Katalog Monika Ewa Jakubek, 2014-03-10 Kobylin Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Dzień Babci i Dziadka 2014- scenariusz uroczystości dla 3,4,5,6 - latkówDzień Babci i Dziadka scenariusz uroczystości dla 3,4,5,6 – latków Opracowała mgr Monika Ewa Jakubek Niepubliczne Przedszkole „SARENKA” w Rawiczu 24 styczeń 2014 Cele ogólne: •Uświadomienie dzieciom znaczenia dziadków w ich życiu •Wzmacnianie więzi emocjonalnej z dziadkami podczas wspólnego pobytu w przedszkolu •Prezentacja programu artystycznego z okazji dnia babci i dziadka •Kształcenie odporności emocjonalnej w sytuacjach wystąpień przed widownią •Wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas uroczystości Cele szczegółowe: •Rozumie, że dziadkowie są ważni w jego życiu •Okazuje dziadkom miłość i przywiązanie •Obdarowuje dziadków własnoręcznie wykonanym upominkiem •Potrafi złożyć krótkie życzenia dziadkom •Przełamuje lęk i nieśmiałość podczas występów •Recytuje wiersze, śpiewa i tańczy przed publicznością •Bierze czynny udział w koncercie kolęd i pastorałek •Wie, jak należy zachować się na uroczystości •Czerpie radość z czasu spędzonego wspólne z dziadkami Metody: •Słowne: recytacja wierszy, śpiew piosenek •Czynne: taniec do piosenki Formy: i indywidualna, zbiorowa Pomoce: płyty CD, odtwarzacz CD, teksty wierszy i piosenek, upominki dla dziadków 1.„Powitanie” (wszyscy) Z przemiłym ukłonem, z uśmiechem radości Witamy dziś wszystkich tu zebranych gości. Chcemy wam powiedzieć i zaśpiewać ładnie. Proszę się nie gniewać, jeśli źle wypadnie, Bośmy nie artyści, tylko małe dzieci. A cieszyć nas będzie, gdy brawo poleci. 2.„Moja babcia” – wiersz B. Szelągowskiej (Lena Sz., Lena T., Gabi) Czy zimno za oknem, czy deszcz z nieba pada, prześliczne mi bajki, babciu opowiadasz. Dzięki tobie umiem rysować kaczuszki. Wiem też, jak mam wkładać buciki na nóżki. Za wszystko to, babciu, tobie dziś dziękuję. Życzę dużo zdrowia i mocno całuję! 3.„Moja babcia” – wiersz B. Formy (Alina, Zuzia, Julia) Jestem sobie wnuczka mała, moja babcia jest wspaniała. Zna tuziny pięknych bajek, których słucha się wspaniale. Gry, zabawy, wyliczanki różne wiersze, zgadywanki. Umie z klocków stawiać wieże, dobrze gra na komputerze. Zawsze zgrabnie piłkę łapie, ]aż się na nią gapią gapie. Zimą bierze mnie na narty. Kocham babcię to nie żarty! 4.„Skarb” – piosenka (sł. A. Wacławski, muz. T. Dorogusz – Goroszkiewicz) (podczas pierwszej zwrotki dzieci kołyszą się w tempie muzyki) Jest taki skarb na tym świecie, I chce go mieć każde dziecię. Skarbem tym jest babunia, Która mnie do snu utula. Świecą na niebie srebrne gwiazdeczki (dzieci podnoszą ręce i poruszają palcami) Z ust babci płyną piękne bajeczki. (dzieci w powietrzu falują rękami) Sen na powieki zakrada się, (dzieci składają razem dłonie i przykładają je do policzka) Ja z moją babcią zawsze być chcę. (dzieci krzyżują ręce dotykając dłońmi ramion) (podczas drugiej zwrotki dzieci kołyszą się w tempie muzyki) Babunię bardzo szanuję, Z mą babcią dobrze się czuję. Ona gdy noc zapada, Piękne bajki opowiada. Świecą na niebie srebrne gwiazdeczki (dzieci podnoszą ręce i poruszają palcami) Z ust babci płyną piękne bajeczki. (dzieci w powietrzu falują rękami) Sen na powieki zakrada się, (dzieci składają razem dłonie i przykładają je do policzka) Ja z moją babcią zawsze być chcę. (dzieci krzyżują ręce dotykając dłońmi ramion) 5.„Dla dziadka” – wiersz D. Gellner (Kajtek, Mateusz, Filip) Dziadku, Dziadku, czy to ty? Coś na twojej głowie lśni. To korona! Słowo daję! Przecież znam korony z bajek! Czy to fotel? Ale skąd! To nie fotel tylko tron! I w ogóle i w szczególe jesteś Dziadku dzisiaj królem! Pytasz co to za zagadka? To po prostu Święto Dziadka! 6.„Dziadek” – wiersz B. Piergi (Olaf, Martyna, Hubert) Nic już nie poradzę na to, że mojego taty tato, zamiast ślęczeć nad gazetą, lubi dla mnie być poetą. Składa wersy w zgrabne zwrotki kolorowe jak stokrotki. Dziadek puzzle też układa, bajki pięknie opowiada. Gdy idziemy przez park stary, Wokół same dziwy, czary. Dziadek klucze ma do snów. Brak na tego dziadka słów! To z nim (chociaż już niemłody!) najwspanialsze mam przygody. Zamiast bujać się w fotelu (wzorem innych dziadków wielu), buja ze mną wciąż w obłokach, opowiada mi o smokach i łasuchem jest nie lada – razem ze mną dżem podjada. Choć prawdziwy, nie baśniowy, dziadek mój jest wyjątkowy! 7.„Piosenka o dziadku” (sł. I. Landau, muz. B. Pasternak) Najdroższy dziadku to jest piosenka, którą śpiewają tobie wnuczęta. Nie o zabawce, ani o kwiatku – to jest piosenka o naszym dziadku. O tym, jak z dziadkiem idę do zoo, o tym, jak z dziadkiem jest mi wesoło; o brodzie dziadka, co śmiesznie kłuje, kiedy się dziadka mocno całuje. Najdroższy dziadku to jest piosenka, którą śpiewają tobie wnuczęta. Nie o zabawce, ani o kwiatku – to jest piosenka o naszym dziadku. O tym, jak z dziadkiem na pyszne ciastka idziemy sobie razem do miasta. O tym, jak idę z dziadkiem na lody i na dwie szklanki sodowej wody. Najdroższy dziadku to jest piosenka, którą śpiewają tobie wnuczęta. Nie o zabawce, ani o kwiatku – to jest piosenka o naszym dziadku. 8.„Kocham babcię i dziadka” – wiersz B. Formy (Dominik, Weronika) Kocham mocno babcię, dziadka – to nie żarty moi mili, dzisiaj im życzenia składam, by sto latek jeszcze żyli. Kiedy smutek mnie ogarnia i wszystkiego mam już dosyć, dziadek mocno mnie przytuli, o to go nie trzeba prosić. Gdy pomyślę o łakociach, babcia zaraz coś upiecze. Muszę przyznać, te wypieki najwspanialsze są na świecie. Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach przekazują wciąż wytrwale, swym kochanym wnukom, wnuczkom rad życiowych całą gamę. 9.„Serce maluję” – wiersz A. Wacławskiego (wszyscy) Gdyby nie było Babci i Dziadka Świat byłby pusty Jak biała kartka. Oni są szczęściem Dla wnuczki, wnuka, Są bardzo ważni W życiu malucha. Więc dziś w laurce Serca im damy Dziękując za to, Że są tu z nami. 10.„Grozik” – taniec do piosenki Ustawienie: w parach, na okręgu koła, twarzami do partnerów (dzieci w parach podają sobie ręce i tańczą cwałem bocznym po obwodzie koła) Poszło dziewczę po ziele, po ziele, po ziele. Nazbierało niewiele, niewiele, hej! (dzieci zatrzymują się, ręce na biodrach) Przyszedł do niej braciszek - idą w miejscu Połamał jej koszyczek. – przeplatają ręce Oj, ty, ty, oj ty, ty – palcem wskazującym prawej ręki grożą partnerowi; za koszyczek zapłać mi – obracają się wokół własnej osi Oj ty, ty, oj ty, ty Za koszyczek zapłać mi. Ustawienie: w parach, na okręgu koła, twarzami do partnerów (dzieci w parach podają sobie ręce i tańczą cwałem bocznym po obwodzie koła) Poszło dziewczę do lasu, do lasu, do lasu. Nazbierało zapasów, zapasów hej! (dzieci zatrzymują się, ręce na biodrach) Przyszedł do niej braciszek - idą w miejscu Połamał jej koszyczek. – przeplatają ręce Oj, ty, ty, oj ty, ty – palcem wskazującym prawej ręki grożą partnerowi; za koszyczek zapłać mi – obracają się wokół własnej osi Oj ty, ty, oj ty, ty Za koszyczek zapłać mi. 11.„Sto lat” i wręczenie upominków 12.Poczęstunek 13.Koncert kolęd i pastorałek Bibliografia: 1.Cieśla M., Horabik A., Księga uśmiechu. Przewodnik metodyczny cz.1, Warszawa 2009 2.Cyrański Cz., Żaba- Żabińska W., Pięciolatek. Bawię się i uczę. Przewodnik metodyczny, cz. 2, Kielce 2004 3.Forma B., Rok w wierszu i piosence, Płock 1998 4.Gawrońska B., Raczek E., Tropiciele. Roczne przygotowanie przedszkolne. Przewodnik metodyczny cz. 2, Warszawa 2013 5.Entliczek – pentliczek. Trzylatki. Książka nauczyciela cz. 1, Warszawa 2012 6.Wacławski A., Serduszko, seria 1, część 1, Dzień babci i dziadka, Wydawnictwo AKORD Wyświetleń: 2178
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |