AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Wójcik, 2014-03-13
Radlin

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Planowanie własnej kariery. Określanie celów w życiu. - Scenariusz lekcji wychowawczej w szkole ponadgimnazjalnej

- n +


Temat: Planowanie własnej kariery. Określanie celów w życiu.

Cele : poznanie procedury konkretyzowania celów życiowych, stworzenie okazji do uświadomienia własnych celów i dążeń, kształtowanie umiejętności określania i weryfikowania hierarchii ważności celów życiowych, kształtowanie umiejętności racjonalnego wyboru działań służących realizacji ważnych celów, zachęcenie do przyjęcia postawy refleksyjnej nad etycznymi aspektami realizacji celów, określanie celów jako początek drogi do kariery zawodowej.

Metody: ćwiczenia z elementami autorefleksji, "burza mózgów"

Formy: indywidualna i grupowa

Środki: karty pracy

1. Zapoznanie z tematem i celem zajęć
• temat zapisany na tablicy
• krótkie wyjaśnienie celów
Nauczyciel: Jesteście już uczniami 3 klasy. Do zakończenia szkoły zostało wam dokładnie 14 miesięcy. Niektórzy z was może się już zastanawiali co chcieliby robić po zakończeniu szkoły, niektórzy może już podejmują jakieś decyzje w związku ze zdobywaniem dodatkowej praktyki, pracy lub dodatkowych umiejętności niekoniecznie związanych z zawodem.
2. Stworzenie okazji do uświadomienia własnych celów i dążeń życiowych.
Nauczyciel: Chciałabym, aby każdy powiedział teraz, co uważa za swój sukces np. z zeszłego tygodnia lub wcześniej. Może to być coś najmniejszego, ale ważnego dla was.

- Uczniowie odpowiadają.

Nauczyciel: Każdy bez względu na wiek i rolę jaką pełni w społeczeństwie, ma w życiu jakieś cele, dążenia.
Oto przykład konkretnego celu jaki stawił amerykanom John F. Kenedy 25 maja 1961 r. w mowie wygłoszonej przed połączoną sesją Izb Kongresu. – ZAŁĄCZNIK

- Analiza tekstu z ZAŁĄCZNIKA – wybrani uczniowie odczytują swoje odpowiedzi.

Nauczyciel: Teraz każdy określi 3 swoje cele, ale realne, jakie może zrealizować w najbliższej przyszłości związane z np. z karierą zawodową. Proszę sprecyzować je zgodnie z omówionym schematem, czyli:
1) Co musisz zrobić?
2) Jaki jest charakter osiągnięcia? Jak wpłynie na twoje życie?
3) Kto ma to zrobić? Kto może pomóc?
4) Do kiedy?

3. Ustalanie celów długo- i krótkoterminowych.
Nauczyciel: Ułóżcie cele tak, aby tworzyły hierarchię w zależności od przewidywanego czasu ich realizacji - cele najbliższe i cele dalsze.
Zastanówcie się czy podjęliście już pewne działania aby dany cel zrealizować oraz czy rzeczywiście ten cel jest dla was istotny na tym etapie życia.
Uczniowie przedstawiają cele i omawiają je.
4. Podsumowanie.
Nauczyciel:
 czy uważacie, że wyznaczanie celów w życiu jest potrzebne?
 co lub kto może pomóc wam w realizacji tych działań?
 jakie przeszkody czy ograniczenia mogą utrudnić realizację tych zamierzeń?
 które drogi realizacji celów przeważały: czy te, które prowadziły szybko do celu, czy drogi "okrężne" ?
 czy w każdym przypadku zdecydowalibyście na się na działania najszybsze lub najskuteczniejsze, jeśli nie to dlaczego?
 co sądzicie na temat powiedzenia "cel uświęca środki" w odniesieniu do własnych celów życiowych?
Uczniowie podejmują dyskusję na zadawane pytania.


Karta pracy:


Przykład.
25 maja 1961 roku w mowie wygłoszonej przed połączoną sesją Izb Kongresu prezydent John F. Kennedy powiedział:
„Wierzę, że ten naród powinien poświęcić się osiągnięciu przed końcem tego dziesięciolecia celu, jakim jest lądowanie człowieka na Księżycu i jego bezpieczny powrót na Ziemię.”

To wyzwanie rzucone Kongresowi i mieszkańcom Stanów Zjednoczonych zawiera wszystkie elementy klasycznej deklaracji celu.
Wyodrębnij te elementy, odpowiadając na następujące pytania:
1) Co należy zrobić?
2) Charakter osiągnięcia.
3) Kto to ma zrobić?
4) Do kiedy?
Uwaga! Punkt 4) jest bardzo ważny – bez niego deklaracja nie ma sensu!

20 lipca 1969 roku o godz. 4.17 amerykański astronauta Neil Armstrong jako pierwszy człowiek postawił stopę na Księżycu. Wraz z towarzyszem tego księżycowego spaceru, Edwinem Aldrinem, wrócił bezpiecznie na Ziemię po 8 dniach, 3 godzinach i 9 minutach licząc od chwili startu.


Twoja deklaracja celu!

Imię Nazwisko: ..................................................... Data: ....................................


Cel 1. ........................................................................................................................................................................................
1) Co musisz zrobić? .....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
2) Jaki jest charakter osiągnięcia? Jak wpłynie na twoje życie? ................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................
3) Kto ma to zrobić? Kto może pomóc? ....................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
4) Do kiedy? ............................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................


Cel 2. ........................................................................................................................................................................................
1) Co musisz zrobić? .....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
2) Jaki jest charakter osiągnięcia? Jak wpłynie na twoje życie? ................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................
3) Kto ma to zrobić? Kto może pomóc? ....................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
4) Do kiedy? ............................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................


Cel 3. ........................................................................................................................................................................................
1) Co musisz zrobić? .....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
2) Jaki jest charakter osiągnięcia? Jak wpłynie na twoje życie? ................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................
3) Kto ma to zrobić? Kto może pomóc? ....................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
4) Do kiedy? ............................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 636


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.