Bankowy Fundusz Gwarancyjny - ustalanie kwoty gwarantowanej
Scenariusz lekcji z finansów dla uczniów klasy czwartej liceum ekonomicznego o specjalizacji: finanse i rachunkowość
Czas lekcji: 45 minut
Cele lekcji:
Po zakończeniu lekcji uczniowie będą umieli:
zdefiniować pojęcie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego oraz jego zadania w oparciu o ustawę o BFG
ustalić, komu i w jakiej sytuacji oraz w jakiej wysokości należy się wypłata gwarantowanej sumy z BFG
wykorzystać tabele przyszłej wartości jednostki kapitału ulokowanego na procent składany oraz tabele kursów wymiany walut
W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności ucznia:
A/ właściwe interpretowanie przepisów ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
B/ wyrażanie własnych opinii i poglądów oraz podejmowanie decyzji
C/ praca samodzielna oraz grupowa
D/ wykorzystywanie tabel przyszłej wartości jednostki kapitału ulokowanego na procent składany oraz tabel kursów walutowych w celu obliczenia sumy gwarantowanej kwoty z BFG
E/ wyciąganie wniosków co do efektywności inwestowania własnego kapitału
Metody nauczania stosowane w czasie lekcji:
1/ pogadanka
2/ wykład
3/ burza mózgów
4/ problemowa - sytuacyjna (zespołowa)
Środki dydaktyczne wykorzystywane w trakcie zajęć:
ustawa o BFG
tabele przyszłej wartości jednostki kapitału ulokowanego na procent składany
tabele kursów walutowych
kalkulatorki
Przebieg lekcji:
1/ metodą pogadanki nauczyciel rozpoczyna lekcję o BFG. Na początku zadaje uczniom pytania na temat bezpieczeństwa lokat bankowych a następnie zachęca do podejmowania dyskusji oraz próby wyciągania wniosków,
2/ metodą wykładu nauczyciel wprowadza uczniów w problematykę niewypłacalności banków wobec swoich deponentów i zapoznaje ich z historią powstawania BFG,
3/ dzieli uczniów na grupy, wręcza wybrane fragmenty ustawy o BFG celem zapoznania się z nimi a szczególnie zwraca ich uwagę na zasady wypłacania
gwarantowanej kwoty,
4/ praca uczniów w zespołach oraz prezentacja wniosków przez ochotników - liderów grup na tablicy. Pozostali uczniowie przysłuchują się, uzupełniają oraz weryfikują otrzymane dane celem wypracowania wspólnego stanowiska co do
zasady ustalania i wypłacania gwarantowanej sumy środków pieniężnych deponentom banku w razie ogłoszenia jego upadłości,
5/ nauczyciel rozdaje przygotowane zadanie opisujące pewne zdarzenie deponenta i zleca jego rozwiązanie:
Klient - deponent banku komercyjnego "A" w Zielonce złożył depozyt w wysokości 47.000,- PLN, 20.000,- USD oraz 15.000,- euro na okres trzech lat przy odpowiednich stopach procentowych w skali roku: 15 %, 1,5 %, 0,8 % i kapitalizacji półrocznej. Bank po upływie dwóch lat ogłosił upadłość. W dniu ogłoszenia upadłości banku średni kurs euro wynosił 3,98 zł, a 1 dolara 4,00 zł. Uzasadnij, czy deponent poniesie straty na skutek upadłości banku. Wykonaj stosowne wyliczenia.
6/ praca w grupach - uczniowie rozwiązują wspólnie zadania, wykorzystując :
- ustawę o BFG
- tabele kursów walutowych
- tabele przyszłej wartości jednostki kapitału ulokowanego na procent składany
- kalkulatorki
7/ grupa, która skończy jako pierwsza zadanie, prezentuje otrzymane wyniki na tablicy, interpretuje je oraz ocenia efektywność lokaty deponenta,
8/ pozostałe grupy obserwują, porównują dane ze swoimi obliczeniami i zgłaszają ewentualne poprawki,
9/ ocena i podsumowanie pracy uczniów przez nauczyciela oraz omówi
enie
pracy domowej pod kątem utrwalenia nabytych wiadomości na lekcji.
Opracowanie: Wiesława Wanda Stojanow