Katalog

Jolanta Cholewa, 2014-02-07
Dębica

Chemia, Konspekty

Czy metale reagują z kwasami?

- n +

Konspekt zajęć z chemii w kl. II gimnazjum.

Temat: Czy metale reagują z kwasami?


Cele lekcji:

a) cele dydaktyczno – wychowawcze:

 wprowadzenie pojęcia: szereg aktywności metali,
 reakcja metalu nieszlachetnego z kwasem jako jedna z metod otrzymywania soli,
 identyfikacja wodoru – produktu reakcji metali nieszlachetnych z kwasami,
 kształtowanie badawczej postawy uczniów.

b) cele operacyjne:

Uczeń powinien:

 umieć zidentyfikować wodór,
 zapisać równanie reakcji metali nieszlachetnych z kwasami (cząsteczkowo i jonowo),
 wiedzieć, że produktem tych reakcji jest wodór i odpowiednia sól
 umieć korzystać z szeregu aktywności metali (przewidzieć czy dany metal reaguje z kwasem z wydzieleniem wodoru).

Metoda:

- lekcja problemowo – laboratoryjna

Doświadczenia:

- Reakcja magnezu, cynku i miedzi z kwasem solnym

Środki dydaktyczne:

- rozcieńczony kwas solny, magnez, cynk, miedź


Struktura lekcji:

1. Czynności wstępne:
 sprawdzenie obecności,
 sprawdzenie pracy domowej

2. Nawiązanie do treści lekcji – podanie tematu lekcji,

3. Doświadczenie (pokaz)
 Działanie kwasu solnego na magnez, cynk i miedź.

4. Wytworzenie sytuacji problemowej:

 Które metale reagują z kwasami?
 Co to jest szereg aktywności metali?
 Który pierwiastek nie pasuje do tego szeregu?
 Gdzie leży Mg, Zn, Cu w szeregu aktywności metali, względem wodoru?
 Co to są metale szlachetne i nieszlachetne?

5. Podsumowanie lekcji – rekapitulacja.

6. Ewaluacja zajęć

Pracowałem z przyjemnością ▪ tak ▪ nie
Pracowałem bez przyjemności ▪ tak ▪ nie
Rozumiałem prawie wszystko ▪ tak ▪ nie
Rozumiałem niewiele ▪ tak ▪ nie



Opracowała
Jolanta Cholewa
Wyświetleń: 700


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.