Katalog

Aneta Filosek, 2014-04-01
Ogrodzieniec

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Zagadki Sowy Mądrej Głowy - zajęcie diagnozujące

- n +

Konspekt do zajęcia diagnozującego z dziećmi 5,6- letnimi



Prowadząca: Aneta Filosek

Temat: Zagadki Sowy Mądrej Głowy.

Cel ogólny: Sprawdzenie umiejętności przygotowania dzieci do nauki czytania
i pisania.

Cele szczegółowe: dziecko:
- dzieli wyrazy na sylaby
- wyodrębnia głoskę na początku wyrazów
- dzieli wyrazy na głoski
- rozpoznaje zapis swojego imienia
- czyta wyrazy za nauczycielem i wyszukuje taki sam wyraz
pośród innych
- układa zdania poprawne pod względem gramatycznym
- określa liczbę słów w zdaniu
- określa kierunek pisania – od lewej strony linii do prawej
- rozwija koordynację wzrokowo – ruchową poprzez udział
w zabawach ruchowych
- rysuje szlaczki literopodobne w liniaturze

Metody: - słowna – rozmowa, wyjaśnienie
- czynna – zadań stawianych dziecku
- percepcyjna - oddziaływanie na zmysł wzroku i słuchu

Formy: zajęcie z całą grupą , praca indywidualna na dwóch poziomach

Środki dydaktyczne: obrazki, cztery duże koperty oznaczone cyframi od 1 do
4, podpisane imionami dzieci koperty z białymi kartonikami, karty pracy, odtwarzacz CD, płyta z nagraniem piosenki „Jedzie pociąg z daleka”, duże napisy dla nauczyciela, małe takie same dla dzieci – wyrazy: kot, motyl, lalka, dom, ilustracja, pocięte paski do liczenia wyrazów, dyplomy Sowy Mądrej Głowy.



Przebieg zajęcia:

1. Zabawa powitalna integrująca grupę „Wszyscy są, witam Was” (z materiałów Klanza).

2. Wprowadzenie do tematu zajęć.

a) Podział wyrazów na sylaby.
Dzieci oglądają obrazki zawieszone na tablicy, podają ich nazwy, dzielą na sylaby.

b) Wyodrębnienie głoski w nagłosie – rozwiązanie rebusu fonetycznego.
- Dzieci wyodrębniają pierwszą głoskę w wyrazach (nazwy zawieszonych na tablicy obrazków).
- Rozwiązanie rebusu fonetycznego - utworzenie nowego wyrazu z pierwszych liter nazw obrazków.

zagadki; zegar, arbuz, groch, aparat, dom, koza, igła.

Nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że na dzisiejszych zajęciach będą rozwiązywać zagadki Sowy Mądrej Głowy. Zagadki ukryte są w kopertach oznaczonych cyframi od 1 do 4. Za udział w zajęciach i poprawne wykonywanie poleceń dzieci będą mogły uzyskać na koniec zajęć dyplom Sowy Mądrej Głowy.

3. Zabawa przy piosence „Jedzie pociąg z daleka”. W czasie przerwy w muzyce do pociągu wsiadają dzieci, których imiona zaczynają się podaną przez nauczyciela głoską.

4. Układanie zdań. Wyodrębnienie wyrazów w zdaniu.
Koperta nr 1.
W kopercie znajduje się obrazek, małe paski papieru.
Dzieci oglądają ilustrację, układają zdania na temat obrazka, następnie nauczycielka mówi zdania, a dzieci układają przed sobą tyle pasków ile jest
w zdaniu wyrazów.

5. Zabawa „Detektywi”.
Koperta nr 2.
W kopercie znajdują się kartoniki z wyrazami np. kot, dom, motyl, mak. Wcześniej takie same wyrazy nauczycielka ukryła w rożnych miejscach sali. Dzieci losują jeden kartonik z wyrazem. Chętne dziecko czyta swój wyraz (praca z dzieckiem zdolnym)
Zadaniem dzieci jest odnalezienie takiego samego kartonika z napisem w sali.
W ten sposób dzieci dzielą się na grupy. Każda grupa sprawdza czy wszyscy mają takie same wyrazy, liczą ile dzieci jest w grupie.

6. Sprawdzenie umiejętności dzielenia wyrazów na głoski.
Koperta nr 3.
W kopercie znajdują się obrazki, wyrazy, małe koperty z białymi nakrywkami.
Koperty podpisane są imionami dzieci. Nauczycielka puszcza w obieg koperty, dziecko które rozpoznało na niej swoje imię zatrzymuje ją.
Dzieci układają na dywanie schematy wyrazów – nazwy obrazków z białych nakrywek.
Chętne dziecko dobiera podpis do obrazka.

7. Zabawa ruchowa przy muzyce

8. Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania.
Koperta nr 4
W kopercie znajduje się polecenie do zabawy „Punkt dotyku”, polecenia do rysowania, karty pracy.
a) zabawa ruchowa „Punkt dotyku”.
Dzieci dobierają się parami, wykonują polecenia nauczyciela:
- prawa dłoń do prawej dłoni
- lewe kolano do lewego kolana
- prawe biodro do prawego biodra
- lewy łokieć do lewego łokcia
- prawa stopa do prawej stopy
b) rysowanie na polecenie
- w prawym górnym rogu narysuj słoneczko
- w lewym górnym rogu narysuj chmurkę
- w lewym dolnym rogu narysuj kwiatka
- w prawym dolnym piłeczkę
- na środku kartki narysuj motyla lub napisz swoje
c) na odwrocie kartki są wyrazy: medal, lampa. Zadaniem dzieci jest kolorowanie pól z literami tworzącymi podane wyrazy.
d) kreślenie znaków literopodobnych .

9. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciu poprzez wręczenie dyplomu Sowy Mądrej Głowy.

Wyświetleń: 1055


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.