Katalog Natalia Osowicka Różne, Artykuły Działania w zakresie podnoszenie poziomu czytelnictwa w szkole podstawowejDziałania w zakresie podnoszenie poziomu czytelnictwa w szkole podstawowejNajważniejszymi działaniami w zakresie podniesienia poziomu czytelnictwa w szkole podstawowej są: kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz rozbudzanie zamiłowań czytelniczych.Czytanie jest umiejętnością wieloaspektową. Główne aspekty składające się na poziom czytania to: rozumienie, technika i szybkość. Technika to opanowanie nawyku właściwego spostrzegania i rozpoznawania znaków, które mają ułatwić rozumienie. Jest ona kształtowana w nauczaniu zintegrowanym jako podstawowa umiejętność decydująca o powodzeniu uczniów w dalszej nauce. Szybkość czytania pozwala lepiej wniknąć w treść, czyli lepiej rozumieć. Rozumienie jest jedyną możliwością poznania sensu tekstu, pozwala na swobodne myślowe operowanie wykraczające poza rzeczywistość ukazaną w tekście. Wzajemne powiązanie tych aspektów na pierwszy plan wysuwa rozumienie czytanego tekstu, które decyduje o poziomie umiejętności czytania, wpływa na jego szybkość, oraz reguluje poprawność. Kształcenie zdolności rozumienia oznacza, że należy kłaść nacisk na taką umiejętność czytania, która umożliwia zdobycie wiedzy o świecie (rozumienie), a nie tylko na samą umiejętność czytania (technikę, szybkość), gdyż wysoka jakość techniczna i doskonałe tempo nie przynoszą korzyści w zdobywaniu wiedzy. Czytaniu zawsze powinno towarzyszyć rozumienie, gdyż inaczej jest to czynność pozbawiona sensu, zwłaszcza w toku nauczania. Zmierzając do wykształcenia umiejętności czytania ze zrozumieniem można stosować szereg ćwiczeń: - rozpoznawanie wyrazów i sylab, - odszukiwanie odpowiednich zdań w tekście, - wyszukiwanie odpowiednich luk w tekście, - dobieranie podpisów do obrazków, - dobieranie zdań do obrazków, - łączenie ze sobą pytań i odpowiedzi, - wybieranie spośród kilku zdań właściwej odpowiedzi na pytanie, - wykonywanie poleceń według pisemnej instrukcji, - porządkowanie zdań zgodnie z przebiegiem wydarzeń na podstawie tekstu, - ilustrowanie treści, wypowiadanie się na podstawie tekstu. Opanowanie przez ucznia umiejętności czytania ze zrozumieniem umożliwia mu naukę języka polskiego i innych przedmiotów szkolnych, wpływa dodatnio na rozwój jego systemu mowy, podnosi jego wiedzę, bogaci życie uczuciowe, pozwala na samokształcenie, ułatwia udział w życiu kulturalnym i społecznym. Czytanie książek rozwija umiejętność koncentracji uwagi i zdolności dokonywania analizy wzrokowej. Bardzo ważne jest w nauczaniu bezbłędnego pisania. Poza tym wyrabia w dzieciach dążenia do zainteresowania się światem zewnętrznym, pobudza wyobraźnię, fantazję i kreatywność, przyczynia się do wszechstronnego rozwoju ucznia. Kolejnym działaniem związanym z podniesieniem poziomu czytania jest kształtowanie zamiłowań czytelniczych, na które zdecydowany wpływ mają rodzice, nauczyciele oraz biblioteka szkolna i jej zbiory. Rodzice są ważnym elementem szczególnie w nauczaniu wczesnoszkolnym, ponieważ wystarczy dziennie 20 minut głośnego czytania dziecku lub z dzieckiem aby rozbudzić w nim zapał do książek i pokazać możliwości jakimi dysponują. Nauczyciele oddziaływują poprzez: - zaznajamianie uczniów z różnego rodzaju lekturą, - dobieranie lektury i odpowiedniego sposobu jej omawiania, - organizowanie nie skrępowanego odbioru tekstu tzw. czytania dla przeżycia, - wyrabianie przeświadczenia, że czytanie to rzecz potrzebna, konieczna, dająca wiedzę, zadowolenie, przyjemność oraz dobry humor. Spore możliwości promocji i podnoszenia poziomu czytelnictwa ma biblioteka szkolna poprzez: - organizowania różnych imprez czytelniczych takich jak: pasowanie na czytelnika, głośne czytanie bajek z dziećmi ze świetlicy szkolnej, wystawki okolicznościowe, prezentacje nowości, - organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi, - pokazywanie dzieciom w czytelni i wykorzystywanie różnych źródeł informacji, - prezentacje książek szczególnie działów: Ob, Prz, H, F, - pobudzanie zainteresowań nie tylko lekturami, ale zachęcanie do czytania książek z wybranych serii, - organizowanie lekcji bibliotecznych, - organizowanie klasowych wystawek lektur i sporządzenie listy lektur dla poszczególnych klas, - ogłaszanie konkursów czytelniczych. Nauka czytania ze zrozumieniem oraz rozwijanie zamiłowań czytelniczych uczniów będzie w pełni możliwa przy wzajemnej współpracy: rodzice - nauczyciel, nauczyciel - biblioteka szkolna, biblioteka szkolna - rodzice, w związku z czym nasuwa się stwierdzenie, że najważniejszym elementem w podnoszeniu poziomu czytelnictwa jest współdziałanie osób odpowiedzialnych za edukację i dbanie o wszechstronny rozwój młodego pokolenia. Literatura U. Pliśnik, Jak przygotowuję uczniów do życia poza szkołą, "Życie Szkoły" 2002 nr 2. R. Suchorzewska, "Czytanie i rozumienie tekstu", "Życie Szkoły" 2002 nr 6. E. Szefler, Wystawy książek jako forma przygotowania ucznia klas niższych do roli czytelnika, "Życie Szkoły"2001 nr 2.
Opracowanie: Natalia Osowicka Wyświetleń: 1279
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |