Katalog Agnieszka Michalska, 2014-04-14 Elbląg Język polski, Konspekty konspekt lekcji dla klas 4 " Wędrówka śladami Warsa i Sawy "KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV c PRZEPROWADZONEJ DNIA 28 LUTEGO 2014 ROKU prowadzący: mgr Agnieszka Michalska TEMAT : Wycieczka śladami Warsa i Sawy. Legenda o powstaniu Warszawy. czas :45 minut Cele lekcji: wiadomości ucznia: poznaje treści legendy o Warsie i Sawie utrwala znajomości pojęć: legenda, świat przedstawiony w utworze literackim, bohater literacki, fantastyka, uosobienie poznaje legendarne powstanie miasta Warszawa poznaje wcześniejsze stolice Polski rozpoznaje cechy gatunkowe legendy wie, gdzie rozgrywa się akcja legendy umiejętności ucznia: czyta ze zrozumieniem czyta głośno z właściwym tempem i intonacją odszukuje informacje w tekście literackim ( podaje elementy świata przedstawionego w utworze literackim ) opowiada treść legendy ( w oparciu o chronologiczny układ wydarzeń ) odróżnia fantastykę od realizmu, prawdę od fałszu dostrzega budowę wiersza tworzy wyrazy pokrewne formułuje pytania do tekstu ( stosuje gwiazdę pytań ) posługuje się prawidłową i logiczną konstrukcją zdania podczas wypowiadania się w mowie i piśmie poprawnie używa znaków interpunkcyjnych umiejętnie wnioskuje i argumentuje swoje zdanie wskazuje położenie Warszawy na mapie Polski postawy ucznia: pracuje w zespole dba o kulturę i poprawność języka podczas budowania wypowiedzi ustnej i pisemnej chętnie i otwarcie wyraża własne sądy , opinie aktywnie i świadomie uczestniczy w toku lekcji rozwija wrażliwość słuchową. Metody pracy: praca z tekstem literackim układanie rozsypani ( chronologiczny układ wydarzeń ) praca z mapą Polski rozmowa kierowana metoda oglądowa – fotografie przedstawiające atrakcje turystyczne Warszawy słuchanie muzyki metoda aktywizująca – uczeń w roli asystenta nauczyciela Formy pracy: indywidualna praca asystenta nauczyciela ( praca z uczniem zdolnym ) w parach Środki dydaktyczne podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego” Słowa na start 4” strony 140-143 kolorowe kartki klej utwór muzyczny „ Sen o Warszawie” mapa Polski rozsypanka zestawienie informacji na temat legendy, klechdy i podania tekturowa figura syreny Realizacja treści nauczania przewidzianych w podstawie programowej: doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, wskazywanie cech gatunkowych legendy, utrwalenie pojęcia bohater literacki, uosobienie, wskazanie w tekście lirycznym uosobienia, określenie jego znaczenia, korzystanie z różnych źródeł informacji ( tekst literacki i liryczny, fotografie Warszawy, utwór muzyczny Czesława Niemena „ Sen o Warszawie”, doskonalenie umiejętności budowania poprawnej wypowiedzi ustnej i pisemnej, korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjno - komunikacyjnych Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, wprowadzenie do tematu lekcji i jego tematu w dzienniku lekcyjnym, na tablicy głośne odczytanie tekstu przez uczniów ( „ Wars i Sawa”, podręcznik s. 140-141 , ocena techniki i tempa czytania uczniów oraz zastosowania do znaków interpunkcyjnych zgodnie z Przedmiotowym Systemem Oceniania. Faza realizacyjna: krótka rozmowa na temat wrażeń po przeczytaniu tekstu próba ustalenia, czy historia przedstawiona w tekście wydarzyła się na prawdę uczniowie poznają inne określenia legendy ( materiały dla ucznia ) wskazanie Warszawy na mapie Polski praca z tekstem, wyszukiwanie informacji podanych wprost lub pośrednio – uczniowie odpowiadają na pięć podstawowych pytań do tekstu ( gwiazda pytań, tj. co?, kto? gdzie?, kiedy?, z jakim skutkiem? ) PRACA Z WYKORZYSTANIEM PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ zapisanie w zeszytach odpowiedzi na powyższe pytania omówienie zadania wraz z nauczycielem uczniowie układają samodzielnie trzy pytania do tekstu, rozpoczynające się od zaimków pytających - jakie?, dlaczego? czy? jak? co? ( zapisanie pytań w zeszycie) omówienie zadania – odczyt kilku wypowiedzi uczniów, podanie propozycji pytań przygotowanych przez nauczyciela; korekta ewentualnych błędów zadanie do realizacji w parach – układanie wydarzeń legendy w kolejności chronologicznej omówienie zadania, pokaz poprawnie wykonanego zadania podanie informacji- ciekawostki na temat poprzednich stolic polskich zabawa pod hasłem „zabawa wyobraźni” ( metoda twórczego myślenia) , nauczyciel podaje instrukcję do ćwiczenia „ Co by było, gdyby syreny istniały?” lub „ Co by się stało, gdybyś potkał syrenkę?”. Uczniowie wypowiadają się na forum klasy. Ćwiczenie językowe – uczniowie tworzą po jednym wyrazie pokrewnym do wyrazów związanych z treścią legendy; omówienie zadania przypomnienie i wskazanie cech gatunkowych legendy na podstawie poznanego tekstu ( schemat ) zapoznanie się uczniów z wierszem Juliana Tuwima „ Warszawa”, krótkie omówienie utworu, wskazanie uosobienia w tekście zwrócenie uwagi na zdjęcia i reprodukcje obrazów zamieszczonych w podręczniku krótki pokaz slajdów przedstawiających atrakcje turystyczne Warszawy „ Śladami Warsa i Sawy. Zapraszam na spacer po Warszawie”. odsłuchanie fragmentu utworu muzycznego w wykonaniu Czesława Niemena „ Sen o Warszawie”; krótki komentarz nauczyciela prezentacja herbu Warszawy, omówienie jego elementów Faza podsumowująca: ćwiczenie na podsumowanie zajęć - tabela ze stwierdzeniami, spośród których należy wybrać stwierdzenia prawdziwe i fałszywe ( praca indywidualna, zadanie wykonuje wybrany, chętny uczeń ) dokonanie ewaluacji zajęć ( metoda „ sygnalizacji świetlnej” ) Podanie polecenia zadania domowego: zaprojektuj i narysuj w zeszycie własną pieczęć i herb. Spróbuj uwzględnić w projekcie cechy charakterystyczne dla Twojej osoby. Ocena pracy uczniów na zajęciach: zaangażowanie w wykonywanie zadań, aktywność lub jej brak, kreatywność, oryginalność wypowiedzi ustnych i ich poprawność językowa, dobór słownictwa i świadomość jego zastosowania. Pożegnanie uczniów. Wyświetleń: 1442
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |