Katalog Małgorzata Nodzak, 2014-03-28 Kutno Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęcia z zakresu edukacji matematycznej w grupie dzieci 3,4 – letnichScenariusz zajęcia z zakresu edukacji matematycznej w grupie dzieci 3,4 – letnich Temat: „Poznajemy prostokąt.” Prowadząca: Małgorzata Nodzak Cel ogólny: - Zapoznanie dzieci z figurą geometryczną, jaką jest prostokąt. Cele operacyjne: - przelicza boki prostokąta, - wskazuje boki dłuższe i krótsze w prostokącie, - rysuje palcem prostokąt po śladzie, - odnajduje swoją parę wg koloru prostokąta, - rozwiązuje zagadki słowne i obrazkowe, - rozpoznaje prostokąt wśród innych kształtów, - wycina prostokąt, - nazywa różne figury geometryczne. Metody: - problemowa, - aktywizująca, - praktyczna, - podająca. Formy pracy: - zabawa dydaktyczna, - zabawa ruchowa, - indywidualna, - zespołowa, - zbiorowa. Pomoce do zajęć: - kształt prostokąta wycięty z kolorowego papieru, - plansze z konturem prostokąta dla każdego dziecka, - po dwa prostokąty w takim samym kolorze, - ilustracje do zagadek tekstowych, - kształty różnych figur geometrycznych wycięte z kolorowego papieru, - mozaika geometryczna, - tamburyno, - przebranie dla Królowej Geometrii. Przebieg zajęcia: Część wstępna: Powitanie. Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka wita się z nimi śpiewając: „Dzień dobry dzieci”. Dzieci na tę samą melodię odpowiadają: „Dzień dobry pani”. Część główna: 1. Zabawa dydaktyczna „Poznaję prostokąt”. Dzieci zajmują miejsca na dywanie. Nauczycielka przebrana za Królową Geometrię zaprasza dzieci do swojego królestwa. Prezentuje dzieciom prostokąt (zawiesza na tablicy): - Omówienie wyglądu figury – 4 boki różnej długości (dzieci przeliczają i wskazują boki długie i krótkie) i 4 wierzchołki (dzieci po raz kolejny przeliczają); - Porównanie kształtu kwadratu i prostokąta –wskazywanie różnic przez dzieci. - Każde dziecko otrzymuje planszę z konturem prostokąta i rysuje palcem prostokąt po śladzie. 2. Zabawa „Znajdź swoją parę”. Wszystkie dzieci otrzymują prostokąty. Biegają dowolnie po sali, na sygnał dobierają się w pary, szukając takiego samego koloru prostokąta. 3. Zagadki słowne i obrazkowe „Wygląda jak prostokąt”. Nauczycielka prosi dzieci o pomoc w odnalezieniu magicznych figur – prostokątów w sali. Udziela dzieciom wskazówek, jak wyglądają i do czego służą. Następnie dzieci łączą rozwiązanie zagadki z jej ilustracją umieszczoną na tablicy. 4. Zabawa ruchowa: „Właściwy krok”. Na dywanie leży ścieżka ułożona z różnych kształtów. Zadaniem dzieci jest iść tylko po prostokątach. 5. „Prostokąt” – wycinanie po liniach prostych. Dzieci otrzymują kartki z narysowanym prostokątem i wycinają figurę. 6. Zabawa dydaktyczna „Zamek Królowej Geometrii”. Dzieci w grupach układają przy stolikach zamek Królowej Geometrii z klocków mozaiki geometrycznej. Na zakończenie wymieniają figury, z jakich zbudowały zamek. Część końcowa: 1. Dzieci wypowiadają się na temat, co najbardziej podobało się im na dzisiejszych zajęciach. 2. Zaproszenie dzieci do kręgu – podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie wierszem: „ Gdy krasnoludki się rozstają na pożegnanie hura wołają”. Opracowała: Małgorzata Nodzak Wyświetleń: 921
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |