Katalog

Konrad Guzik, 2014-02-28
Korczyna

Lekcja wychowawcza, Plany pracy

PLAN PRACY WYCHOWAWCY W INTERNACIE

- n +

Zespół Szkół Iwoniczu




PLAN PRACY WYCHOWAWCY W INTERNACIE
ROK SZKOLNY 2013/2014
Grupa III
(chłopcy klasy II, III i IV)


Wychowawca prowadzący
Konrad Guzik
Wychowawca wspomagający
-----------------------


Iwonicz 2013


Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą przeznaczoną dla uczniów ZS w Iwoniczu. Placówka zapewnia wychowankom opiekę i wychowanie. Realizuje swoje zadania we współpracy ze Szkołą, rodzicami (opiekunami prawnymi)
i wychowankami.
Internat przede wszystkim zapewnia wychowankom zakwaterowanie i wyżywienie. Stwarza warunki do nauki, rozwijania zainteresowań i uczestnictwa w życiu kulturowym.

Osobą nadzorującą realizację Planu Pracy jest Kierownik Internatu.


CELE PLANU PRACY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ INTERNATU

1. Ukształtowanie wizerunku wychowanka, który wykorzystując w pełni swoje możliwości, intelekt, emocje i umiejętności społeczne prawidłowo funkcjonuje we wszystkich dziedzinach życia.
2. Ochrona wychowanków przed zagrożeniami codziennego życia.
3. Reagowanie na pojawiające się zagrożenia.
4. Pomoc w rozwijaniu zdolności do samokontroli, samoobserwacji.
5. Osłabienie czynników ryzyka przez dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych.
6. Umacnianie pozytywnych postaw i pożądanych działań wśród młodzieży.
7.Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek
w Internacie oraz w najbliższym otoczeniu.
8. Pomoc w rozwijaniu zainteresowań i hobby wychowanka.




ZADANIE FORMY I ŚRODKI REALIZACJI

I
Sprawy organizacyjne
1. Przywitanie wychowanków i zakwaterowanie w internacie


2. Zorganizowanie zebrania młodzieży internackiej w celu wdrożenia zasad samorządności w życiu internackim.
 ustalenie planu pracy na rok szkolny 2013/2014
 zapoznanie i przypomnienie wychowankom regulaminu internatu, zwrócenie uwagi na prawa i obowiązki wychowanka.
 zapoznanie nowych mieszkańców z zasadami organizacji życia w internacie


Tematy do realizacji:

• Urządzamy grupę po wakacjach – zajęcia organizacyjne i porządkowe
• Generalne porządki w pomieszczeniach grupy – zajęcia gospodarcze
• Przypominamy zasady bezpieczeństwa podczas prac porządkowych
• Segregujemy odzież, uczymy się dokonywać drobnych napraw odzieży – zajęcia gospodarcze
• Przypominamy obowiązujące regulaminy, zasady BHP, postępowanie w razie pożaru
• Wybory Samorządu Grupy i kandydatów do Młodzieżowej Rady Internatu wg zasad demokracji – zajęcia środowiskowe

Wrzesień 2013


II
Troska o bezpieczeństwo i warunki socjalne
w internacie
1. Organizowanie zebrań i prowadzenie rozmów indywidualnych dotyczących zasad bezpiecznego życia w internacie wynikających z przepisów p.poż i BHP
2. Sprawdzenie stanu technicznego urządzeń sanitarnych w pokojach, kuchni, łazienkach i toaletach.
3. Udostępnienie młodzieży sprzętu sportowego, dostępu do komputera.
4. Mobilizowanie młodzieży do funkcjonalnego urządzenia pokoi mieszkalnych.

Tematy do realizacji:

 Zasady bezpieczeństwa podczas używania urządzeń elektrycznych
 Zasady bezpieczeństwa podczas prac kuchennych
 Gry i zabawy świetlicowe, spacer do parku – zajęcia rekreacyjne
 Przypomnienie i utrwalenie zasad bezpiecznego podróżowania - co wolno,czego nie wolno podczas podróży
 Zabawy ruchowe na boisku szkolnym – zajęcia rekreacyjne
 Zajęcia sportowe, utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć
 Zasady bezpieczeństwa podczas prac porządkowych w terenie
 Bezpieczeństwo w czasie spędzania ferii zimowych
 Przygotowujemy grupę do ferii – zajęcia porządkowe

Wrzesień 2013
Cały rok szkolny
(w zależności od potrzeb)


III
Rozpoznawanie warunków życia
i warunków do nauki wychowanków
1. Analiza i kompletowanie dokumentacji ucznia.

Systematyczne prowadzenie dokumentacji
Internatu:
 Dziennik Zajęć Internatu
 Zeszyt obecności
 Zeszyt Usterek
 Karty Wychowanka
 Zeszyt Wyjść Mieszkańców


2. Rozmowy z wychowankami, ich rodzicami, wychowawcami, pedagogiem szkolnymi Konsultacje z dyrekcją szkoły w celu organizowania pomocy materialnej dla wychowanków, obserwacja środowiska rówieśników.


Wrzesień 2013
Cały rok szkolny
(w zależności od potrzeb)


IV
Udzielenie wychowankom pomocy
w eliminowaniu napiec psychicznych
1. Rozmowy indywidualne z wychowankami, nauczycielami
i rodzicami w celu ustalenia przyczyn napięć psychicznych i podejmowanie działań zmierzających do eliminowania negatywnych emocji ( rozmowy wyciszające, wspierające, motywujące itp.)
2. Współpraca z pedagogami szkolnym i dyrekcją szkoły w celu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, stresogennych.

Cały rok
w zależności od potrzeb


V
Organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach u wychowanków napotykających na trudności w nauce.

1. Analiza ocen i frekwencji wychowanka.
2. Kontakt i współpraca z nauczycielami
i wychowawcami klas.
3. Udzielanie uczniom wskazówek jak efektywnie się uczyć.


Tematy do realizacji:

 Ustalamy zasady przygotowania przyborów szkolnych do lekcji, przebiegu prac porządkowych – zajęcia organizacyjne.
 Utrwalanie i uzupełnianie braków w wiadomościach, przygotowanie się do zakończenia semestru, poprawa ocen – zajęcia wyrównawcze
 Usprawnianie technik szkolnych, wyrównywanie braków, odrabianie zadań domowych



Cały rok
w zależności od potrzeb

VI
Wyrabianie właściwego stosunku do nauki
1. Motywowanie uczniów do systematyczności w nauce.
2. Zachęcanie do korzystania z biblioteki
i innych źródeł wiedzy. Współpraca
z pedagogiem w celu organizacji zajęć
z metodyki pracy umysłowej.
3. Wskazanie konieczności prawidłowego wykorzystania czasu przeznaczonego na naukę.
4. Stworzenie optymalnych warunków do nauki. Umożliwienie nauki w odosobnieniu - przygotowanie świetlicy oraz pracowni komputerowej.

Tematy do realizacji:

 Utrwalanie i uzupełnianie braków
w wiadomościach, przygotowanie się do sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych, zakończenia semestru, poprawa ocen – zajęcia wyrównawcze
 Usprawnianie technik szkolnych, wyrównywanie braków , odrabianie zadań domowych


Cały rok
w zależności od potrzeb




VII
Zaspakajanie potrzeb psychicznych młodzieży


Stworzenie optymalnych warunków do toalety porannej i wieczornej

Propagowanie zdrowego stylu życia


Czuwanie nad poprawnością stosunków panującej w grupie, dobrej atmosfery w pokojach
 Utrwalanie nawyków higienicznych poprzez: systematyczne przypominanie i wskazywanie wyznaczonego w internacie czasu na toaletę, uświadomienie konsekwencji nieprzestrzegania zasad higieny osobistej. Rozmowy z wychowankami, rodzicami.


 Udostępnienie młodzieży sprzętu sportowego, nakłanianie do uprawiania sportów, uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego.

 Pomoc w planowaniu gazetek tematycznych, wykonanie ulotek, organizowanie zabaw dotyczących racjonalnego żywienia

 Obserwowanie relacji panujących w grupie

 Prowadzenie z młodzieżą rozmów indywidualnych i w grupie, konfrontacja, negocjacja, mediacja.

Tematy do realizacji:

 Higiena okresu dojrzewania – zebranie grupy – zajęcia prozdrowotne
 Toaleta poranna i wieczorna – kształtowanie nawyków higienicznych
 Porządkujemy teren przy internacie, uczymy się segregować odpadki – zajęcia porządkowe i ekologiczne
 Bierzemy aktywny udział w akcji SPRZĄTANIE ŚWIATA –– wdrażanie do dbałości o czystość naszego środowiska
 Sprzątamy pomieszczenia grupy po przerwie świątecznej – zajęcia gospodarcze
 Gry i zabawy dydaktyczne, rozwijanie spostrzegawczości, doskonalenie
 pamięci, koordynacji wzrokowo-ruchowej,
 Utrwalanie wiadomości – zajęcia wyrównawcze
 Dyżury porządkowe w pomieszczeniach grupy – zajęcia porządkowe
 Usprawnianie technik szkolnych, wyrównywanie braków, odrabianie zadań domowych
 Ubieranie się adekwatnie do pory roku, potrzeba hartowania organizmu – zajęcia środowiskowe


Cały rok
w zależności od potrzeb

VIII
Kształtowanie społecznych postaw młodzieży i uwrażliwianie na potrzeby innych

Przeciwdziałanie zachowaniom nieakceptowanym społecznie

Wrabianie nawyku poszanowani mienia internackiego

Kształtowanie postaw ekologicznych wśród młodzieży

Budowanie marki szkoły w środowisku lokalnym



Szerzenie tolerancji wśród młodzieży wobec osób odmiennej narodowości, wiary itp.

Rozwijanie zainteresowań i umiejętności młodzieży



 Obserwowanie zachowań młodzieży
w internacie i poza internatem.

 Reagowanie na niewłaściwe zachowanie poprzez: rozmowy indywidualne , pogadanki w grupie, organizowanie spotkań.

 Konsultacje z pedagogiem szkolnym dyrekcją szkoły.


 Zachęcanie młodzieży do segregowanie śmieci
 Reagowanie na nieoszczędzanie wody czy energii elektrycznej np. gaszenie zbędnego oświetlenia, dokręcanie kapiącej wody

 Zachęcanie młodzieży do udziału
w imprezach promujących szkołę, zachęcanie młodzieży do brania udziału w akcjach charytatywnych.



 Pomoc w przygotowaniu gazetek tematycznych w internacie
 Inicjowanie spotkań z młodzieżą
i przeprowadzanie dyskusji na tematy dotyczące tolerancji (Dyskusje panelowe)



 Zachęcanie do udziału w zajęciach pozalekcyjnych
 Mobilizowanie do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego,
 Wykorzystanie w życiu szkoły i internatu uzdolnień młodzieży, poszukiwanie nowych talentów poprzez rozmowy
z młodzieżą , obserwację młodzieży, zachęcanie młodzieży do rozwijania zainteresowań

Tematy do realizacji:

 Zorganizowanie cyklu wieczorków filmowych połączonych z dyskusją na temat treści proponowanych filmów
 Jesienne zmiany w przyrodzie – wyprawa do parku – zajęcia środowiskowe
 Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie wraz ze zmieniającą się porą roku – zajęcia rekreacyjne
 Zachęcanie młodzieży do oglądania programów publicystycznych
i informacyjnych.
 Nasza miejscowość częścią Polski – szersze zapoznanie z naszą miejscowością

Bezrobocie, ubóstwo:

a) dostarczanie wiedzy na temat
alternatywnych sposobów organizowania
życia
b) dostarczanie wiedzy o możliwościach
kształcenia wyższego
c) dostarczanie wiedzy o możliwościach
lokalnego rynku pracy
d) kształtowanie umiejętności zaprezentowania własnej osoby
e) uczenie aktywności w pomaganiu ubogim i starszym
f) przybliżanie problemów

Cały rok
w zależności od potrzeb


IX Organizacja działań opiekuńczo – wychowawczych


Praca nad podnoszeniem poziomu kultury osobistej młodzieży, dbanie
o czystość języka polskiego



Integracja młodzieży internackiej ,


 Reagowanie na niewłaściwe zachowanie się młodzieży, reagowanie na wulgaryzmy i kolokwializmy, poprzez rozmowy indywidualne z młodzieżą
i w grupie.

 Udział wychowanków w imprezach ogólnointernackich oraz włączenie się młodzieży do ich organizacji ( wspólna kolacja Wigilijna, kolacje przy grillu
w okresie wiosenno – letnim, pożegnanie klas maturalnych , powitanie nowych mieszkańców internatu)

 Rozwiązywanie konfliktów, kłótni, nieporozumień wśród młodzieży (rozmowa indywidualna i grupowa, pogadanki dyskusje itp.)


Tematy do realizacji:

 Wycieczka do Iwonicza Zdroju
 Wycieczka do Centrum Dziedzictwa Szkła
 Wycieczka do Rymanowa Zdroju
 Piesza wycieczka do Iwonicza Zdroju
 inne wycieczki
 Wigilia w internacie, postępujemy zgodnie z tradycją – dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, potrawy wigilijne, kolędowanie - zajęcia środowiskowe
 Słuchanie muzyki – zajęcia rekreacyjne
 Przygotowujemy się do wigilii internackiej, wprowadzenie nastroju świąt, poznajemy utwory literackie o tej tematyce, kolędy i pastorałki – zajęcia czytelnicze
 Planujemy wieczór andrzejkowy, burza mózgów, dyskusja, podejmowanie decyzji w grupie – zebranie grupy
 Bierzemy udział w wieczorze andrzejkowym
 Stroimy grupę na święta, ubieranie choinki, wieszanie ozdób – zajęcia manualne
 Przygotowujemy pomysły na bal karnawałowy, kostiumy i maski – zajęcia rekreacyjne


Wyświetleń: 3212


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.