Katalog

Ewa Modlińska, 2014-03-10
Pajęczno

Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia

Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym trudności

- n +

Zagadnienia do pracy z dzieckiem mającym trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności zawartych
w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

1. Analiza i synteza sylabowa:

Mama mówi: Co to za słowo? Ma – ma.
Dziecko odpowiada: mama.

Mama mówi: Podziel na sylaby słowo: mama
Dziecko mówi: ma – ma.

Podczas podziału słowa na sylaby dziecko klaszcze, tupie lub skacze.

2. Wyodrębnianie pierwszych i ostatnich głosek w słowach.
Co słychać na początku słowa: osa? Odpowiedź: o
Co słychać na końcu słowa: osa? Odpowiedź: a

3. Analiza i synteza głoskowa:

Mama mówi: Co to za słowo: o – s – a ?
Dziecko odpowiada: osa

Mama mówi: Wymień głoski w słowie: osa
Dziecko odpowiada: o – s – a

Zestaw słów dla początkujących: osa, oko, Ala, Ela, Ewa, Ola, Iga, Iza, las, lis, sos, sok, kot, dom, okno, mama, tata, lala, mata, Lola, Tola, waga, woda itp.
Z czasem zwiększamy stopień trudności, jeśli dziecko opanuje wyodrębnianie głosek w krótkich słowach.

4. Wypowiadanie się.
Oglądanie książeczek z obrazkami. Nazywanie zwierząt, romawianie o nich,
jak wyglądają, jakie głosy wydają. Naśladowanie ich odgłosów.
Nazywanie przedmiotów, które są w domu, elementów odzieży, części ciała.
Wypowiadanie się o tym, co robią postaci na rysunkach.
Ćwiczenia w formułowaniu pytań do obrazków i poprawnych odpowiedzi.
Czytanie krótkich fragmentów bajki i opowiadanie ich. Konstruowanie pomocniczych
pytań.

5. Odtwarzanie podanego rytmu.

Układanie klocków według ustalonego wzoru np.
Klocek czerwony, zielony, niebieski, czerwony, zielony itd.

Układanie lub rysowanie figur geometrycznych jak wyżej. Nazywanie ich.
Koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło itd.

6. Orientacja w schemacie własnego ciała:
Pokaż, gdzie jest : głowa, szyja, broda….

7. Określanie stosunków przestrzennych:
Połóż kredkę na stole, pod stołem, za fotelem, przed, obok itd.

Następnie dziecko wycina z gazety jakieś np. obrazki i nakleja je w stosunku do stołu, który jest narysowany na środku kartki.
Przyklej kosz na stole, gruszkę w koszyku, jabłko obok koszyka, ptaszka nad koszem, piłkę pod stołem itd.

8. Określanie kierunków: góra, dół, do przodu, do tyłu, prawo, lewo.
Chodzenie pod dyktando: idź do przodu, do tyłu. Na początku można założyć dziecku
gumkę na prawą rękę i przypominać która to ręka.

9. Odtwarzanie podanych figur:
Narysuj obok taką figurę:





10. Utrwalanie nazw kolorów. Pomalowanie słońca, cytryny, banana na kolor żółty i powieszenie ich w widocznym miejscu w pokoju dziecka. Pytać codziennie jakiego koloru są narysowane rzeczy. Podobnie postępować z pozostałymi kolorami, ale w odstępie tygodniowym. Uczyć dziecko podstawowych kolorów: żółty, niebieski, czerwony, zielony, czarny, biały.
11. Utrwalanie pojęć: owoc, warzywo.
Wycinanie z gazetek owoców i warzyw i naklejanie na oddzielne kosze.

12. Poszerzanie wiedzy o Polsce. Pokazanie mapy Polski, największej rzeki – Wisły,
stolicy – miasta Warszawy. Kolorowanie flagi i godła : orzeł biały. Przyklejenie ich w
widocznym miejscu w domu i codzienne utrwalanie ich.
13. Przeliczanie przedmiotów w zakresie 10.
14. Wskazywanie podanej liczby elementów.
Ile jest cukierków?
Podaj mi 4 cukierki.
15. Dodawanie i odejmowanie przedmiotów.
16. Przeliczanie w aspekcie porządkowym: pierwszy, drugi, trzeci itd.
17. Doskonalenie sprawności grafomotorycznej - rysowanie szlaczków.

Opracowała: Ewa Modlińska
Wyświetleń: 465


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.