Katalog Konrad Guzik, 2014-02-28 Korczyna Lekcja wychowawcza, Plany pracy PLAN PRACY WYCHOWAWCY W INTERNACIEZespół Szkół Iwoniczu PLAN PRACY WYCHOWAWCY W INTERNACIE ROK SZKOLNY 2013/2014 Grupa III (chłopcy klasy II, III i IV) Wychowawca prowadzący Konrad Guzik Wychowawca wspomagający ----------------------- Iwonicz 2013 Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą przeznaczoną dla uczniów ZS w Iwoniczu. Placówka zapewnia wychowankom opiekę i wychowanie. Realizuje swoje zadania we współpracy ze Szkołą, rodzicami (opiekunami prawnymi) i wychowankami. Internat przede wszystkim zapewnia wychowankom zakwaterowanie i wyżywienie. Stwarza warunki do nauki, rozwijania zainteresowań i uczestnictwa w życiu kulturowym. Osobą nadzorującą realizację Planu Pracy jest Kierownik Internatu. CELE PLANU PRACY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ INTERNATU 1. Ukształtowanie wizerunku wychowanka, który wykorzystując w pełni swoje możliwości, intelekt, emocje i umiejętności społeczne prawidłowo funkcjonuje we wszystkich dziedzinach życia. 2. Ochrona wychowanków przed zagrożeniami codziennego życia. 3. Reagowanie na pojawiające się zagrożenia. 4. Pomoc w rozwijaniu zdolności do samokontroli, samoobserwacji. 5. Osłabienie czynników ryzyka przez dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych. 6. Umacnianie pozytywnych postaw i pożądanych działań wśród młodzieży. 7.Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek w Internacie oraz w najbliższym otoczeniu. 8. Pomoc w rozwijaniu zainteresowań i hobby wychowanka. ZADANIE FORMY I ŚRODKI REALIZACJI I Sprawy organizacyjne 1. Przywitanie wychowanków i zakwaterowanie w internacie 2. Zorganizowanie zebrania młodzieży internackiej w celu wdrożenia zasad samorządności w życiu internackim. ustalenie planu pracy na rok szkolny 2013/2014 zapoznanie i przypomnienie wychowankom regulaminu internatu, zwrócenie uwagi na prawa i obowiązki wychowanka. zapoznanie nowych mieszkańców z zasadami organizacji życia w internacie Tematy do realizacji: • Urządzamy grupę po wakacjach – zajęcia organizacyjne i porządkowe • Generalne porządki w pomieszczeniach grupy – zajęcia gospodarcze • Przypominamy zasady bezpieczeństwa podczas prac porządkowych • Segregujemy odzież, uczymy się dokonywać drobnych napraw odzieży – zajęcia gospodarcze • Przypominamy obowiązujące regulaminy, zasady BHP, postępowanie w razie pożaru • Wybory Samorządu Grupy i kandydatów do Młodzieżowej Rady Internatu wg zasad demokracji – zajęcia środowiskowe Wrzesień 2013 II Troska o bezpieczeństwo i warunki socjalne w internacie 1. Organizowanie zebrań i prowadzenie rozmów indywidualnych dotyczących zasad bezpiecznego życia w internacie wynikających z przepisów p.poż i BHP 2. Sprawdzenie stanu technicznego urządzeń sanitarnych w pokojach, kuchni, łazienkach i toaletach. 3. Udostępnienie młodzieży sprzętu sportowego, dostępu do komputera. 4. Mobilizowanie młodzieży do funkcjonalnego urządzenia pokoi mieszkalnych. Tematy do realizacji: Zasady bezpieczeństwa podczas używania urządzeń elektrycznych Zasady bezpieczeństwa podczas prac kuchennych Gry i zabawy świetlicowe, spacer do parku – zajęcia rekreacyjne Przypomnienie i utrwalenie zasad bezpiecznego podróżowania - co wolno,czego nie wolno podczas podróży Zabawy ruchowe na boisku szkolnym – zajęcia rekreacyjne Zajęcia sportowe, utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć Zasady bezpieczeństwa podczas prac porządkowych w terenie Bezpieczeństwo w czasie spędzania ferii zimowych Przygotowujemy grupę do ferii – zajęcia porządkowe Wrzesień 2013 Cały rok szkolny (w zależności od potrzeb) III Rozpoznawanie warunków życia i warunków do nauki wychowanków 1. Analiza i kompletowanie dokumentacji ucznia. Systematyczne prowadzenie dokumentacji Internatu: Dziennik Zajęć Internatu Zeszyt obecności Zeszyt Usterek Karty Wychowanka Zeszyt Wyjść Mieszkańców 2. Rozmowy z wychowankami, ich rodzicami, wychowawcami, pedagogiem szkolnymi Konsultacje z dyrekcją szkoły w celu organizowania pomocy materialnej dla wychowanków, obserwacja środowiska rówieśników. Wrzesień 2013 Cały rok szkolny (w zależności od potrzeb) IV Udzielenie wychowankom pomocy w eliminowaniu napiec psychicznych 1. Rozmowy indywidualne z wychowankami, nauczycielami i rodzicami w celu ustalenia przyczyn napięć psychicznych i podejmowanie działań zmierzających do eliminowania negatywnych emocji ( rozmowy wyciszające, wspierające, motywujące itp.) 2. Współpraca z pedagogami szkolnym i dyrekcją szkoły w celu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, stresogennych. Cały rok w zależności od potrzeb V Organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach u wychowanków napotykających na trudności w nauce. 1. Analiza ocen i frekwencji wychowanka. 2. Kontakt i współpraca z nauczycielami i wychowawcami klas. 3. Udzielanie uczniom wskazówek jak efektywnie się uczyć. Tematy do realizacji: Ustalamy zasady przygotowania przyborów szkolnych do lekcji, przebiegu prac porządkowych – zajęcia organizacyjne. Utrwalanie i uzupełnianie braków w wiadomościach, przygotowanie się do zakończenia semestru, poprawa ocen – zajęcia wyrównawcze Usprawnianie technik szkolnych, wyrównywanie braków, odrabianie zadań domowych Cały rok w zależności od potrzeb VI Wyrabianie właściwego stosunku do nauki 1. Motywowanie uczniów do systematyczności w nauce. 2. Zachęcanie do korzystania z biblioteki i innych źródeł wiedzy. Współpraca z pedagogiem w celu organizacji zajęć z metodyki pracy umysłowej. 3. Wskazanie konieczności prawidłowego wykorzystania czasu przeznaczonego na naukę. 4. Stworzenie optymalnych warunków do nauki. Umożliwienie nauki w odosobnieniu - przygotowanie świetlicy oraz pracowni komputerowej. Tematy do realizacji: Utrwalanie i uzupełnianie braków w wiadomościach, przygotowanie się do sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych, zakończenia semestru, poprawa ocen – zajęcia wyrównawcze Usprawnianie technik szkolnych, wyrównywanie braków , odrabianie zadań domowych Cały rok w zależności od potrzeb VII Zaspakajanie potrzeb psychicznych młodzieży Stworzenie optymalnych warunków do toalety porannej i wieczornej Propagowanie zdrowego stylu życia Czuwanie nad poprawnością stosunków panującej w grupie, dobrej atmosfery w pokojach Utrwalanie nawyków higienicznych poprzez: systematyczne przypominanie i wskazywanie wyznaczonego w internacie czasu na toaletę, uświadomienie konsekwencji nieprzestrzegania zasad higieny osobistej. Rozmowy z wychowankami, rodzicami. Udostępnienie młodzieży sprzętu sportowego, nakłanianie do uprawiania sportów, uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego. Pomoc w planowaniu gazetek tematycznych, wykonanie ulotek, organizowanie zabaw dotyczących racjonalnego żywienia Obserwowanie relacji panujących w grupie Prowadzenie z młodzieżą rozmów indywidualnych i w grupie, konfrontacja, negocjacja, mediacja. Tematy do realizacji: Higiena okresu dojrzewania – zebranie grupy – zajęcia prozdrowotne Toaleta poranna i wieczorna – kształtowanie nawyków higienicznych Porządkujemy teren przy internacie, uczymy się segregować odpadki – zajęcia porządkowe i ekologiczne Bierzemy aktywny udział w akcji SPRZĄTANIE ŚWIATA –– wdrażanie do dbałości o czystość naszego środowiska Sprzątamy pomieszczenia grupy po przerwie świątecznej – zajęcia gospodarcze Gry i zabawy dydaktyczne, rozwijanie spostrzegawczości, doskonalenie pamięci, koordynacji wzrokowo-ruchowej, Utrwalanie wiadomości – zajęcia wyrównawcze Dyżury porządkowe w pomieszczeniach grupy – zajęcia porządkowe Usprawnianie technik szkolnych, wyrównywanie braków, odrabianie zadań domowych Ubieranie się adekwatnie do pory roku, potrzeba hartowania organizmu – zajęcia środowiskowe Cały rok w zależności od potrzeb VIII Kształtowanie społecznych postaw młodzieży i uwrażliwianie na potrzeby innych Przeciwdziałanie zachowaniom nieakceptowanym społecznie Wrabianie nawyku poszanowani mienia internackiego Kształtowanie postaw ekologicznych wśród młodzieży Budowanie marki szkoły w środowisku lokalnym Szerzenie tolerancji wśród młodzieży wobec osób odmiennej narodowości, wiary itp. Rozwijanie zainteresowań i umiejętności młodzieży Obserwowanie zachowań młodzieży w internacie i poza internatem. Reagowanie na niewłaściwe zachowanie poprzez: rozmowy indywidualne , pogadanki w grupie, organizowanie spotkań. Konsultacje z pedagogiem szkolnym dyrekcją szkoły. Zachęcanie młodzieży do segregowanie śmieci Reagowanie na nieoszczędzanie wody czy energii elektrycznej np. gaszenie zbędnego oświetlenia, dokręcanie kapiącej wody Zachęcanie młodzieży do udziału w imprezach promujących szkołę, zachęcanie młodzieży do brania udziału w akcjach charytatywnych. Pomoc w przygotowaniu gazetek tematycznych w internacie Inicjowanie spotkań z młodzieżą i przeprowadzanie dyskusji na tematy dotyczące tolerancji (Dyskusje panelowe) Zachęcanie do udziału w zajęciach pozalekcyjnych Mobilizowanie do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego, Wykorzystanie w życiu szkoły i internatu uzdolnień młodzieży, poszukiwanie nowych talentów poprzez rozmowy z młodzieżą , obserwację młodzieży, zachęcanie młodzieży do rozwijania zainteresowań Tematy do realizacji: Zorganizowanie cyklu wieczorków filmowych połączonych z dyskusją na temat treści proponowanych filmów Jesienne zmiany w przyrodzie – wyprawa do parku – zajęcia środowiskowe Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie wraz ze zmieniającą się porą roku – zajęcia rekreacyjne Zachęcanie młodzieży do oglądania programów publicystycznych i informacyjnych. Nasza miejscowość częścią Polski – szersze zapoznanie z naszą miejscowością Bezrobocie, ubóstwo: a) dostarczanie wiedzy na temat alternatywnych sposobów organizowania życia b) dostarczanie wiedzy o możliwościach kształcenia wyższego c) dostarczanie wiedzy o możliwościach lokalnego rynku pracy d) kształtowanie umiejętności zaprezentowania własnej osoby e) uczenie aktywności w pomaganiu ubogim i starszym f) przybliżanie problemów Cały rok w zależności od potrzeb IX Organizacja działań opiekuńczo – wychowawczych Praca nad podnoszeniem poziomu kultury osobistej młodzieży, dbanie o czystość języka polskiego Integracja młodzieży internackiej , Reagowanie na niewłaściwe zachowanie się młodzieży, reagowanie na wulgaryzmy i kolokwializmy, poprzez rozmowy indywidualne z młodzieżą i w grupie. Udział wychowanków w imprezach ogólnointernackich oraz włączenie się młodzieży do ich organizacji ( wspólna kolacja Wigilijna, kolacje przy grillu w okresie wiosenno – letnim, pożegnanie klas maturalnych , powitanie nowych mieszkańców internatu) Rozwiązywanie konfliktów, kłótni, nieporozumień wśród młodzieży (rozmowa indywidualna i grupowa, pogadanki dyskusje itp.) Tematy do realizacji: Wycieczka do Iwonicza Zdroju Wycieczka do Centrum Dziedzictwa Szkła Wycieczka do Rymanowa Zdroju Piesza wycieczka do Iwonicza Zdroju inne wycieczki Wigilia w internacie, postępujemy zgodnie z tradycją – dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, potrawy wigilijne, kolędowanie - zajęcia środowiskowe Słuchanie muzyki – zajęcia rekreacyjne Przygotowujemy się do wigilii internackiej, wprowadzenie nastroju świąt, poznajemy utwory literackie o tej tematyce, kolędy i pastorałki – zajęcia czytelnicze Planujemy wieczór andrzejkowy, burza mózgów, dyskusja, podejmowanie decyzji w grupie – zebranie grupy Bierzemy udział w wieczorze andrzejkowym Stroimy grupę na święta, ubieranie choinki, wieszanie ozdób – zajęcia manualne Przygotowujemy pomysły na bal karnawałowy, kostiumy i maski – zajęcia rekreacyjne Wyświetleń: 3212
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |