Katalog

Anna Gawron, 2014-03-20
Konstantynów Łódzki

Inne języki obce, Plany rozwoju zawodowego

Język angielski-Plan Rozwoju na nauczyciela mianowanego

- n +

Nauczyciel kontraktowy
mgr Anna Gawron

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ
O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO






Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy
Data rozpoczęcia i zakończenia stażu: 01.09.2011r.-31.05.2014r.
Opiekun stażu: mgr Ewa Pilarska
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Dz. U. z 2004 r. nr 260; poz. 2593
wraz z późniejszymi zmianami
( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r.
Dz. U. z dnia 16 listopada 2007 r. )




Powinności nauczyciela kontraktowego:

§ 7.1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:

1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego;

2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego;

3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

Wymagania niezbędne:


§ 7 ust. 2 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności
i dokonywania zmian w tych działaniach

Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania
1. Poznanie procedury awansu zawodowego. • Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (m.in. zapoznanie z rozporządzeniem MENiS z 1 grudnia 2004 roku i rozporządzeniem MEN z 14 listopada 2007 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, oraz Kartą Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku). VIII - IX 2011r. • wniosek
o rozpoczęcie stażu
• opracowanie planu rozwoju zawodowego
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. • Rozmowa z opiekunem stażu i zawarcie kontraktu, określającego przejrzyste warunki współpracy i odpowiedzialności za realizację zadań. IX 2011r. • kontrakt
3. Uczestniczenie i obserwowanie lekcji otwartych i koleżeńskich. • obserwacja zajęć
• omówienie obserwowanych zajęć cały okres
stażu
4. Tworzenie bazy własnych materiałów dydaktycznych, narzędzi pomiaru dydaktycznego, dokonywanie analizy i ewaluacji własnych działań. • opracowanie, analiza, monitoring i ewaluacja planów wynikowych i rozkładów nauczania do języka angielskiego dla nauczanych klas
• opracowywanie testów, sprawdzianów, quizów, gier dla nauczanych klas
• napisanie programu dla kółka z języka angielskiego
• pisanie scenariuszy i konspektów lekcji
• przeprowadzanie testów kompetencyjnych wśród klas szóstych na końcu roku szkolnego i przedstawienie wyników w raportach
• opracowanie własnych narzędzi pomiaru dydaktycznego- „Test słownikowy”- obserwowanie rozwoju umiejętności językowych poprzez rozszerzenie zasobu słów zgodnie ze szkolnym kalendarzem i bieżącymi problemami


koniec każdego roku szkolnego

po każdym semestrze
kl. IV-VI
• konspekty lekcji
• testy, sprawdziany
• raporty i analizy
• „Test słownikowy” z raportem

5.



Rozbudowa własnego warsztatu pracy.


• gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej
• uzupełnianie zaplecza samodzielnie przygotowanych środków dydaktycznych- tabele gramatyczne, postery, gazetki
• samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej
• zapoznanie się z podstawami programowymi do szkoły podstawowej.
systematycznie w okresie całego stażu


• zbiór kart pracy
• literatura fachowa

6.








7.


Dokumentowanie realizacji planu rozwoju.







Wprowadzanie modyfikacji i korekt do realizowanego procesu nauczania. • gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, itp.)
• raportowanie kolejnych etapów stażu po każdym semestrze
• napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
• złożenie wniosku o postępowaniu kwalifikacyjnym


• konstruowanie planów pracy dydaktycznej z języka angielskiego
cały okres stażu

na koniec każdego semestru
V 2014r.
VI 2014r.



cały okres stażu


• wpisy w dokumentacji przebiegu stażu
• raporty semestralne
• treść sprawozdania
• wniosek wraz z dokumentacją formalną

• notatki, uwagi











7 ust. 2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania
1. Poznawanie środowiska uczniowskiego. • diagnoza potrzeb, zainteresowań i oczekiwań uczniów
• obserwacja i analiza możliwości uczniów cały okres stażu • wzory ankiety
• prace uczniów
2.












3. Rozpoznawanie problemów wychowawczo-opiekuńczych indywidualnych uczniów w celu udzielenia pomocy uczniom potrzebującym takiej pomocy.







Uczestnictwo w różnych formach kultury i rekreacji w ramach
współpracy z innymi nauczycielami. • obserwacja, rozmowy z wychowawcami na temat zaobserwowanego problemu
• rozmowy indywidualne z uczniem
• zgłoszenie problemu pedagogowi szkolnemu
• współpraca z innymi wychowawcami
• zapoznanie się z orzeczeniami i opiniami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
• kontakty z rodzicami podczas wywiadówek i spotkań indywidualnych




• pełnienie funkcji opiekuna podczas wyjazdów do kina, teatru, podczas dyskotek

• współorganizowanie „Imienin Szkoły” cały okres stażu (według potrzeb)











według harmonogramu imprez i wycieczek
• adnotacje w dziennikach











• opis przeprowadzonych przedsięwzięć





4.














Praca z uczniem zdolnym oraz słabym. • realizacja wniosków wynikających z ewaluacji osiągnięć uczniów: zaplanowanie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów w dalszej pracy
• prowadzenie konsultacji- zajęć wyrównawczych i powtórkowych dla słabych uczniów

• indywidualizacja nauczania ( użycie różnorodnych metod nauczania )
• zachęcanie i przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach języka angielskiego oraz podejmowania prac dodatkowych
• organizowanie kółka języka angielskiego dla uczniów
• zorganizowanie międzyszkolnej „Olimpiady z języka angielskiego” cały okres stażu
(według potrzeb)












raz w roku • zapisy w dziennikach lekcyjnych i pozalekcyjnych
5. Wprowadzanie do programu nauki języka angielskiego treści dotyczących wybranych problemów środowiska lokalnego, społecznych i cywilizacyjnych. • przygotowywanie lekcji języka angielskiego i akcji ogólnoszkolnych dotyczących zagrożeń współczesnego świata np. temat szkodliwości palenia, narkotyków, przemocy i problemów nastolatków
• promowanie społecznie akceptowanych form spędzania czasu wolnego- nauka piosenek i zabaw w języku angielskim
cały okres stażu • karty pracy ucznia
• scenariusze lekcji
6. Przygotowanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się i brania odpowiedzialności za ten proces.
• odpowiedni dobór metod nauczania oraz zadań i ćwiczeń przeprowadzanych na zajęciach;
• zadawanie prac domowych
• wyznaczanie samodzielnych prac dodatkowych cały okres stażu • adnotacje w dziennikach lekcyjnych i pozalekcyjnych

7.








8.


9. Opracowanie i wdrażanie autorskich zajęć z zakresu kultury, tradycji oraz religoznawstwa krajów anglojęzycznych.






Przygotowywanie uczniów do konkursów z języka angielskiego.

Pełnienie funkcji opiekuna gazetki szkolnej. • włączanie do rozkładu materiału podręcznika wiodącego scenariuszy lekcji na temat kultury, tradycji , religoznawstwa krajów anglojęzycznych
• obchody święta „Halloween”


• organizowanie „Dnia angielskiego”


• spotkania indywidualne i grupowe


• zbieranie i opracowywanie materiałów
w ramach realizacji rozkładu, jeden raz w roku
31 października lub data najbliższa temu terminowi
21 kwietnia lub data najbliższa temu terminowi
według potrzeb


na bieżąco • karty pracy ucznia
• zapisy w kronikach
• artykuł do lokalnej gazety
• fotokronika




• protokoły, podziękowania

• wybrane egzemplarze gazetki




§ 7 ust. 2 pkt 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania
1. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej
i informacyjnej. • nabywanie i doskonalenie umiejętności obsługi komputera
• przygotowanie materiałów dydaktycznych (scenariuszy, testów, prac klasowych, sprawdzianów)
• opracowanie dokumentacji szkolnej (np. planów wynikowych, rozkładów materiału, zestawień i raportów)
• przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów
• dokumentowanie przebiegu stażu
• wyznaczanie projektów prezentowanych na zajęciach lekcyjnych, wymagających posłużenia się Internetem i komputerem
• prowadzenie zajęć z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, projektora
• propagowanie wśród uczniów portali poświęconych nauce języka angielskiego i zachęcanie do pogłębianie swojej wiedzy i powtarzania materiału w ten sposób

na bieżąco







• scenariusze, dyplomy
• plany wynikowe
• testy, sprawdziany



2.


Publikacje w Internecie. • umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego, ciekawych scenariuszy, kart pracy
cały okres stażu • strona internetowa www.literka.pl,

3.











Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych.










• korzystanie z Internetu- wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej, korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii, pedagogiki
• poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego poprzez Internet
• śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego, Karcie Nauczyciela za pośrednictwem Internetu,
• gromadzenie wybranych aktów prawa oświatowego w formie multimedialnej (CD-ROM)
• konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych
• korzystanie ze stron MENiS, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl, www.szkola.net/awans/









cały okres stażu











• notatki własne








§ 7 ust. 2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania
1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych. • aktywny udział w kursach, szkoleniach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki
• aktywny udział w konferencjach metodycznych organizowanych przez wydawnictwa pedagogiczne Oxford, Express Publishing, Longman, Macmillan dotyczących nowości, zmian w programach nauczania i podstaw programowych w nauczaniu języków obcych cały okres stażu • potwierdzenia udziału (zaświadczenia)
2.




Gromadzenie i studiowanie literatury z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki.
• studiowanie literatury z dziedziny psychologii, pedagogiki, dydaktyki (np. praca z uczniem o różnych potrzebach edukacyjnych)
• wdrażanie propozycji metodycznych zaczerpniętychz literatury fachowej cały okres stażu • notatki własne
3. Zastosowanie zdobytej wiedzy z psychologii, pedagogiki i dydaktyki w swym warsztacie pracy do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów. • rozwiązywanie problemów edukacyjnych- udział w pracach klasowych zespołów wychowawczych, omawianie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych uczniów
• modyfikacja warsztatu pracy poprzez zastosowanie (dzięki zdobytej na dany temat wiedzy) właściwych metod pracy, sposobów oceniania, rodzajów zadań w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych indywidualnego ucznia
• rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe


cały okres stażu • zapisy w dziennikach lekcyjnych
• potwierdzenia współpracy








§ 7 ust. 2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż

Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania
1. Analiza przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji szkolnej. Analiza dokumentacji szkolnej, zwłaszcza:
• Statutu Szkoły wraz z WSO
• Programu Wychowawczego Szkoły
• Programu Profilaktycznego Szkoły
• Planu Nadzoru Pedagogicznego
• uczestniczenie w pracach zespołów aktualizujących i tworzących dokumentację Szkoły cały okres stażu
















2.













Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z niej zadań.


• uczestniczenie w spotkaniach Rady Pedagogicznej,
w formach doskonalenia zawodowego- szkoleniowych radach pedagogicznych
• udział w zebraniach z rodzicami
• organizacja konkursów szkolnych
• opieka nad gazetkami przedmiotowymi,
• aktywne pełnienie dyżurów podczas przerw śródlekcyjnych
• udział w pracach różnorodnych komisji powoływanych przez szkołę– egzaminacyjnej, konkursowej
• współpraca z Samorządem Uczniowskim
• praca w komisji nauczycieli uczących w danym oddziale
• współpraca w zespołach opracowujących IPET cały okres stażu













• potwierdzenia obecności
• protokoły z konkursów

• zapisy
w dziennikach lekcyjnych
i pozalekcyjnych








3.


Śledzenie zmian zachodzących w aktach prawnych dotyczących systemu oświaty i aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli Analiza przepisów prawnych związanych z procedurą awansu zawodowego, z oświatą i opieką:
• Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty z późniejszymi zmianami
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego z późniejszymi zmianami
• Przepisy BHP
• Konwencja o Prawach Dziecka
IX 2011r.



cały okres stażu





…………………………………
podpis nauczyciela












Wyświetleń: 705


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.