AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Blandyna Rosół-Niemirowska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Propozycja lekcji wychowawczej na temat konformizmu i nonkonformizmu w społeczeństwie

- n +

Propozycja lekcji wychowawczej na temat konformizmu i nonkonformizmu w społeczeństwie

Konformizm jest określony nieco inaczej przez różnych autorów. Są to raczej poglądy uzupełniające się niż sprzeczne. Najczęściej spotyka się trzy rozumienia konformizmu jako:
- zachowanie zgodne lub nie sprzeczne z przyjętym w grupie za właściwe, - uleganie naciskom grupowym, dostosowanie własnego zachowania i sposobu myślenia do zachowania i sposobu myślenia grupy społecznej.

W praktyce konformizm przejawia się w ograniczaniu autonomii człowieka na rzecz podporządkowania się i naśladowania innych, zwłaszcza tych, którzy mają władzę, autorytet i dyktują prawa.

Potocznie termin "konformista' oznacza człowieka uległego wobec obowiązujących w danej grupie norm, w celu osiągnięcia osobistych korzyści. Nonkonformizm to przeciwieństwo konformizmu. Nonkonformiści nie są lubiani, pełni buntu i reformatorskiego zapału, są idealistami, kierującymi się w życiu tym, jak być powinno. Walcząc o zmianę świata, często ponoszą osobiste ofiary. Niektórzy nonkonformiści uważają, że należy poddać w wątpliwość wszystko, co dotąd wymyślili ludzie i dlatego bywają czasem niezmiernie uciążliwi dla otoczenia.
1. Proponuję by uczniowie dużo wcześniej przygotowali sondę uliczną nagraną kamerą video na temat rozumienia konformizmu. Wypowiedzi przypadkowych osób posłużą później (na lekcji) do rozpoczęcia rozmowy i odpowiedzi na pytanie - czy rudzie rozumieją samo pojęcie "konformizm"? Z własnego doświadczenia w przygotowaniu takiej lekcji wiem, że wiele osób po prostu nie wie, co to konformizm, nonkonformizm itp.
2. Odtworzenie filmu video na lekcji - 5 minut.
3. Rozmowa z uczniami po usłyszeniu wypowiedzi – l0 minut.
4. Ustalenie prawidłowego rozumienia postawy konformistycznej i jej przeciwieństwa (zdefiniowanie prawidłowe pojęć) - 5 minut.
5. Przeprowadzenie w grupie eksperymentu S.Ascha, który został szczegółowo opisany w materiale przekazanym Państwu (rozdział "Konformizm") - 10 minut.
6. Wnioski po przeprowadzeniu eksperymentu i dyskusja pod kątem - co wywołuje zachowania konformistyczne i dlaczego ludzie dostosowują się do opinii i zdania innych ? - 10 minut.
7. Rozdanie uczniom tekstu psychozabawy "Czy jesteś konformist(-k)ą" ?
Każdy na podstawie punktacji pytań sam sobie odpowiada na powyższe pytanie.
8. Zakończenie lekcji.


Bibliografia
H.Hamer "Demon nietolerancji"
E.Aronson "Człowiek - istota społeczna"
G.Mietzel "Wprowadzenie do psychologii"
S.Mika "Psychologia społeczna dla nauczycieli"

Opracowanie: Blandyna Rosół - Niemirowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3292


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.