|
|
Katalog Izabela Ćwik, 2014-04-29 Ryn Różne, Plany rozwoju zawodowego Plan Rozwoju Zawodowego nauczyciela mianowanego na stopień dyplomowanegoPROJEKT PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO mgr Izabeli Ćwik NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ AWANSU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2011 r. Okres stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data zakończenia stażu: 31 maja 2014 r. Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczyciela (na podstawie art. 9g ust.10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998r. Nr 106, poz.668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz.239 i Nr 22, poz. 291) • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 16 listopada 2007r. Nr 214, poz. 1580) • Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r., z późniejszymi zmianami Ustawa z dnia 18 lutego 2000r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2000r. Nr 19, poz. 239) Cele odbywania stażu: • Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy. • Samodzielne lub poprzez udział w różnych formach doskonalenia, pogłębianie wiedzy i umiejętności, służące własnemu rozwojowi oraz podniesienie poziomu pracy szkoły. • Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia nauczyciela dyplomowanego. Plan rozwoju zawodowego został opracowany na podstawie wymagań kwalifikacyjnych zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.12.2004 r., w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego przez nauczyciela. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. (§ 8 ust.2 pkt.1) LP ZADANIA FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Przypomnienie procedur awansu zawodowego nauczycieli i uzupełnienie informacji o nowych aktach prawnych dotyczących procedury awansu zawodowego. • Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Karta Nauczyciela Ustawa o systemie oświaty • Udział w szkoleniach dotyczących awansu zawodowego, • Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu • Sporządzenie planu rozwoju zawodowego. • Dokumentowanie realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego (założenie teczki „awans zawodowy”) • Regularna lektura publikacji MEN oraz śledzenie aktów prawnych wnoszących poprawki do ustawy dotyczącej awansu zawodowego Wrzesień 2011 W trakcie stażu Wrzesień 2011 Wrzesień 2011 Cały okres stażu Rejestr przyswojonych aktów prawa oświatowego. Potwierdzenie ukończenia kursu Wniosek o rozpoczęcie stażu Plan rozwoju zawodowego Teczka awansu zawodowego 2. Przypomnienie zasad funkcjonowania i organizacji pracy szkoły • Analiza dokumentacji: - Statut Publicznego Gimnazjum w Rynie - Program wychowawczy szkoły - Program Profilaktyki - Regulamin Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego - Wewnątrzszkolny System Oceniania Na bieżąco w trakcie trwania stażu Notatki własne 3. Aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego. • Udział w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego zgodnie z własnymi zainteresowaniami oraz potrzebami szkoły oraz wdrażanie nowych pomysłów w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W czasie trwania stażu Zaświadczenia, świadectwa 4. Organizacja i doskonalenie warsztatu pracy. • Samokształcenie w oparciu o dostępne pozycje wydawnicze dotyczące pracy świetlicy. • Zapoznawanie się na bieżąco z ofertami wydawniczymi, • Systematyczne przeglądanie internetowych stron edukacyjnych • Gromadzenie pomocy dydaktycznych i innych materiałów potrzebnych do różnorodnych form spędzania czasu w świetlicy • Wykonanie zdjęć dokumentujących zajęcia Na bieżąco w trakcie trwania stażu Wykaz literatury, notatki, zapiski własne, adresy stron internetowych, zdjęcia, pomoce dydaktyczne 5. Podejmowanie przedsięwzięć na rzecz urozmaicania i wzbogacania pracy świetlicy: - Organizowanie imprez, uroczystości świetlicowych i szkolnych. - Przygotowanie i realizacja konkursów oraz artystycznych form pracy z dziećmi w świetlicy. • Dbanie o wystrój pomieszczeń świetlicowych • Zbieranie ciekawych pomysłów do przygotowania imprez, opracowanie scenariuszy. • Kontynuowanie tradycji świetlicowych -organizowanie okolicznościowych imprez świetlicowych, np. Andrzejki, karnawał; • Pobudzanie twórczej działalności uczniów poprzez: zgłaszanie pomysłów, współuczestnictwo w organizacji imprez, prezentowanie własnej twórczości, realizację form artystycznych • Przeprowadzanie konkursów plastycznych, praktycznych o różnorodnej tematyce związanej z rocznym planem świetlicy • Wdrażanie uczniów do aktywnego spędzania wolnego czasu -organizowanie wycieczek tematycznych, okolicznościowych, zajęć ruchowych. Cały okres stażu Scenariusze, zdjęcia, dekoracje, zaświadczenia 6. Wspieranie zadań edukacyjnych wychowawczych i opiekuńczych szkoły • Współpraca z dyrekcją , nauczycielami, wychowawcami, pedagogiem, rodzicami/ opiekunami prawnymi wychowanków - wymiana doświadczeń oraz informacji związanych z procesem wychowania i edukacji dzieci i młodzieży, udział w zajęciach otwartych W czasie trwania stażu Potwierdzenia 7. Współtworzenie dokumentów szkoły i świetlicy szkolnej • Udział w pracach komisji zadaniowych • Opracowanie i realizacja planów pracy opiekuńczo- wychowawczych świetlicy Okres stażu według potrzeb Co miesiąc Projekty działań, sprawozdania z realizacji Miesięczne plany pracy 8. Podejmowanie działań na rzecz uczniów słabych • Pomoc uczniom słabym w odrabianiu prac domowych i utrwalaniu wiadomości • Organizowanie pomocy uczniowskiej w zespole świetlicowym. Cały okres stażu Wnioski z osiągniętych efektów. 9. Ewaluacja swojej pracy • Autorefleksja • Gromadzenie dokumentów potwierdzających realizację planu: zaświadczenia, dyplomy, scenariusze zajęć itp. • Przygotowanie sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju zawodowego W trakcie trwania stażu Koniec stażu Arkusze samooceny Zaświadczenia, dokumentacja prowadzenia zajęć Sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego Wykorzystanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej (§ 8 ust.2 pkt.2) LP ZADANIA FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy • Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji • Wykorzystanie komputera do pisania scenariuszy zajęć, planów i programów pracy, • Przygotowywanie za pomocą komputera kart pracy, pomocy dydaktycznych • Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych doskonalących naukę pisania, czytania, działań matematycznych podczas zajęć Na bieżąco w trakcie trwania stażu Scenariusze zajęć, plany pracy, przykładowe pomoce dydaktyczne wykonane technologią komputerową, 2. Współtworzenie strony internetowej świetlicy szkolnej • Uaktualnianie i redagowanie informacji, materiałów, • Obsługa poczty elektronicznej – przesyłanie informacji i materiałów osobom zainteresowanym Na bieżąco w trakcie trwania stażu Adres strony internetowej świetlicy 3. Wdrażanie wychowanków do korzystania z technologii komputerowej (zgodnie z ich możliwościami). • Pomoc wychowankom w uczeniu się posługiwania się komputerem w celu poszukiwania informacji • Wskazanie możliwości wykorzystania komputera, jako źródła zabawy i rozrywki, a także możliwości komunikowania się Cały okres stażu Zapisy w dzienniku 4. Wykorzystanie technik komputerowych do opracowania dokumentacji związanej z awansem zawodowym • Opracowanie na komputerze wszystkich niezbędnych materiałów związanych z awansem zawodowym nauczyciela, Przez cały okres trwania stażu Teczka „Awans zawodowy”, 5. Doskonalenie w zakresie posługiwania się technologią informacyjna i komunikacyjną • Udział w kursie komputerowym Przez cały czas trwania stażu Zaświadczenia o udziale w kursie Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów, kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach WDN lub innych zajęć (§.8 ust.2 pkt.3) LP ZADANIA FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Współpraca w ramach zespołu wychowawczego • Udział w pracach zespołu, wspólne rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji, opracowanie dokumentów W trakcie trwania stażu Sprawozdania z prac zespołów, 2. Własne publikacje • Opublikowanie w portalu internetowym „Planu Rozwoju Zawodowego” • Opracowanie i opublikowanie materiałów edukacyjnych, konspektów zajęć, programów autorskich, kart pracy itp. W trakcie trwania stażu Adres strony internetowej Wydruk publikacji z Internetu 3. Dzielenie się swoja wiedzą i doświadczeniem • Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli, wychowawców • Publikowanie swoich prac na stronach internetowych • Opracowanie i udostępnienie w świetlicy konspektów zajęć, scenariuszy imprez, planów • Dzielenie się wiedzą zdobytą na kursach doskonalących z innymi nauczycielami – wymiana doświadczeń • Opracowanie i wygłoszenie referatu w ramach zespołu wychowawczego W trakcie trwania stażu Scenariusze zajęć, referaty, potwierdzenia dyrektora, publikacje, adresy stron internetowych Tekst referatu 4. Zorganizowanie konkursów i wystaw plastycznych o różnorodnej tematyce • Gromadzenie i ekspozycja prac wychowanków W trakcie trwania stażu Sprawozdania z konkursów, zdjęcia, prace wychowanków 5. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów opiekuńczo-wychowawczych. • Aktywna realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych: współpraca z pedagogiem, współpraca z wychowawcami. Cały okres stażu Potwierdzenia Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich (§.8ust.2pkt.4a) LP ZADANIA FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Opracowanie i wdrożenie programów wychowawczych i edukacyjnych Realizacja programów realizowanych w szkole • Opracowanie i wdrożenie autorskiego programu wychowawczego lub edukacyjnego W trakcie trwania stażu Program autorski 2. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły • Poznanie i stosowanie przepisów – ustaw w praktyce zawodowej: • Analiz ustaw: o systemie oświaty, opiece społecznej, postępowaniu w sprawach nieletnich • Prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami • Stosowanie przepisów w konkretnych sytuacjach W trakcie trwania stażu Notatki własne, zapiski Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (§.8ust.2pkt.4c) LP ZADANIA FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Współpraca z różnymi instytucjami • Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny (MOPS, RCK, Przedszkole Samorządowe w Rynie, Biblioteka ) W trakcie trwania stażu Potwierdzenia 2. Poznanie sytuacji rodzinnej i organizowanie pomocy wychowankom z problemami. • Diagnozowanie środowiska rodzinnego i pomoc zgodnie z potrzebami • Współpraca ze szkolnym pedagogiem, nauczycielami W trakcie trwania stażu Notatki w dzienniku, potwierdzenia 2. Udział w programie „Cała Gmina czyta dzieciom” • Kontynuacja spotkań w świetlicy z cyklu „Cała Gmina czyta dzieciom” • Włączenie do głośnego czytania dzieciom mieszkańców naszej gminy, przedstawicieli różnych zawodów W trakcie trwania stażu Potwierdzenia, zdjęcia 3. Organizowanie konkursów, wycieczek, imprez świetlicowych oraz szkolnych. • Organizowanie wyjść do różnych placówek miejskich , wycieczek tematycznych i okolicznościowych. • Organizacja imprez świetlicowych i szkolnych wynikających z kalendarza szkolnego i własnych propozycji • Organizacja konkursów o różnorodnej tematyce związanej z rocznym planem świetlicy W trakcie trwania stażu Zaświadczenia, , zdjęcia 4. Instruktaż pierwszej pomocy dla wychowanków świetlicy • Pokaz i nauka udzielania pierwszej pomocy – spotkanie ze specjalistą W trakcie trwania stażu Zdjęcia, potwierdzenia 5. Praca w szkolnych komisjach w zależności od potrzeb. • Praca w szkolnych komisjach w zależności od potrzeb. W trakcie trwania stażu Zaświadczenia o powołaniu do komisji. 6. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym doskonaleniu. • Udział w kursach i szkoleniowych Radach Pedagogicznych W trakcie trwania stażu Świadectwo ukończenia kursów. 7. Promocja szkoły • Współtworzenie strony internetowej świetlicy - systematyczne uaktualnianie informacji i materiałów • Dokumentowanie ważnych wydarzeń i uroczystości świetlicowych w kronice świetlicy • Wystawy prac dzieci W trakcie trwania stażu Potwierdzenia, strona internetowa świetlicy, kronika świetlicy , zdjęcia z wystaw Wykonanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami , instytucjami samorządowymi lub innymi opiekuńczych (§.8ust.2 pkt.4e) LP ZADANIA FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Podejmowanie współpracy z organizacjami działającymi na rzecz edukacji i pomocy społecznej. • Współpraca z Ryńskim Centrum Kultury • Współpraca z pielęgniarką w zakresie edukacji prozdrowotnej • Współpraca z MGOPS w Rynie – kontakty z pracownikami MGOPS w celu diagnozowania sytuacji rodzinnej i materialnej wychowanków, • Współpraca z kuratorami - pozostawanie w ciągłym kontakcie z kuratorami mającymi pod opieką rodziny uczniów naszej szkoły. Podejmowanie wspólnych działań w celu zapobiegania demoralizacji i nie realizowania obowiązku szkolnego • Współpraca z policją w zakresie edukacji bezpieczeństwa unikania zagrożeń itp. • Współpraca z Biblioteką Szkolną i Biblioteką Publiczną w Rynie – uczestniczenie w lekcjach bibliotecznych, udział w konkursach i imprezach organizowanych prze placówki • Współpraca ze świetlicą socjoterapeutyczną w Rynie - aktywne współdziałanie z wychowawcą świetlicy socjoterapeutycznej, wymiana doświadczeń, dzielenie się wypracowanym warsztatem pracy Cały okres stażu Zaświadczenia Notatki w dzienniku 2. Współpraca z organizacjami na terenie szkoły • Współpraca z pedagogiem szkolnym – działania mające na względzie dobro ucznia • Współpraca z nauczycielami w ramach opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez szkolnych, przy realizacji programów edukacyjnych lub wychowawczych • Współpraca z Samorządem Uczniowskim • Udział w ogólnopolskich akcjach tj. „Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi” Cały okres stażu Potwierdzenia Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły w której nauczyciel jest zatrudniony (§.8ust.2 pkt.5) LP ZADANIA FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych lub wychowawczych • Analiza opinii PPP • Zdiagnozowanie wybranych problemów edukacyjnych lub wychowawczych. Ustalenie i zastosowanie środków zaradczych. Podsumowanie i wnioski. W trakcie trwania stażu Opis i analiza problemu 2. Poznanie warunków środowiskowych i sytuacji rodzinnej uczniów, umiejętność rozpoznawania problemów środowiska wychowanków • Wywiad, obserwacja, rozmowy indywidualne z wychowankami i rodzicami (opiekunami), • Rozmowy z wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym. W trakcie stażu Potwierdzenia Powyższy plan rozwoju może ulec modyfikacji, w związku z nowymi zadaniami wynikającymi z planu pracy szkoły Opracowała: Izabela Ćwik Zatwierdzam do realizacji dn........ (Podpis i pieczęć dyrektora szkoły) Wyświetleń: 752
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |