Szkolny program wychowawczy Gimnazjum S.T.O. w Szczecinie
Misja Szkoły
Ideą Gimnazjum S.T.O. jest stworzenie przyjaznych i bezpiecznych warunków do wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.
Swoje działania opieramy na wartościach humanizmu, wolności i patriotyzmu, obecnych we wspólnych przedsięwzięciach uczniów, nauczycieli i rodziców.
Pragniemy, aby absolwent naszej szkoły stał się świadomym obywatelem kraju i świata, aktywnym i twórczym odbiorcą kultury, człowiekiem wrażliwym społecznie, kreatywnym i odpowiedzialnym za własną edukację.
Zamierzamy stworzyć szkołę, która nakreśli swój pozytywny wizerunek także poprzez aktywną współpracę ze środowiskiem lokalnym. Będziemy rozpoznawać i chronić jego walory, wrażliwie reagować na ewentualne problemy, współtworzyć otaczającą nas rzeczywistość. Wierzymy, że staniemy się dla lokalnej społeczności atrakcyjnym cenionym partnerem.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent naszego Gimnazjum S.T.O. będzie świadomie dążył do:
1. Budowania poczucia własnej wartości.
2. Umiejętności krytycznej oceny swoich możliwości, planów
i działań.
3. Dojrzałej refleksji nad własnymi doświadczeniami.
4. Przyjmowania odpowiedzialności za swoją edukację.
5. Samodzielnego kierowania własną aktywnością.
6. Systematyczności i rzetelności w codziennej pracy.
7. Postawy otwartego i twórczego rozwiązywania napotykanych
problemów.
8. Rozwoju swojej wrażliwości społecznej poprzez twórcze
współdziałanie w grupie.
9. Działania w duchu wartości humanizmu, patriotyzmu i wolności.
10. Odważnego, uczciwego i pełnego szacunku dla innych budowania
własnej tożsamości.
11. Zdobywania sprawności edukacyjnych koniecznych do zrozumienia
siebie i otaczającego świata.
12. Twórczego wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności
do samorozwoju i wprowadzania zmian w otaczającej rzeczywistości.
13. Rozwijania postawy otwartej na zmiany związane z rozwojem
cywilizacyjnym.
KIERUNKI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
I. KREOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU
1. Budowanie poczucia własnej wartości:
rozpoznawanie i nazywanie własnych uczuć
okazywanie emocji
wartościowanie własnych zachowań
świadomość uzdolnień
wyrażanie swojej indywidualności
2. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności:
planowanie działań w odniesieniu do swoich możliwości
konsekwencja w realizacji zamierzeń
gotowość do rozwiązywania problemów
refleksja nad efektami działań i własnymi doświadczeniami
świadome kształtowanie dalszej aktywności
3. Tworzenie własnego systemu wartości.
II. ZDOBYWANIE I WYKORZYSTYWANIE
SPRAWNOŚCI EDUKACYJNYCH
1. Doskonalenie umiejętności uczenia się:
efektywne organizowanie czasu
gromadzenie, segregowanie i weryfikowanie informacji
korzystanie z różnych źródeł wiedzy
umiejętność samooceny
2. Rozwijanie sprawności wypowiadania się i autoprezentacji.
3. Stymulowanie potrzeby rozwijania zainteresowań.
4. Kształtowanie umiejętności twórczego wykorzystywania sprawności edukacyjnych w sytuacjach nietypowych.
5. Rozbudzanie potrzeby przekształcania rzeczywistości.
III. ROZWIJANIE WRAŻLIWOŚCI SPOŁECZNEJ
1. Doskonalenie umiejętności komunikacji:
formułowanie wypowiedzi typu ja
asertywność zachowań
umiejętność dostosowania komunikatów do odbiorcy i sytuacji
2. Uczenie współdziałania w grupie:
umiejętność odczytywania emocji innych
rozwijanie empatii
organizowanie pracy zespołu w oparciu o uniwersalne zasady funkcjonowania grupy
rozwiązywanie sytuacji problemowych
świadome pełnienie roli społecznej
poczucie odpowiedzialności za grupę i efekty jej pracy
3. Rozwijanie umiejętności wyboru grupy i podejmowania działań w zgodzie ze swoim systemem wartości.
4. Budowanie postawy otwartości i szacunku wobec wartości przyjętych w grupie.
5. Uwrażliwienie na wartość idei humanizmu, patriotyzmu i wolności w kontaktach i działaniach społecznych.
IV. BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI CZŁOWIEKA WSPÓŁCZESNEGO
1. Kształtowanie umiejętności aktywnego odbioru i współtworzenia dziedzictwa duchowego.
2. Przygotowanie do podejmowania działań odpowiadających
na wyzwania współczesności.
3. Rozwijanie świadomości i postawy obywatelskiej.
Opracowanie: Marzena Ukraińska, Ewa Madruj