Katalog

Lidia Grabowska, 2014-02-03
Kraków

Matematyka, Scenariusze

Dodawanie pisemne - klasa IV

- n +

Autorka: Lidia Grabowska
Temat: Dodawanie pisemne

Metody:
frontalna
praca indywidualna

Cele lekcji:
Uczeń:
potrafi dodawać pisemnie liczby wielocyfrowe
dowiaduje się, że algorytmy działań mają swoje uzasadnienie
używa poznanych na wcześniejszych zajęciach pojęć: cyfra jedności, dziesiątek, tysięcy,...

Potrzebne będą pocięte wydruki pieniędzy oraz magnesy:
13 x złotówka
11 x 10zł
5 x 100zł

Przebieg zajęć:
1.Rywalizacja:
Nauczyciel na tablicy dodaje pisemnie: 1234 + 425, uczeń robi to samo na kalkulatorze. Działanie jest na tyle proste, że nauczyciel powinien być pierwszy. Gdyby się okazało, że uczeń wygrał, należy zadać dzieciom pytanie: "A co będzie, gdy kalkulator się zepsuje?"

2.Zademonstrowanie w jaki sposób można dodawać pisemnie.

3.Ćwiczenia dla dzieci:
Oblicz pisemnie:
7013 + 341 =
6241 + 2751 =

4.Wprowadzenie trudniejszego działania z przekroczeniem progu
Dzieci państwa Oszczędnickich mają w skarbonkach 337 zł i 285 zł. Ile mają razem?(Czy teraz też w pamięci łatwo obliczyć?)

5.Praca z pieniędzmi na tablicy. Grupowanie jedności w dziesiątkę i dziesiątek w setkę.

6.Uczeń z pomocą nauczyciela zapisuje algorytm pisemny do tego działania i pojawia się wyjaśnienie skąd nad „słupkiem” liczb pojawiły się małe jedynki.

7. Ćwiczenia dla dzieci:
Oblicz pisemnie:
7013 + 347 =
6249 + 2751 =
1234 + 567 + 42 =




Wyświetleń: 862


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.