Katalog

Agnieszka Kuriarta, 2014-02-07
Albertów

Ekonomia, Program nauczania

program warsztatów ekonomicznych " ABC młodego ekonomisty" dla uczniów kl 5

- n +


Spis treści:

I. Wstęp.
II. Cele programu.
III. Treści nauczania.
IV. Metody i formy pracy.
V. Ewaluacja.


I. Wstęp.

Współcześnie ekonomię definiuje się jako naukę o racjonalnym wykorzystaniu ograniczonych zasobów i konieczności dokonywania wyborów. Z ekonomią spotykamy się na co dzień, kiedy podejmujemy dotyczące zarówno zwykłych czynności, jak i spraw trochę poważniejszych. Ekonomia – czy tego chcemy, czy nie – jest częścią naszego życia. Dzieje się tak, gdy zastanawiamy się np.:
- czy kupić lody, czy coca-colę?
- czy wybrać spodnie markowe, ale droższe i lepszej jakości – czy też tańsze, ale mniej trwałe?
- czy wydać wszystkie pieniądze na rozrywki, czy zaoszczędzić na wakacje?
- czy pracować w Polsce, czy w przyszłości poszukać pracy za granicą?
- czy kiedyś założyć własną firmę, czy być pracownikiem najemnym?
Nawet, jeśli sobie tego nie uświadamiamy, ciągle - w domu, szkole, pracy, sklepie – podejmujemy decyzje o charakterze ekonomicznym. Ekonomia jest więc nauką bliską nam wszystkim.
Uczniowie szkół podstawowych na co dzień spotykają się ze zjawiskami ekonomicznymi i częściowo biorą udział w życiu gospodarczym. Codziennie widzą, jak rodzice wychodzą do pracy, żeby zarabiać pieniądze, robią zakupy, w domu rozmawiają o rachunkach.
Z myślą o uczniach klas piątych szkoły podstawowej, opracowałam program warsztatów ekonomicznych pt: „ ABC młodego ekonomisty”. Wykorzystałam wiedzę wyniesioną z ukończonych studiów ekonomicznych, z kierunku „ Marketing i zarządzanie”.
Zajęcia warsztatowe będę prowadzone z grupą piątoklasistów w pierwszym tygodniu ferii zimowych, przez dwie godziny dziennie(1000 – 1200) w roku szkolnym 2013/2014.

II. Cele programu.

Głównym celem programu jest rozbudzanie przedsiębiorczości i rozwijanie zainteresowań wiedzą ekonomiczną.

Cele szczegółowe:

1. Przekazanie uczniom w atrakcyjny sposób podstawowej wiedzy z zakresu działania rynku, oszczędzania, planowania organizacji pracy, dokonywania wyborów, podejmowania trafnych decyzji.
2. Przekazanie uczniom wiadomości niezbędnych do świadomego udziału w planowaniu rodzinnego budżetu i zarządzania swoim kieszonkowym.
3. Zachęcanie uczniów do rozwijania umiejętności liczenia jako czynności niezbędnej w życiu codziennym.








III. Treści nauczania.

Temat Zakładane osiągnięcia uczniów
1. Historia w portfelu, czyli wizerunki wybitnych postaci z historii Polski.  Uczeń poznaje definicję pieniądza, jego funkcje i rodzaje,
 Uczeń opisuje wygląd polskich banknotów,
 Uczeń identyfikuje postacie sławnych Polaków przedstawionych na banknotach obiegowych
 Konkurs na plakat banknotu obiegowego.
2. Mamo kup mi proszę …czyli o potrzebach i sposobach ich zaspakajania.
„ Reklamacji nie uwzględnia się”, czyli o prawach i obowiązkach konsumenta.  Uczeń definiuje pojęcia : potrzeby, potrzeby ekonomiczne, dobra, usługi, konsument, paragon, termin ważności, etykieta,
 Uczeń podaje przykłady potrzeb niższego rzędu i wyższego rzędu,
 Uczeń wymienia sposoby zaspokajania potrzeb,
 Uczeń wyjaśnia związki występujące pomiędzy ludzkimi potrzebami a rozwojem gospodarki,
 Uczeń wyjaśnia zasady składania reklamacji.
3. Nasz budżet, czyli jak gospodarować pieniędzmi?  Uczeń posługuje się pojęciami: gospodarstwo domowe, budżet, dochody, wydatki,
 Uczeń sprawdza, czy budżet osobisty jest zrównoważony,
 Uczeń planuje własne dochody i wydatki
 Uczeń przygotowuje przykładowy budżet rodzinny,
 Uczeń wyjaśnia znaczenie pracy w życiu człowieka i dostrzega jej społeczny podział.

4. Jak działa bank? – wycieczka do banku.  Uczeń zapoznał się zasadami działania bankomatu,
 Uczeń wię co to są odsetki, kredyt, oszczędzanie,
 Uczniowie zobaczyli salę obsługi klienta, kasę, dział kredytów, oszczędności, księgowość.
5. Jak planować, aby nie zbankrutować? – zakładamy sad.  Uczeń praktycznie wykorzystuje umiejętności matematyczne przy rozwiązywani u zadań( planuje inwestycje, oblicza nakłady i koszty inwestycji, oblicza przewidywany zysk lub stratę z inwestycji, kalkuluje koszty zakupu i sprzedaży),
 Uczeń decyduje, jak wykorzystać zasoby, by przyniosły jak najwięcej korzyści,
 Uczeń definiuje zysk jako różnicę pomiędzy całkowitym kosztem a całkowitym przychodem.
 Uczeń bierze udział w konkursie wiedzy ekonomicznej – quiz podsumowujący wiedzę ekonomiczną.

IV. Metody i formy pracy:

W pracy z uczniami wykorzystałam metody aktywizujące uczniów splatające naukę z zabawą, aby w jak największym stopniu przyciągnąć uwagę ucznia i umożliwić im skupienie się na omawianych treściach.
Metody stosowane przy realizacji niniejszego programu:
 praca w grupach,
 pogadanka,
 burza mózgów,
 układanki,
 zgadywanka,
 konkursy
 kwestionariusze ankiet.


V. Ewaluacja.

Formą ewaluacji będzie wywiad z uczniami biorącymi udział w zajęciach oraz wyniki przeprowadzonej ankiety.
Ewaluacja opracowanego programu ma posłużyć w celu oceny jakości i stopnia realizacji programu.


VI. Literatura:
1. „Moje dochody, wydatki, oszczędności – edukacja ekonomiczna w szkole podstawowej” opracowanie redakcyjne: T. Woynarowska, E.Gorazińska - Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2010.
2. „Wiedza o społeczeństwie”, E. Dobrzycka, K. Makara, Operon 2012
3. Zasoby własnej biblioteczki.
Wyświetleń: 613


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.