Katalog Sylwester Struś, 2014-04-02 Dobrzyń nad Wisłą Matematyka, Konspekty Konspekt lekcji "Jak rozwiązujemy zadania tekstowe - równania"Temat: Jak rozwiązujemy zadania tekstowe - równania Cele: Uczeń wie: - Wymienia kolejne etapy rozwiązywania zadań z treścią Uczeń umie: - Wypisać dane i szukane w zadaniu - Oznaczyć niewiadoma w zadaniu - Układa równania dotyczące wieku, pieniędzy, liczb - Rozwiązuje równania, wyznaczając w ten sposób niewidomą w zadaniu - Sprawdzić rozwiązania zadania - Różne sytuacje praktyczne sprowadzić na grunt matematyczny - Metody: - dyskusja - praca wspólnym frontem - praca w grupach Formy pracy: - praca indywidualna - grupy dwuosobowe Środki dydaktyczne: - kartki z zasadami rozwiązywania zadań z treścią - folie z rozwiązaniami zadań - rzutnik - podręcznik: Matematyka I wyd. GWO TOK LEKCJI I Część wstępna 1. Sprawdzenie pracy domowej 2. Przypomnienie wiadomości 3. Wprowadzenie do tematu lekcji Będziemy dzisiaj mówili o rozwiązywaniu zadań z treścią, pomocny nam w tym będzie pewien schemat , z którego zawsze będziemy korzystali. Aby rozwiązać zadanie tekstowe, trzeba wykonać następujące czynności: 1) wprowadzić oznaczenie dla niewiadomej; 2) zapisać w postaci równania związek pomiędzy niewiadomą a danymi; 3) rozwiązać równanie; 4) sprawdzić czy odpowiedź jest poprawna 5) zapisać odpowiedź. Błąd można popełnić, układając równanie lub je rozwiązując. Dlatego należy sprawdzić, czy odpowiedź spełnia warunki zadania, a nie tylko ułożone równanie. 4. Podanie tematu lekcji II Część właściwa Zadanie 1. Jacek ma 14 lat, a jego tata 39 lat. Za ile lat tata Jacka będzie dwa razy starszy od Jacka? 1)oznaczmy przez x szukaną liczbę lat. Za x lat Jacek będzie miał 14+ x lat, a jego tata 39+ x lat. 2)z warunków zadania otrzymujemy równanie: 2(14+ x)=39+ x 3)rozwiązujemy równanie 4)odpowiedź: Tata Jacka będzie od niego starszy dwa razy za 11 lat 5)sprawdzenie: za 11 lat Jacek będzie miał 14+11=25 lat, a tata 39+11=50 lat, czyli będzie dwa razy starszy od Jacka. Zadanie 2. Banknot dwustuzłotowy rozmieniono na dwuzłotówki i pięciozłotówki. Łącznie otrzymano 79 monet. Ile było monet każdego rodzaju? 1. oznaczmy przez x liczbę dwuzłotówek [za x można także przyjąć liczbę pięciozłotówek wtedy równanie ma postać 5x+2(79-x)=200]. Wówczas liczba pięciozłotówek wynosi 79 - x 2.łączna wartość dwuzłotówek wynosi 2 x , a pięciozłotówek 5(79- x) Z warunków zadania otrzymujemy równanie 2 x+5(79- x)=200 3. Rozwiązujemy równanie Stąd wynika że liczba pięciozłotówek wynosi 79-65=14 4. Odpowiedź: Jest 65 dwuzłotówek i 14 pięciozłotówek 5.Sprawdzenie:Liczba monet jest równa 65+14=79, zatem łączna kwota 65*2+14*5=130+70=200 zł. Nauczyciel dyktuje treść zadania, a uczniowie w grupach dwuosobowych rozwiązują z zachowaniem schematu rozwiązywania zadań z treścią Zadanie 3. Suma trzech kolejnych liczb naturalnych jest równa 333. Znajdź je. 1. Najmniejszą z tych liczb oznaczmy przez x , a dwie kolejne x+1 i x+2 2. Z warunków zadania otrzymujemy równanie x+(x+1)+(x+2)=333 3. Rozwiązujemy równanie Więc x=110 4. Odpowiedź Trzema szukanymi liczbami są 110,111,112 5.Sprawdzenie:suma liczb110,111,112 jest równa 110+111+112=333 Następnie rozwiązujemy zadanie z podręcznika Zadanie 4 strona 180. Waga zegara – 5,25 kg, waga kukułki – 0,25 Zadanie 8 strona 180 Mały haczyk 0,21 zł ; duży haczyk 0,28 zł Zadanie 10 strona 180 Na wykładzie było 36 słuchaczy III Część końcowa 1. Podsumowanie i zakończenie lekcji 2. Zadanie i omówienie pracy domowej Zadanie 1 strona 179, zadanie 3 strona 180 (podręcznik: matematyka z plusem) Wyświetleń: 617
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |