![]() |
![]() |
Katalog Beata Tulej, 2014-04-24 Lublin Geografia, Konspekty KONSPEKT LEKCJI GEOGRAFII W GIMNAZJUM - Kraje Europy PółnocnejKONSPEKT LEKCJI GEOGRAFII W GIMNAZJUM TEMAT LEKCJI: Kraje Europy Północnej. CELE LEKCJI: Cel ogólny: Wykazanie związków między cechami środowiska przyrodniczego a głównymi kierunkami rozwoju gospodarczego krajów Europy Północnej. Cele szczegółowe: Uczeń: 1.wskazuje na mapie politycznej państwa skandynawskie i ich stolice 2.charakteryzuje środowisko przyrodnicze krajów skandynawskich na podstawie mapy ogólnogeograficznej, gospodarczej, stref klimatycznych 3.wskazuje na mapie gęstości zaludnienia największe ośrodki miejskie 4.odczytuje informacje z wykresów dotyczące produkcji energii 5.wykazuje związki między środowiskiem przyrodniczym a działalnością gospodarczą człowieka na podstawie map oraz informacji zawartych w podręczniku METODY I FORMY PRACY: Formy pracy: Praca indywidualna, zbiorowa, Metody pracy: Rozmowa kierowana, praca z mapą, praca z podręcznikiem, praca z zeszytem ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Mapa ścienna „Europa”, atlas geograficzny, plansza „Rodzaje wybrzeży”, ilustracje, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, książka Piotra Kraśko „Świat według reportera. Szwecja.” PRZEBIEG LEKCJI: Czynności organizacyjne: sprawdzenie listy obecności, podanie tematu i wyjaśnienie celu lekcji, podyktowanie najważniejszych punktów lekcji, Punkty do zeszytu: 1. Wyjaśnij czym są: fiordy, szkiery, gejzery, poldery i w których państwach skandynawskich występują? 2. Wymień 2 elementy środowiska przyrodniczego, które zadecydowały o nierównomiernym rozmieszczeniu ludności w krajach skandynawskich. 3. Podaj przykłady państw specjalizujących się w wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Część wprowadzająca: Wyjaśnienie pojęcia „kraje skandynawskie”, zlokalizowanie państw i stolic na mapie, wskazanie obszarów o największej i najmniejszej gestości zaludnienia oraz największych miast (podanie przyczyny) Część główna: Uczniowie uzupełniają tabelę, która składa się z 3 kolumn 1. Państwo i stolica 2. Element środowiska przyrodniczego 3. Działalność gospodarcza Uczniowie powinni najwięcej informacji pozyskać z map, w drugiej kolejności z podręcznika lub od nauczyciela. Tabela obrazuje związki zachodzące między przyrodą a działalnością gospodarczą człowieka. Nauczyciel wyjaśnia takie pojęcia jak: fiordy, szkiery, poldery, gejzery. Podsumowanie: Nauczyciel zadaje pytania, uczeń rozpoznaje państwo na podstawie krótkiego opisu (nazwy państw mogą się powtarzać). 1.Na obszarach aktywnych wulkanicznie można tu spotkać gejzery - ………… (Islandia) 2.W pobliżu miast Kiruna i Gallivare eksploatowane są rudy żelaza - ………… (Szwecja) 3.W krajobrazie kraju najbardziej charakterystyczne są lasy i woda - ………… (Finlandia) 4.Bogactwem kraju są fiordy - doliny polodowcowe zalane przez wody morskie -(Norwegia) 5.Kraj, który najwięcej energii wytwarza w hydroelektrowniach - ………… (Norwegia) 6.Kraj nizinny, z dogodnymi warunkami do rozwoju rolnictwa - ………… (Dania) 7.Kraj „ognia i lodu” - ………… (Islandia) 8.Na terenie tego państwa występuje tajga (las iglasty) - ………… (Szwecja, Finlandia) 9.Państwo leżące na Półwyspie Jutlandzkim - ………… (Dania) 10.Dobrze rozwinięty przemysł celulozowo-papierniczy………… (Szwecja, Finlandia) 11.Działania zmierzające do ochrony środowiska - ………… (Szwecja) 12.Wysoko wyspecjalizowane, wydajne rolnictwo ………… (Dania) 13.Produkcja energii geotermalnej ………. (Islandia) 14.Wykorzystanie energii wiatrowej - ………… (Dania) 15.Na terenie tego kraju znajduje się czynny wulkan Hekla ……… (Islandia) 16.Oprócz rolnictwa kraj ten słynie z produkcji statków …………… (Dania) 17.W tym państwie znajduje się ośrodek wysokiej technologii Nokia ………..(Finlandia) 18.Kraj wyspiarski …………..(Islandia) 19.Państwo o największych zasobach ropy i gazu ziemnego w Europie………..(Norwegia) 20.U wybrzeży tego państwa występują szkiery (skaliste wysepki wygładzone przez lądolód) ……………. (Szwecja, Finlandia) Zadanie domowe i ocena pracy uczniów 1.Przygotuj prezentację na temat: Gdybym mógł pojechać na wycieczkę do państwa skandynawskiego, wybrałbym … (max 15 – 20 slajdów) . Rozwiń temat i uzasadnij swój wybór. 2. Przeczytaj książkę Piotra Kraśko ”Świat według reportera. Szwecja” ( praca domowa dla chętnych). Opracowała: mgr Beata Tulej Wyświetleń: 2428
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |