Katalog Małgorzata Bąk, 2014-03-18 Nowa Ruda Historia, Konspekty Konspekt zajęć z historii - powtórzenie nt. II wojny światowejSCENARIUSZ LEKCJI HISTORII Temat : W czym tkwi odmienność II wojny ś. wobec wcześniejszych konfliktów ? – lekcja powtórzeniowa. Czas trwania : 2 godziny lekcyjne Na tydzień przed planowanym powtórzeniem uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy tematyczne (a te na kilka wewnętrznych) i przygotowują się do powtórzenia pod kątem zadanego zagadnienia, ich celem jest przedstawienie na lekcjach wyników swej pracy. Nauczyciel powinien poświęcić każdej grupie czas na wyjaśnienie metody, wg której będą pracowali, pomóc zweryfikować materiały przygotowane przez grupę. W zasadzie całość przygotowań do lekcji powtórzeniowych nosi znamiona metody projektu. Środki dydaktyczne : podręczniki mapy „Ziemie polskie podczas II wojny” i „Europa 1939-45” atlasy przygotowane wcześniej przez uczniów materiały pomocnicze Metody pracy : praca w grupach praca z podręcznikiem, mapą i atlasami metoda „śnieżnej kuli” wywiad lub drzewko decyzyjne symulacja techniki dramowe („kartka z pamiętnika”) techniki manualne (ulotka-afisz) Cele ogólne lekcji : utrwalenie wiadomości z rozdziału XIV o II wojnie światowej pogłębienie i rozwinięcie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w czasie lekcji o wojnie pogłębienie rozumienia związków między przeszłością a teraźniejszością i przyszłością kształtowanie systemu wartości uczniów kształtowanie postaw patriotycznych, postaw tolerancji Cele szczegółowe : utrwalenie i pogłębienie wiadomości o dziejach powszechnych z lat 1939-45 utrwalenie i pogłębienie wiadomości o przyczynach i skutkach II wojny jako procesu dziejowego utrwalanie rozumienia pojęć pogłębianie umiejętności korzystania z różnorodnych pomocy i wykorzystywania różnych metod pracy pogłębianie umiejętności korelacji wiedzy z różnych dziedzin umiejętność lokalizacji wydarzeń w czasie i przestrzeni formułowanie własnego stanowiska rozwiązywanie problemów, sporów i ocena wydarzeń, osób ... szacunek dla drugiej osoby, poszanowanie życia i godności poszanowanie wartości humanitarnych i demokratycznych sprzeciw wobec przemocy Uczeń zna i rozumie : strony konfliktu i cele uczestników wojny przyczyny wybuchu wojny najważniejsze fazy konfliktu i fronty II wojny rolę technologii i przemysłu w rozstrzygnięciach wojennych organizację i przebieg eksterminacji Żydów genezę, założenia i sposób realizacji polityki koalicji antyhitlerowskiej Uczeń umie : porównać politykę hitlerowskich Niemiec wobec różnych obszarów okupowanej Europy omówić postawy wobec okupacji hitlerowskiej wyjaśnić na czym polegał problem „mimowolnych sojuszników” Niemiec w czasie II wojny ocenić stosunek państw, narodów, jednostek do holocaustu scharakteryzować ład pojałtański Grupy zadaniowe i podgrupy : Grupa I : a) doktryna wojny błyskawicznej i jej realizacja (uczestnicy wojny, najważniejsze bitwy, przełomowe wydarzenia) – praca z mapą, atlasem b) pojęcie „wojna totalna” - przy pomocy metody „śnieżnej kuli”. Członkowie grupy pracują indywidualnie nad pojęciem, potem w dwójkach ustalają wspólne stanowisko, potem w czwórkach. Następnie przygotowują wspólne wyniki do prezentacji. Metoda ta daje uczestnikom szansę na sprecyzowanie swojego zdania na podany temat, pozwala uczestnikom ćwiczyć i śledzić proces uzgadniania stanowisk c) technologie i przemysł na usługach wojny (rola w rozstrzygnięciu konfliktu) - przełomowe znaczenie użycia bomby atomowej (prace Niemiec, USA nad bronią atomową, Hiroszima i Nagasaki ) – można pracować np. wg metody : drzewko decyzyjne : prezydent Truman podejmuje decyzję o zrzuceniu bomby atomowej na Hiroszimę i Nagasaki; albo np. można przygotować wywiad z prezydentem USA, w którym zostaną zawarte główne problemy punktu „c”. Grupa II : Konferencje Wielkiej Trójki (dodatkowo np. P. Johnson „Historia świata po 1917 r.”, piosenka J. Karczmarskiego o Jałcie ), a konkretnie konferencja w Jałcie – praca grupy metodą symulacji obrad. Grupa ustala „graczy”, przygotowuje teksty dla postaci, scenografię. Grupa powinna udowodnić, że alianci zachodni ulegali ZSRR i jego polityce faktów dokonanych w Europie. Narrator powinien przypomnieć poprzednią konferencję oraz okoliczności zwołania tej jałtańskiej. Grupa III : a) „kartka z pamiętnika” Żyda – uciekiniera z getta, i ukrywającego się po stronie aryjskiej. Powinno się tu znaleźć wyjaśnienie pojęcia „ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej”, „nad i podludzie”, opis życia w getcie. „Kartka...” powinna stać się punktem wyjściowym dokonania przez słuchających oceny holocaustu. b) Ulotka-afisz – odezwy władz hitlerowskich okupowanych 2 krajów w różnych sprawach (kraje do wyboru, byle różniły się pod względem stosunku hitlerowców do ludności tego kraju), w których będzie można znaleźć informacje o różnym traktowaniu ludności podbitej. Członkowie grupy mają za zadanie także przedstawić różne postawy wobec okupacji hitlerowskiej (mogą to zrobić np. przy pomocy krótkich scenek, ale trzeba mieć odpowiednie rekwizyty). Zadanie domowe : „Okupacja hitlerowska, radziecka, japońska – porównanie.” Ocenę otrzymują członkowie grupy i jest ona wypadkową kilku czynników : przygotowania merytorycznego, zaopatrzenia w odpowiednie pomoce, gadżety, sposobu przedstawienia zagadnienia (czas, zainteresowanie pozostałych grup) i wkładu poszczególnych jednostek (najlepiej, jeśli nauczyciel będzie tym elementem w postaci pisemnych deklaracji dysponował już przed zajęciami). Małgorzata Bąk nauczyciel historii, wos, etyki Nowa Ruda Wyświetleń: 1395
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |