Katalog Monika Cieślak, 2014-03-27 Sanniki Zajęcia pozaszkolne, Konspekty KONSPEKT ZAJĘĆ W INTERNACIE PRZEPROWADZONY METODĄ OŚRODKÓW PRACY.KONSPEKT ZAJĘĆ W INTERNACIE PRZEPROWADZONY METODĄ OŚRODKÓW PRACY. TEMAT: W krainie figur geometrycznych. CELE ZAJĘĆ: POZNAWCZE: • Nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych figur geometrycznych płaskich (koło, kwadrat , trójkąt, prostokąt) • Nauka wyszukiwania przedmiotów, rzeczy o określonych kształtach w najbliższym otoczeniu • Doskonalenie umiejętności segregowania elementów według kształtu, wielkości i koloru • Kształtowanie umiejętności wskazywania i wyszukiwania takich samych elementów i łączenia ich w pary. KSZTAŁCĄCE: • Kształtowanie umiejętności wyróżniania cech charakterystycznych dla danej grupy figur • Doskonalenie umiejętności nazywania i wskazywania kolorów: żółtego, czerwonego, Zielonego, niebieskiego. Wyrabianie umiejętności szybkiego ich rozpoznawania • Wyrabianie umiejętności adekwatnego postępowania według podawanej słownie informacji, instrukcji • Doskonalenie umiejętności wyszukiwania takich samych elementów • doskonalenie umiejętności wyszukiwania przedmiotów według ich kształtu, wielkości lub koloru • doskonalenie umiejętności tworzenia par, łączenia dwóch takich samych elementów, • Doskonalenie wrażliwości dotykowej. WYCHOWAWCZE: • Wdrażanie do ładu i porządku podczas zajęć oraz zgodnej współpracy w grupie • Wdrażanie do używania form grzecznościowych we wzajemnych relacjach • Doskonalenie umiejętności przestrzegania obowiązujących zasad w czasie zabaw • Rozwijanie kultury słowa i zachowania • Wdrażanie do przestrzegania zasad bhp. REWALIDACYJNE: • Doskonalenie sprawności manualnej i usprawnianie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej • Dynamizowanie pamięci, koncentracji uwagi i rozwijanie logicznego myślenia • Pobudzanie wyobraźni dziecka • rozwijanie zmysłu dotyku i umiejętności rozpoznawania kształtów figur • ćwiczenie rozpoznawania kolorów i kształtów • Ćwiczenia małej i dużej motoryki • Kształtowanie spostrzegawczości METODY: • Słowne: pogadanka, rozmowa kierowana, opowiadanie wychowawcy, zagadki • Oglądowe: pokaz i obserwacja • Czynne: zadania stawiane do wykonania, zabawa, zajęcia plastyczno techniczne FORMY: • Zajęcia pozalekcyjne w internacie • Zajęcia zbiorowe zindywidualizowane POMOCE DYDAKTYCZNE: Plątanina literowa z nazwą dnia tygodnia, kartoniki – kule śniegowe do ułożenia nazwy miesiąca który jest, kartoniki – płatki śniegowe do ułożenia pory roku ,plansza obrazu „Figury geometryczne” z wyciętym dla każdego dziecka elementem do ułożenia (oznaczonym kolorem , tożsamym na planszy),przedmioty i obrazki przedstawiające rzeczy w kształcie figur geometrycznych, figury geometryczne z kolorowego papieru różnych kształtów i rozmiarów, nożyczki, klej, biała kartka papieru, figurowe ilustracje (słonia, kwiatka, pieska ,choinki, misia, motyla , statku, ciągnika, pajaca), figury geometryczne potrzebne do zabaw, specjalnie przygotowana kostka do gry, zagadki , szarfy . PRZEBIEG ZAJĘĆ I. ZAJĘCIA WSTĘPNE 1. Przywitanie dzieci i zajęcie miejsc w świetlicy. 2. Ćwiczenia kalendarzowe Ustalenie daty dnia dzisiejszego poprzez ustalenie nazwy dnia tygodnia i miesiąca: Ustalenie nazwy dnia tygodnia poprzez odczytanie plątaniny literowej ( poniedziałek) Ustalenie nazwy miesiąca poprzez ułożenie kul śniegowych od najmniejszej do największej ( luty) Ustalenie pory roku. Obserwacja pogody za oknem: luźne wypowiedzi dzieci na temat tego co widza. Zebranie wypowiedzi przez wychowawcę i podsumowanie jako cech charakterystycznych panującej pory roku. Wybranie ilustracji przedstawiającą aktualna porę roku. Zadaniem dzieci jest uporządkowanie płatków śniegu z cyframi od najmniejszej do największej liczby. W ten sposób zostaje odczytana nazwa aktualnej pory roku (zima). II. UŚWIADOMIENIE TEMATU ZAJĘĆ. BUDZENIE POŻĄDANEGO ZAINTERESOWANIA. Dzieci dostają do ułożenia „puzzle” po ułożeniu których dowiedzą się co będzie tematem dzisiejszych zajęć ( przedstawiają one „Figury geometryczne" ). Każde dziecko otrzymuje jeden element obrazu(oznaczony kolorem , tożsamym na planszy), odszukuje taki sam kolor na planszy i układa go na niej dopasowując kształt. Po ułożeniu obrazka wychowawca omawia z dziećmi co on przedstawia. Co jest tematem zajęć „figury geometryczne” . III. PRACA POZNAWCZA 1. Omówienie cech charakterystycznych dla każdej figury. Wszyscy wspólnie ustalają cechy charakterystyczne dla każdej figury . Przyporządkowywanie napisów do obrazków figur geometrycznych : koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt. Ustalenie co by było gdyby wszystko co się znajduje wokół nas było okrągłe, kwadratowe, prostokątne i trójkątne , jak mogła by się nazywać kraina z wszystkich figur? (wychowawca podaje swoją propozycje Figurolandia) Wychowawca zaprasza dzieci w podróż do krainy figurolandii . Wyjaśnia dzieciom, że podróż ta pozwoli im poznać figury geometryczne. Rozdaje dzieciom wizytówki – bilety upoważniające je do odbycia podróży w kształcie figur geometrycznych. Podróż jest długa i męcząca. Wychowawca informuje dzieci, że w czasie podróży maja szukać ”przystanków figurowych „ z zadaniami do wykonania na których będą mogli odpocząć. Zabawa ruchowa „Samolot” – podróż do krainy „Figurolandii”. Dzieci w czasie grania muzyki poruszają się zwiedzając krainę w której wszystko jest kwadratowe, prostokątne, trójkątne i okrągłe . Jak przestanie grać muzyka dzieci szukają przystanku na którym mogą się zatrzymać – odpocząć według podanej przez wychowawcę informacji. Wychowawca mówi na jakim przystanku się po kolei zatrzymują ( przystanek kołowy, przystanek kwadratowy, przystanek trójkątny, przystanek prostokątny). Na każdym przystanku dzieci odnajdują zadania do wykonania. I PRZYSTANEK FIGUROWY – KOŁOWY ZADANIA DO WYKONANIA 1. Zabawa „Pomieszane figury” Koszyk pełen figur przyniosłam wam Pomieszały mi się tam. Bardzo proszę Was, kochane dzieci ułóżcie je zgodnie z kształtami. Dzieci segregują figury do pudełeczek oznaczonych kartonikami z odpowiednim kształtem ( trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt). Porządkowanie figur według koloru ,wielkości . Zabawa dydaktyczna Znajdź przedmioty tego samego kształtu. Tak jak rozmawialiśmy w krainie figurolandii wszystko jest kwadratowe, prostokątne, trójkątne i w kształcie koła. Zadaniem waszym dzieci jest wziąć jedną figurę i odszukać na drugim stoliku rzecz bądź obrazek przedmiotu przypominający kształtem wybrana przez siebie figurę. Układanie dobranych par . Uzasadnianie wyboru ( np. talerz – koło, książeczka – kwadrat, trójkąt- obrazek dachu, itp.) II PRZYSTANEK FIGUROWY – KWADRATOWY ZADANIA DO WYKONANIA 1. „Taniec figur”. Dzieci zwracają uwagę na uprzednio otrzymane figury – bilety . Każde dziecko przypomina mówiąc głośno wszystkim jaką jest figurą i jakiego ona jest koloru. Wychowawca włącza wesołą muzykę zapraszającą do tańca. Gdy gra muzyka dzieci tańczą według polecenia wychowawcy: Tańczymy wg. kolorów figur, tańczymy wg. kształtów figur, tańczy koło z trójkątem itp. 2. Zabawa aktywizująca “czarodziejski worek” Dzieci poprzez dotyk rozpoznają i nazywają figurę geometryczną, następnie układa ją z szarf. III PRZYSTANEK FIGUROWY – TRÓJKĄTNY ZADANIA DO WYKONANIA 1. Zabawa dydaktyczna – „zagadki słowne” Wychowawca czyta zagadki osoby które maja wizytówkę w kształcie tej figury podnoszą rękę do góry. Mam cztery rogi, dwa krótkie i dwa długie boki. Kwadratem nie jestem, choć mam kąty proste. (Prostokąt ) Ja mam boków mniej, jest mi przez to lżej, A magiczna liczba trzy- zawsze towarzyszy mi. Mam trzy boki i wierzchołki, Trzy mam kąty, trzy odcinki, Twoja buzia mówi mi, że odgadniesz raz, dwa, trzy. (trójkąt) Toczę, toczę się wesoło, I do wszystkich macham w koło, Początku nie mam ani końca, Podobne jestem do słońca, Wszyscy mnie doskonale znacie, Myślę, że gotową odpowiedź już macie! (koło) Powiem tylko jestem szczery, Ujrzysz u mnie boki cztery, Cztery kąty i wierzchołki, Moje boki są równiuteńkie, A cztery kąty prościutkie. Myślę, że teraz wszyscy poznacie, Jaką figurę przed sobą macie? (kwadrat) 2. Zabawa „Telefon dotykowy”- rysowanie figur geometrycznych na plecach koleżanki Dziecko losuje figurę i rysuje ją na plecach po czym koleżanka ma odgadnąć jaka to figura – opisuje jej cechy. IV PRZYSTANEK FIGUROWY – PROSTOKĄTNY ZADANIE DO WYKONANIA Zabawa „Co mówi nam kostka” Klasyfikowanie figur według kilku cech. Dzieci rzucają kostką (na jednej jest kolor, drugiej wielkość, trzeciej figura) łącząc odczytane z kostek informacje wyszukują odpowiednią figurę ( np. duży, czerwony, kwadrat) IV. EKSPRESJA Komponowanie obrazów krain figurolandii wg inwencji twórczej dziecka z przygotowanych wyciętych figur. „kompozycja figurowa” - rozsypanka z różnych kształtów, każde dziecko ma za zadanie wyszukać określoną figurę geometryczną i wkleić ją w odpowiednie miejsce na przygotowanej indywidualnej karcie pracy przedstawiającej różne rzeczy, przedmioty z krainy figurolndii, lub stworzyć kompozycję wg podanego wzoru. Układanie kompozycji rytmicznych wg wzoru : naklejanie gotowych elementów - kompozycja rytmiczna według wzoru (kartoniki przedstawiające poznane figury geometryczne). V. ZAJĘCIA KOŃCOWE 1. Rozmowa podsumowująca temat zajęć 2. Uporządkowanie miejsca pracy 3. Pochwała dzieci za ich zaangażowanie i ich aktywność. 4. Przejście do kolejnego etapu zajęć popołudniowych. Wyświetleń: 1133
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |