Katalog

Artur Mikulski, 2014-04-24
Potworów

Historia, Konspekty

"Życie w wiecznym mieście" - scenariusz zajęć dydaktycznych z historii w klasie I gimnazjum.

- n +




Cel ogólny zajęć :zapoznanie uczniów z życiem codziennym, osiągnięciami oraz religią cywilizacji starożytnego Rzymu .
I Cele lekcji – po zakończeniu zajęć uczeń:
• pamięta:
- pojęcia: termy, forum romanum, amfiteatr, łuk triumfalny, gladiator, politeizm, westalki.
- imiona wybranych bogów rzymskich i ich greckie odpowiedniki,
- daty: początek budowy Koloseum (72 r. n.e.)
• rozumie:
- definicje wyżej wymienionych pojęć
- jaki wpływ na życie Rzymian miały niektóre z ich osiągnięć w architekturze i budownictwie
- jaki wpływ na religią rzymską miały inne ludy podbite przez Rzymian ( ze szczególnym uwzględnieniem Greków)
• potrafi:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji
- wymienić najważniejsze bóstwa rzymskie
- prawidłowo zinterpretować tekst źródłowy
- korzystać z materiału ilustracyjnego zawartego w podręczniku
II Środki dydaktyczne
1.S.Roszak , Śladami przeszłości.Podręcznik do historii dla klasy pierwszej gimnazjum, Straszyn 2009.
2. Śladami przeszłości. Zeszyt przedmiotowy do historii dla klasy pierwszej gimnazjum, Straszyn 2009.
3. Wielka historia świata, t.9 i 10 , wyd. Oxford, Warszawa 2006.
4. Ilustracje przedstawiające budowle rzymskie

III Metody pracy:
1. praca w grupach
2. praca z tekstem źródłowym.
3. praca z podręcznikiem
4. praca z ilustracjami
5. praca z ćwiczeniami

Tok lekcji
I. Czynności organizacyjno- porządkowe: Sprawdzenie obecności, przygotowanie uczniów do lekcji. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji.
II. Rekapitulacja wtórna:
- sprawdzenie pracy domowej
- uczniowie nawiązując do poprzedniej lekcji wyjaśniają pojęcia : „romanizacja prowincji”
i „ pax romana” oraz „pryncypat”.
III Realizacja nowych treści :
- Podział klasy na trzy grupy . Każda z grup czyta oraz analizuje przydzielony jej fragment tekstu.
- Następnie wybrane osoby z grupy przy pomocy nauczyciela przedstawiają
zamieszczone w tekście informacje.
Grupa I „ W Rzymie”
Grupa II „ W łaźni i amfiteatrze”
Grupa III „ W Świątyni”
- Po analizie treści zawartych w podręczniku uczniowie wykonują ćwiczenia z zeszytu przedmiotowego mające im pomóc w utrwaleniu przerabianych wiadomości.
IV. Praca domowa:
Uczniowie na podstawie podręcznika i informacji zdobytych na lekcji mają uzupełnić w domu notatkę znajdującą się w zeszycie ucznia.

V. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Uczniowie którzy w największym stopniu byli zaangażowani w lekcję otrzymają oceny z aktywności.





Wyświetleń: 1139


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.