują poszczególne etapy wędrówki pokarmu,
- uczniowie przypominają w jaki sposób składniki pokarmowe docierają do komórek ciała.

2. Układ oddechowy
- uczniowie wymieniają elementy układu oddechowego,
-uczniowie dokonują różnicowania: co to jest wentylacja płuc oraz wymiana gazowa,
- uczniowie dokonują wyjaśnienia, co uzyskuje komórka gdy dotrą do niej m.in. składniki pokarmowe i tlen.

3. Zmysły
- uczniowie wymieniają rodzaje zmysłów i narządy, które są odpowiedzialne za odbiór bodźców ze środowiska zewnętrznego,
- uczniowie określają znaczenie zmysłów dla organizmu.

4. Układ ruchu
- uczniowie dokonują podziału na elementy układu szkieletowego,
- uczniowie określają funkcje poszczególnych elementów,
- uczniowie mówią co oprócz kości umożliwia poruszanie się,
- uczniowie przypominają działanie mięśni.


5. Pierwsza pomoc przedmedyczna
- uczniowie przypominają zasady postępowania podczas użądlenia, skaleczenia, złamania,
- uczniowie przypominają ułożenie osoby nieprzytomnej w pozycji bocznej ustalonej
i określają, kiedy można zastosować taką pozycję.

6. Zdrowy styl życia
- uczniowie określają wpływ nikotyny, alkoholu lub substancji psychoaktywnych na działanie organizmu człowieka.

7. Wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń

Faza podsumowująca:
1. Krótkie podsumowanie zajęć
- przypomnienie najważniejszych zagadnień podejmowanych na lekcji (jakie układy współdziałają z innymi układami)
- zapowiedź klasówki

2. Praca domowa:
- dokończ wykonanie dalszych zadań z zeszytu ćwiczeń, które ułatwią przyswojenie wiedzy ad. powtórzenia,
- powtórz jeszcze raz materiał z działu „Poznajemy swój organizm…”.



opracowała Joanna Sadowska-Pszczoła
Wyświetleń: 648


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.