AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Wasiewska, 2014-03-11
Iława

Fizyka, Scenariusze

scenariusz

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI

Temat lekcji: Elektryczność i magnetyzm – powtórzenie.
Klasa: III gimnazjum
Czas trwania lekcji: 1 godzina lekcyjna

Cel główny lekcji: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości obejmujących dział "Elektryczność i magnetyzm".

Cele operacyjne:
Uczeń wie:
– kiedy ciała naelektryzowane odpychają się a kiedy przyciągają
– co to są przewodniki i izolatory
– jakie materiały przyciągają się z magnesem a jakie nie

Uczeń umie:
– podać przykład przewodnika i izolatora
– podać jednostki napięcia i natężenia elektrycznego
– za pomocą podanych symboli opisać prosty obwód elektryczny
– scharakteryzować oddziaływanie na siebie biegunów magnesu
– wyszukać w podanym tekście zastosowanie elektromagnesu

Materiały i środki dydaktyczne:
– zeszyty przedmiotowe, podręczniki, karty pracy, magnesy ( w tym pęknięty magnes), szpilki, plastik, mosiądz, nikiel, miedź, plansza z obwodem elektrycznym
Metody pracy:
– dyskusja
– burza mózgów
– samodzielna (indywidualna)
– grupowa
– doświadczenia
Przebieg lekcji:
1. Część przygotowawcza:
- powitanie uczniów, sprawdzenie obecności
- podanie tematu lekcji, zapoznanie uczniów z głównym celem lekcji
2. Część realizacyjna:
- uczniowie wspólnie z nauczycielem przypominają podstawowe wiadomości na temat elektryzowania się ciał
- nauczyciel wymienia poznane wielkości fizyczne a uczniowie określają ich jednostkę
- nauczyciel wraz z uczniami przypomina charakterystykę przewodników i izolatorów, uczniowie samodzielnie podają ich przykłady
- uczniowie na podstawie tabeli umieszczonej w podręczniku str. 31, omawiaja obwód elektryczny przedstawiony na planszy oraz przypominają o jakich formach energii mówimy przy silniku elektrycznym
- uczniowie wypełniają karty pracy, sprawdzające znajomość oddziaływania niektórych materiałów na magnes
- uczniowie wypełniają karty pracy związane z utrwaleniem oddziaływań na siebie magnesów – ćwiczenie na umiejetność korzystania przez uczniów z własnych notatek
- uczniowie połączeni w grupy wyszukują w podanym tekście zastosowanie elektromagnesu
3. . Część podsumowująca:
- nauczyciel na podsumowanie zajęć rozdaje do rozwiązania krzyżówkę tematyczną a w przypadku pozostałego czasu zadaje pytania podsumowujące
- przypomnienie o przygotowaniu się do sprawdzianu
- ocena pracy uczniów na lekcji


Doświadczenie 1

PLANSZA – OBWÓD ELEKTRYCZNY

Ćwiczenie 1

1. Paweł wziął kilka przedmiotów wykonanych z różnych metali i sprawdził, że magnes sztabkowy przyciąga przedmioty wykonane:

a) z żelaza i miedzi c) z żelaza i niklu
b) ze srebra i aluminium d) z aluminium i złota

2. Adam i Tomek przecięli magnes sztabkowy i sprawdzili, że każda część przeciętego magnesu:

a) nie ma właściwości magnetycznych c) ma dwa bieguny magnetyczne N i S
b) ma tylko biegun magnetyczny S d) ma tylko biegun magnetyczny N

3. Do różnych blaszek zbliżano magnes. Które blaszki będą przez magnes przyciągane?

a) stalowa i miedziana c) miedziana i niklowa
b) aluminiowa i stalowa d) niklowa i stalowa



Ćwiczenie 2 ( uzupełnianie tekstu – umiejętność korzystania przez uczniów z notatek własnych)

Każdy magnes ma dwa bieguny: ___________ i ____________. Biegun północny oznaczamy literą___________ i kolorem___________, a biegun ___________ lietrą _________ i kolorem ___________. Nie można ich od siebie oddzielić. Jeżeli podzielimy magnes na dwie częsci, to każda z nich stanie się całym ____________ z _____________ biegunami.

Ćwiczenie 3 – karty pracy

Uczniowie w grupach wyszukują z podanego tekstu zastosowanie elektromagnesu. W zeszytach zapisują 8 wyszukanych przykładów:

Elektromagnesy znajdują się w prądnicach czyli urządzeniach do wytwarzania prądu elektrycznego.
Elektromagnesy znajdują się w automatycznych bezpiecznikach domowej instalacji elektrycznej i
W telewizorach odchylają one wiązki elektronów, które padają na ekran i tworzą obraz telewizyjny. W telefonie elektromagnes porusza membraną słuchawki, dzięki czemu powstaje słyszany przez nas dźwięk. W głośniku zmienny sygnał elektryczny pochodzący ze wzmacniacza dociera do elektromagnesu, który na przemian przyciąga i odpycha magnes z membraną co powoduje drgania i wytwarzanie dźwięku.
Elektromagnesy wchodzą w skład głowic zapisujących i odczytujących informacje na magnetycznych nośnikach: taśmach magnetofonowych, dyskach twardych komputerów i dyskietkach.
W dzwonku elektrycznym po włączeniu prądu elektromagnes przyciąga młoteczek do dzwonka. Ruch młoteczka przerywa obwód elektryczny i sprężynujący młoteczek powraca do poprzedniej pozycji. Wówczas prąd zaczyna znowu płynąć i sytuacja się powtarza. dzwonek dzwoni tak długo, aż prąd zostanie wyłączony.
Potężne elektromagnesy są często używane w składnicach złomu. Po wyłączeniu prądu pole znika i wtedy unoszony ładunek spada. Podobnie w stoczniach służą do transportu blach stalowych, a w halach produkcyjnych utrzymują ciężkie części stalowe obróbce mechanicznej.
Elektromagnesy nadprzewodzące mają również ogromne zastosowanie w medycynie. Są istotną częścią komputerowych tomografów, które dzięki wykorzystaniu magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) pozwalają uzyskać bezdotykowo obrazy wnętrza ludzkiego ciała. Badanie tomograficzne polega na umieszczeniu pacjenta w nadprzewodzącej cewce i włączeniu silnego pola magnetycznego.

KRZYŻÓWKA PODSUMOWUJĄCA:
1. Jest jednostką natężenia prądu elektrycznego.
2. Materiały, które nie przewodzą prądu elektrycznego to...................
3. Płynie w obwodzie elektrycznym.
4. Podstawowe elementy budowy elektromagnesu to zwojnica i ................... .
5. Magnesy oznaczamy kolorem czerwonym i ...............................
6. Jednostka ładunku elektrycznego.
7. Jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego.
8. Ma dwa bieguny magnetyczne.
9. Metal ten przyciąga się z magnesem.
10. Zwojnica z rdzeniem to................... .
11. Przykładem izolatora jest ............... .



PYTANIA PODSUMOWUJĄCE ( do wykorzystania dowolna ilość w zależności od pozostałego czasu)
1. Jakie działanie mają ciała naelektryzowane jednoimiennie i różnoimiennie?
2. Papier, plastik, szkło to?
3. Jak nazywamy przyrządy do mierzenia natężenia prądu i napięcia prądu elektrycznego?
4. Czy prąd elektryczny płynie w obwodzie otwartym czy w zamkniętym?
5. W silniku elektrycznym następuje przemiana energii elektrycznej w ..................?
6. Jakie znasz rodzaje magnesów?
7. Jakie właściwości ma magnes przecięty na pół?
8. Wymień przykłady zastosowania magnesów w życiu codziennym


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1109


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.