Katalog

Sylwia Borowicz, 2014-03-18
Gliwice

Pedagogika, Konspekty

Konspekt zajęć nauczania indywidualnego dla ucznia z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym i znacznym

- n +

Konspekt zajęć z nauczania indywidualnego dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, spastycznym porażeniem narządów ruchu – stan po mózgowym porażeniu dziecięcym, ze znaczną niesprawnością ruchową, uszkodzeniem wzroku, ograniczonym funkcjonowaniem małej motoryki.

Zajęcia nauczania indywidualnego z uczniem prowadzone są programem dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Prowadząca: Sylwia Borowicz

Cele ogólne:
- Kształtowanie i utrwalanie wiedzy o wiosennej pogodzie, pojęć słonecznie - deszczowo - wietrznie.

Cele operacyjne:

a) w zakresie wiadomości - uczeń wie:
- wie, jakie są elementy wiosennej pogody,
- wie, w jaki sposób możemy rozpoznać wiosenną pogodę (ciepło, szum, ruch i szelest gałęzi, mokro, kałuże)

b) w zakresie umiejętności - uczeń potrafi:
- określić dzień tygodnia,
- określić pogodę danego dnia,
- wyciągnąć wszystkie przybory z piórnika,
- wyszukać odpowiedni kolor kredki do zakolorowania danego elementu pogody,
- przeliczyć kredki,
- uchwycić i włożyć kredki do piórnika,
- skupić uwagę na piosence i określić o czym ona jest, o jakiej pogodzie.
- rozpoznać i nazwać na ilustracjach pogodę,
- odpowiadać na pytania nauczyciela,
- kojarzyć wiosnę z konkretnymi symbolami: słońcem, deszczem, wiatrem, mokrą a później suchą ziemią,
- nazwać pogodę przymiotnikami: słoneczna, deszczowa, wietrzna,
- zrozumieć pojęcia słoneczna, deszczowa, wietrzna,
- rozpoznać odgłosy wiatru, deszczu,
- reagować na podmuchy powietrza, na kropienie (polewanie wodą)
- manipulować wilgotną i suchą ziemią.

Cele rewalidacyjne:
- rozwijanie zdolności koncentracji uwagi,
- usprawnianie analizatora wzrokowego i słuchowego,
- ćwiczenie chwytu pęsetkowego,
- rozwijanie słownictwa,
- stymulowanie wrażeń dotykowych, termicznych,
- usprawnianie manualne.

Metody :
1. Werbalna – rozmowa kierowana.
2. Poglądowa – pokaz.
3. Percepcyjna – samodzielne doświadczenia, obserwacja.
4. Stymulacji sensorycznej – zabawa paluszkowa.

Formy :
1. Indywidualna

Środki dydaktyczne:
Nagranie z piosenką: ”O majowej pogodzie”, barwne ilustracje elementów pogodowych, ziemia, miska z wodą (ciepłą i zimną), konewka, latarka, wachlarz, suszarka do włosów, piórka, liście, nagranie z odgłosami dźwiękowymi wiatru, deszczu, tekst wiersza „Deszczyk wiosenny”

Realizacja treści zgodnych z podstawą programową
- rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania,
- umiejętność porozumiewania się z otoczeniem,
- elementarne umiejętności matematyczne,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- kształcenie techniczne



Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne:
1. Powitanie.
2. Pogadanka na temat aktualnych spraw ucznia.
3. Określenie dnia tygodnia (wpisanie przez nauczyciela do zeszytu), miesiąca i roku.
4. Określenie pogody za oknem.
5. Wyciągnięcie przez ucznia wszystkich przyborów z piórnika, wyszukanie odpowiedniego koloru kredki do zakolorowania narysowanego przez nauczyciela konturu danego elementu pogody, przeliczenie kredek i włożenie ich spowrotem do piórnika.

Rozwinięcie:
1. Rozmowa kierowana na temat aktualnej pory roku i pogody, jaka może się pojawić o tej porze roku. Wysłuchanie piosenki, na podstawie, której uczeń określa jaka może być wiosenna pogoda.
„Świeci słoneczko złote, wieje wiosenny wiatr
i każdy ma ochotę wędrować sobie w świat 2x.
Grzeje słoneczko jasne, pada wiosenny deszcz,
Urosną śliczne kwiatki, my urośniemy też 2x.”
Zapisanie tematu zajęć przez nauczyciela w zeszycie: Wiosenna pogoda

2. Wyszukiwanie ilustracji z pogodą i wklejenie jej do zeszytu.

3. Próby odpowiadania na pytania nauczyciela:
- słońce co robi? – świeci, grzeje, jest ciepło, pogoda słoneczna
- deszcz co robi? – pada, leje, kropi, jest mokro, pogoda deszczowa
- wiatr co robi? – wieje, szumi, jest wietrznie, pogoda wietrzna

4. Rozmowa kierowana z pokazem (pokazujemy uczniowi jak można przedstawić słońce (świecimy latarką na jego rękę), deszcz (kropimy jego ręce wodą), wiatr (owiewamy jego ręce, twarz suszarką wachlarzem).
Jak można zobaczyć, poczuć słońce, deszcz, wiatr? – jest ciepło, gorąco, słychać szum, gałęzie drzew się ruszają, słychać kap,kap,kap, robią się kałuże.

5. Zabawa naśladowcza z muzyką w tle ( uczeń naśladuje deszcz i polewa konewką wodę w misce – słucha jak „deszcz kapie”, polewa na różne rzeczy na blacie (są mokre), naśladuje wiatr i dmucha na piórko, listek, skrawek kartki papieru – unoszą się w powietrzu, fruwają).

6. Prezentacja suchej ziemi w misce (uczeń bada ją dotykiem), następnie zamienia się w „deszcz” i polewa konewką ziemie, bada jaka ziemia jest, kiedy deszcz pada, następnie zamienia się w wiatr (dmucha, owiewa suszarką ziemię i znowu ziemia staje się sucha).
7. Uczeń dotyka powstałą masę (mokrą ziemię) i manipuluje nią.

Zajęcia końcowe:
1. Słuchanie odgłosów wiatru, deszczu, ulewy z jednoczesnym opowiadaniem wiersza przez nauczyciela i zabawą paluszkową „Deszczowy spacerek” (rozpoznawanie odgłosów przyrody przez ucznia).

Poszła Pani na spacerek
Deszczowe chmury przywiał wiaterek
Gdy daleko od domu już była
Zaczął padać deszcz- parasol rozłożyła
Gdy kropla za kroplą spadała
Pani pod parasol się schowała
Gdy deszczyk przestał padać
Parasol złożyła i do domu wróciła.

2. Udzielenie uczniowi pochwały za pracę na zajęciach, pożegnanie.

Wyświetleń: 3962


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.