AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Michalska, 2014-04-14
Elbląg

Język polski, Konkursy

materiały do opracowania dyskusji

- n +


1. Kiedy dorośli mówią dzieci milczą.
ARGUMENTY ZA: ARGUMENTY PRZECIW:
dorośli mają większe prawo do głosu
dorośli są mądrzejsi, mają więcej do przekazania
warto wysłuchać opinii osoby starszej
dorośli są doświadczeni, ich wskazówek powinniśmy słuchać uważnie, nie przeszkadzać
czy dorosły, czy dziecko powinniśmy wysłuchać drugiej osoby- jest to związane z okazywaniem szacunku wobec niej
uczymy się w ten sposób komunikowania ( ktoś mówi, ja słucham i odwrotnie ) dzieci również mają prawo do wyrażania swojej opinii,swojego zdania
pomimo młodszego wieku też mogą wiele przekazać i można z nimi porozmawiać na wiele tematów
czasem to, co mówi dziecko, może być wskazówką także dla dorosłego ( np. poznaje potrzeby swojego dziecka )
dorosłym często się wydaje, że mówią, a oni niestety KRZYCZĄ
rozmowa to wypowiedzi co najmniej dwóch osób, więc jeśli ktoś ma milczeć, to jest to już monolog





2. Tylko nauczyciele w szkole mają rację.


nauczyciele są starsi i mądrzejsi,wiedzą więcej niż dzieci
każdy nauczyciel jest bardzo wykształcony
uczniowie powinni nauczyć się wiele od nauczycieli
ponieważ w szkole spędzamy większość czasu, to właśnie nauczyciele stają się powiernikami naszych spraw, problemów i powinni ich wysłuchać, umieć je rozwiązywać nauczyciele są tylko ludźmi, a każdy człowiek popełnia błędy,
każdy może mieć gorszy dzień, nauczyciel też,
autorytetem dla nas może być każdy, nie tylko nauczyciel


3. Warto czasami posłuchać rad starej sowy.


stara sowa-czyli dorosła, osoba wiedząca więcej o życiu, jest doświadczona w różnych sytuacjach życiowych, umie sobie w nich poradzić
sowa jako alegoria mądrości- nie powinniśmy lekceważyć rad takich ludzi ( są bezcenne, choć teraz jako młodzi ludzie o tym jeszcze nie wiemy ) czasy się zmieniają, sposoby nauczania,szkoły zasady pracy nie są takie jak kiedyś , więc rady starej sowy mogą nie być przydatne
współczesny nastolatek z dystansem podchodzi do osób starszych i doświadczonych, sadzi że sam wie dużo i nie potrzebuje niczyjej pomocy





4. Nie jest wstydem przyznać się do błędu.


błędy popełnia każdy,
nie jest wstydem się do niego przyznać,zawsze można się poprawić i naprawić pomyłkę
popełnianie błędu ( bez względu czy dużego czy małego ) powoduje, że wzbogacamy swoje doświadczenie, uczymy się ,żeby ich więcej nie popełniać ( jeśli wyciągniemy z tego jakąś naukę )
zdobywamy uznanie w oczach ludzi, którzy widzą, że potrafimy przełamać wstyd i przyznajemy się do porażki przyznanie do błędu jest trudne
wiele osób wstydzi się tego, albo boi, bo może to mieć swoje konsekwencje
wstydem jest oszukiwać siebie i innych , że nie popełniło sie błędu




5. Twój język świadczy o Twoim domu.



Osoby przeklinające mogły się tego nauczyć w domu
brak umiejętności komunikowania się w sposób kulturalny jest przez otoczenie odbierane jako złe maniery; panuje sąd, że nasi bliscy nie nauczyli nas kultury języka
to, jak ktoś się wypowiada ( bogate lub ubogie słownictwo ) jest często odzwierciedleniem tego, o czym i jak się rozmawia w jego rodzinnym domu Jeżeli rodzice i dzieci dużo czytają, to mamy większy zasób słownictwa
każdy sam za siebie decyduje, co mówi i jak mówi ( nawet jeśli w domu nie miał dobrego wzoru nie znaczy to, że musi go naśladować)

6. Mowa jest srebrem, a milczenie złotem.


Czasami nawet w niewiedzy, mówiąc coś możemy kogoś zranić,
czasami lepiej,,trzymać język za zębami'' niż ranić innych,
azylem dla prawdy niebezpiecznej jest zdecydowanie milczenie ( jeśli mogę kogoś zranić, lepiej zamilknąć jak grób )
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa ( Julian Tuwim )
Ci, co milczą, wykazują najwyższe poczucie odpowiedzialności za słowo
Często najmądrzejszą odpowiedzią jest milczenie ( Lew Tołstoj )
Dla tego, kto nie mówi dobrze, milczenie jest lepsze od słów.
Milczenie jest jednym z najtrudniejszych argumentów do obalenia.
Niekiedy lepiej poznasz człowieka w milczeniu niż w rozmowie Każdy ma prawo do wyrażania swojej opinii i zdania,trzeba tylko się starać, żeby słowa nie były zbyt ostre
Jeśli nie starczy nam sił, aby milczeć, możemy mówić tylko o sobie ( to bezpieczniejsze i nikogo nie zrani )
Jeśli mowa jest srebrem, a milczenie złotem, to słuchanie jest platyną ( najlepiej jest najpierw wysłuchać, a potem coś powiedzieć, zabrać głos )
Kto milczy – wydaje się, że się zgadza ( a co jeśli nie zgadzamy się z kimś, mamy odmienne zdanie; dlaczego wówczas mamy milczeć, przecież to wbrew naszej naturze )
jeśli będę milczała, to mogę sprawiać wrażenie głupiej, takiej co nie ma zdania i nic do powiedzenia
Milczenie jest cnotą głupich.

Kto dużo czyta jest mądrzejszy.


Gdy dużo czytasz masz bogaty zasób słownictwa,dobrze radzisz sobie z ortografią
masz możliwość dyskutowania na temat przeczytanych książek
zdobywasz szeroką wiedzę z róŻnych dziedzin nauki
poznajesz życie innych ( bohaterów literackich ) i możesz z nich czerpać naukę: jeśli popełnili błąd ja go mogę uniknąć )
czytanie uczy myślenia
czytanie pobudza wyobraźnię- mogę poradzić sobie z rozwiązaniem dowolnego problemu
tych, którzy nie czytają, łatwo można poznać. Zdradzają się częstym używaniem zwrotów typu " No wiesz o co mi chodzi", " no... tego...". Zacinają się , stękają, zastępują słowa gestami
czytanie wyrabia cierpliwość-W telewizji bardzo dużo informacji jest przekazywanych w niezwykle krótkim czasie, co nie pozwala na zapamiętanie. Telewidz uczy się skupiania uwagi na krótką chwilę. Inaczej jest z czytaniem, w trakcie którego przetwarzanie informacji zachodzi w świadomości, a więc przebiega wolniej -ZOSTAJE NA DŁUŻEJ W PAMIĘCI Mądrzy mogą być ludzie,którzy mało czytają, albo w ogóle nie lubią czytać
wiedzę można czerpać z różnych źródeł, nie tylko z książek
audiobooki to też forma obcowania z tekstem ( choć w wersji do słuchania ), również rozwija wyobraźnię





Słowo, też może ranić.


Słowo też może ranić np. gdy jest obraźliwe
często mówimy coś bez zastanowienia, a to może komuś zrobić przykrość
Raz wypowiedziane słowo zaczyna żyć swoim życiem. Nie można go już powstrzymać. Raniąc – rani na zawsze. Okłamując – wprowadza niepokój i zamęt. Niszcząc dobre imię drugiego człowieka pozostawia trwałą rysę na jego obliczu
przemoc słowna (krzyk, wyzwiska, obraźliwe etykiety typu " kretyn, debil "), niesie za sobą długotrwałe negatywne konsekwencje, wpływające zarówno na obecne, jak i przyszłe funkcjonowanie dziecka Bardziej niż słowa ranią czyny np. przemoc
Ludzie obrzucają się epitetami, bo to tylko słowa – nie mogą narobić zbytnich szkód, są ulotne
skoro słowo rani, to słowo tez leczy- wystarczy przeprosić i po sprawie
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 549


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.