AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Bąk, 2014-03-17
Nowa Ruda

Historia, Projekty edukacyjne

Dzień Pamięci o Holocauście - projekt

- n +

Dzień Pamięci o Holocauście i przeciwdziałaniu zbrodniom przeciwko ludzkości – „Pamięć dla przyszłości”

1. Tytuł projektu: „By czas nie zaćmił, i niepamięć”

2. Cele projektu:
- pogłębienie i rozwinięcie wiedzy dotyczącej Zagłady oraz znaczenia dnia 19 kwietnia
- pogłębienie i rozwijanie wiedzy o ludności żydowskiej, jej kulturze, religii itp.
- kształtowanie systemu wartości
- kształtowanie postawy zrozumienia i tolerancji wobec odmiennych kultur, obyczajów, przekonań
- pogłębianie tożsamości kulturowej i narodowej
- angażowanie się w indywidualne i zespołowe działania
- rozwijanie wrażliwości moralnej, umiejętności rozpoznawania wartości moralnych oraz zdolności odróżniania dobra od zła
- podejmowanie odpowiedzialności za słowa i czyny
- rozwijanie w młodych ludziach postawy solidaryzmu, niezgody na obojętność, otwartości
- uwrażliwienie młodych ludzi na zagrożenia wynikające z fanatyzmu i nietolerancji

3. Zadania realizowane przez zespoły uczniowskie:
- zainteresowani i chętni uczniowie przygotowują wystawę pt. „Holocaust”, na którą składają się albumy podejmujące ogólnie tę tematykę, problem obozów zagłady, prace plastyczne oraz referaty tematyczne (Holocaust, obozy zagłady, Janusz Korczak)
- eseje o stosunku Polaków do Holocaustu w czasie II wojny ś.
- dyskusja panelowa pt. „Stosunek świata do Holocaustu”
- symulacja „sąd nad hitlerowcami” oskarżonymi o bezpośredni udział w Holocauście
- lekcja informatyczna: zbieranie materiałów dotyczących tematu „Żydzi w Polsce” na podstawie strony WWW.zydziwpolsce.pl , przedstawiającej wystawę o tej tematyce. Na podstawie zebranego materiału przygotowanie referatów
- lekcje poświęcone rozszerzeniu informacji o Holocauście i przeciwdziałaniu ludobójstwu
- na lekcji wiedzy o społeczeństwu dyskusja nad genezą Holocaustu, nad rasizmem, nazizmem, antysemityzmem
- apel poświęcony tematowi projektu (część dotycząca Janusza Korczaka, prezentacja multimedialna i montaż słowno-muzyczny)
- gazetka ścienna na temat Holocaustu pod hasłem „Nigdy więcej…”

4. Zadania realizowane przez nauczycieli:
- uzyskanie zgody dyrektora szkoły na wejście szkoły do projektu obchodów Dnia Pamięci
- ogłoszenie zadań: przygotowanie albumów, prac plastycznych, referatów, esejów
- przeszukanie stron internetowych w celu znalezienia materiałów do prezentacji multimedialnej oraz strony, którą można wykorzystać do lekcji z Internetem
- wybranie osób, które wezmą udział w apelu, rozdanie materiałów, próby
- przygotowanie wystawy w Sali, w której odbędą się lekcje o Holocauście
- przeprowadzenie lekcji tematycznych
- przedstawienie przygotowanego apelu w dniu 19 kwietnia
- przeprowadzenie ankiety wśród uczestników apelu i lekcji o Holocauście
5. Przebieg obchodów Dnia Pamięci o Holocauście i przeciwdziałaniu zbrodniom przeciwko ludzkości:
- przygotowanie i otwarcie wystawy w auli szkolnej, złożonej z prac plastycznych, referatów, albumów o Holocauście, Żydach, obozach zagłady, o J. Korczaku (przynajmniej 2 tygodnie przed Dniem) oraz zawieszenie gazetki ściennej
- przeprowadzenie w auli lekcji (część przed Dniem, inne po 19 kwietniu, w miarę możliwości czasowych):
a) sąd nad hitlerowcami oskarżonymi o bezpośredni udział w realizacji planu Zagłady
b) dyskusja panelowa: stosunek świata wobec Holocaustu
c) prezentacja referatów przygotowanych na podstawie internetowej strony o wystawie pt.”Żydzi w Polsce”
d) lekcje poszerzające wiedzę o genezie Holocaustu, rasizmie, antysemityzmie, nazizmie, o historii Żydów w Polsce, dyskusja o stosunku Polaków do Holocaustu
- apel pt.”By czas nie zaćmił, i niepamięć…” Apel składa się z dwóch części: w I uczniowie przedstawiają postać Janusza Korczaka, w oparciu o wspomnienia dotyczące życia i twórczości tej wielkiej postaci; II część to prezentacja multimedialna przedstawiająca różne postacie, fakty, sytuacje bezpośrednio związane z problemem Zagłady. Prezentacja jako tło montażu słowno-muzycznego, złożonego z fragmentów prozy i poezji znanych autorów tematycznie związanych z zagadnieniem (np. W. Szymborska „Jeszcze”, Cz. Miłosz „Campo di Fiori”, H. Grynberg, H. Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”, fragment listu Szmula Zygelbojma, utwory Beethovena: Adagio sostenuto z Sonaty fortepianowej nr 14 cis-moll „Księżycowa”, op.27, nr 2 i uwertura „Egmont” op. 84)
- podsumowanie obchodów Dnia Pamięci w postaci ankiet dla uczestników apelu oraz lekcji

6. Sposoby włączenia do projektu środowiska lokalnego:
- zaproszenie przedstawicieli władz samorządowych, przedstawicieli szkół występujących na danym terenie, przedstawicieli mediów, rodziców

7. Związek tematyki projektu z historią lokalną

8. Długofalowe efekty projektu dla społeczności szkolnej/lokalnej:
Realizacja projektu uzmysłowiła organizatorom, jak małą wiedzę ma młodzież na temat Zagłady, antysemityzmu, stosunków polsko-żydowskich itp. Realizowanie kolejnych Dni ma podnieść poziom wiedzy, pogłębić świadomość, iż „historia lubi się powtarzać…”, spowodować, aby w młodych ludziach pojawiło się autentyczne poczucie szacunku dla niewinnie skazanych na zagładę, aby zwiększyła się tolerancja dla odmienności ludzi oraz pojawiła się myśl „nigdy więcej…”. Nauczyciele innych przedmiotów mogą nawiązywać do tematyki na lekcjach wychowawczych, szczególnie w przededniu Dnia Pamięci. Należy realizować warsztaty poświecone zbrodniom ludobójstwa w XX w., przyczyn i skutków nietolerancji, podyskutować o Jedwabnem…

Propozycja pytań w ankiecie:

1. Czy przed udziałem w apelu związanym z Dniem Pamięci o Holocauście i przeciwdziałaniu zbrodniom przeciwko ludzkości znałeś/aś pojęcie: Holocaust?
a) tak b) nie
2. Jeśli wybrałeś/aś a) napisz krótko, co oznacza to pojęcie wg Ciebie:
………………………………………………………………….
3. Czy wcześniej wiedziałeś/aś, że 19 kwiecień został ogłoszony Dniem Pamięci o Holocauście?
a) tak b) nie c) nie pamiętam
4. Jeśli wiedziałeś, to skąd?:
a) z lekcji w szkole b) z Internetu c) z mediów d) inne …………………
5. Czy znana jest Ci postać Janusza Korczaka, zaprezentowana w I części apelu? Co o nim wiesz?
………………………………………………………….
6. Czy materiał zaprezentowany w obu częściach programu:
a) wzbudził w Tobie poczucie szacunku dla ludności poddanej Zagładzie?
b) zainteresował Cię i pobudził do poszukiwań dalszych wiadomości o Holocauście?
c) wzbudził w Tobie poczucie niezgody na obojętność wobec zbrodniom przeciwko ludzkości?
d) uwrażliwił na zagrożenia wynikające z fanatyzmu i braku tolerancji?
e) poszerzył dotychczasową wiedzę o Zagładzie?
f) nie pobudził do żadnych głębszych refleksji?
7.Czy interesująca wydała Ci się prezentacja multimedialna połączona z fragmentami poezji i prozy dotyczącymi Zagłady?
a) tak b) raczej tak c) raczej nie d) nie
Dziękuję!






Mgr Małgorzata Bąk
Nauczyciel historii, wos, etyki
Nowa Ruda

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 836


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.