Katalog

Justyna Grochecka, 2014-01-29
Werbkowice

Zajęcia przedszkolne, Program nauczania

Program wczesnwgo wspomagania rozwoju dziecka

- n +

Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Imię i nazwisko : Paweł xxxxxxx
Wiek : 5 lat
Opracowane przez zespół w składzie :
•oligofrenopedagog – xxxxx
•logopeda – xxxxx
Diagnoza medyczna :
Ciąża przebiegała prawidłowo. Chłopiec urodził się poprzez cesarskie cięcie z powodu zanikania tętna płodu. W piątym tygodniu życia dziecko trafiło do szpitala w Warszawie na oddział kardiologiczny i było hematologa z podejrzeniem białaczki. Wyniki wykazały małopłytkowość.

Diagnoza i zalecenia wg orzeczenia i opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej :
Chłopiec z Zespołem Downa, wrodzoną wadą serca. Swoje potrzeby określa głównie dźwiękami lub wskazaniem dłonią. Reaguje na pochwały i nie zawsze na zakazy. Wykonuje polecenia chodż, daj. Pomaga przy ubieraniu, sam myje ręce. Sygnalizuje potrzeby fizjologiczne. Obserwuje się nadpobudliwość ruchową. Jest dzieckiem pogodnym.

Zalecenia zespołu :
- stosować ogólną stymulację rozwoju umysłowego ( w tym mowy ), emocjonalnego i społecznego,
- dostosować formy i metody pracy do możliwości intelektualnych i tempa pracy dziecka,
- dostosować metody kształcenia i środki dydaktyczne do poziomu rozwoju i możliwości psychofizycznych dziecka.

Sytuacja rodzinna :
Rodzina pełna. Dziecko akceptowane jest przez całą rodzinę. Rodzina okazuje dziecku pozytywne uczucia, stosuje stały system nagradzania, zawsze zaspakaja potrzeby dziecka. Chłopiec bierze udział we wspólnych zabawach z rodzeństwem i z kolegami. Łatwo nawiązuje kontakt z osobami spoza rodziny. Samodzielnie zjada posiłki, pomaga przy ubieraniu, rozbieraniu oraz w pracach domowych.

Ogólna charakterystyka umiejętności ucznia :
U chłopca najwyższy poziom podczas wykonywanych czynności osiągnął w sferze rozumienie mowy, motoryka duża i mała, rozwój społeczny oraz samodzielność. Natomiast najniższy w sferze rozwój mowy oraz naśladownictwo. W sferze percepcja wzrokowa i słuchowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa chłopiec osiąga średni poziom wykonywanych wszystkich zadań.

Założenia indywidualnego programu :
Cele ogólne :
•stymulacja rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego,
•kształtowanie rozwoju mowy,
•usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki,
•rozwijanie i doskonalenie procesów poznawczych ( uwagi, spostrzegania) poprzez stymulację poszczególnych zmysłów.

PROGRAM ZAJĘĆ
Cele główne :
•poszukiwanie możliwości rozwijania komunikacji
•dostarczanie wrażeń zmysłowych ( stymulacja sensoryczna )
•stymulacja rozwoju społecznego, współdziałanie i naśladownictwo
Cele szczegółowe :
•wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznych
•poszukiwanie sposobów porozumiewania się
•umożliwianie i tworzenie sytuacji, w których poznaje najbliższe otoczenie
•rozwijanie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa
•usprawnianie motoryki narządów mowy
•rozwijanie i doskonalenie artykulacji

OLIGOFRENOPEDAGOG
Ćwiczenia komunikacyjne :
•naśladowanie przez dziecko określonych czynności i gestów
•reagowanie na zakaz „nie wolno”
•wskazywanie przez dziecko poszczególnych części ciała
•kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi
•nawiązanie kontaktu emocjonalnego z uczniem
Ćwiczenia manualne :
•ćwiczenia rozluźniające – zabawy z wodą, malowanie dłońmi
•zabawy manipulacyjne ( dotykanie, ściskanie, otwieranie, nakładanie rożnych przedmiotów w celu poznania )
•ćwiczenia usprawniające pracę ręki i dłoni, różnorodne ćwiczenia manualne, min. rysowanie, malowanie, wydzieranie, gniecenie, lepienie, przyklejanie ).
Stymulacja wielozmysłowa :
•ćwiczenia słuchowe w zakresie kontroli słuchowej ( wysłuchiwanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia, rozpoznawanie żródła dźwięku ),
•ćwiczenia percepcji wzrokowej ( domina, loteryjka, wyszukiwanie, dokładanie elementów, określenie położenia przedmiotu w stosunku do innych ),
•ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej ( chwytanie drobnych przedmiotów, układanie klocków w jednej linii, dobieranie takich samych przedmiotów, wkładanie przedmiotów do pojemnika ).
Uspołecznienie i samoobsługa :
•angażowanie dziecka w kontakt fizyczny z nauczycielem – naśladowanie
•kształtowanie nawyków porządkowych
•naśladowanie czynności związanych z samoobsługą
•rozwijanie samodzielnej aktywności zabawowej
•stosowanie wzmocnień pozytywnych ( nagradzanie samodzielności w różnych dziedzinach na co dzień, pochwała za udział w zajęciach ).

LOGOPEDA
Metody i formy realizacji
•metody aktywne ( uzyskiwanie oczekiwanego dźwięku metodą przekształcania innego dźwięku )
•metody uzyskiwania dźwięku drogą usprawniania narządów artykulacyjnych ( ćwiczenia logopedyczne – oddechowe, artykulacyjne )
Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacje :
Ćwiczenia języka:
- wahadełko: kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów,
- wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb przy szeroko otwartej jamie ustnej,
- oblizywanie ruchem okrężnym warg,
- wypychanie policzków,
- dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej.

Ćwiczenia żuchwy:
- opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze,
- ruchy do przodu i do tyłu,
- przesuwanie opuszczonej dolnej szczęki w prawo i w lewo,
- wykonywanie ruchów poziomych raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi,

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- chrapanie na wdechu i wydechu,
- kaszlanie przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku,
- ziewanie z opuszczoną dolna szczęką,
- naśladowanie odgłosów,

Ćwiczenia warg:
- zakładanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną,
- maksymalne oddalenie kącików ust,
- zbliżanie do siebie kącików ust
- parskanie, cmokanie,
- nadymanie policzków na zmianę prawego i lewego,
- wciąganie policzków do jamy ustnej.
Ćwiczenia oddechowe:
Zabawy i ćwiczenia oddechowe:
- wciąganie i wydmuchiwanie powietrza,
- nadmuchiwanie balonika,
- nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi,
- dmuchanie na wiatraczek, płomień świecy, na skrawek papieru,
- zdmuchiwanie lekkich przedmiotów z powierzchni stołu,
- wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion w dół.

Ćwiczenia wydłużające fazę wydechową:
- puszczanie baniek mydlanych,
- dmuchanie na świecę przez słomkę,
- wyścigi papierowych żaglówek,
- przesuwanie powietrzem wydmuchiwanych przez rurkę piórek.

Ćwiczenia rozwijające i wzbogacające słownik dziecka i pamięć:
- powtarzanie nazw przedmiotów znajdujących się wokół dziecka,
- samodzielne nazywanie przedmiotów, czynności, części ciała,
- wprowadzanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni i rozumienia prostych konstrukcji przyimkowych: na, pod, obok, itp.
- wyszukiwanie i zapamiętywanie przez dziecko obrazków.


Współpraca z rodzicami :
•udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem
•wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicem a dzieckiem
•przygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domu
•zapraszanie do uczestnictwa w zajęciach


Program został opracowany na podstawie :
dokumentacji socjalno – medycznej dotyczącej dziecka
kwestionariusza wywiadu z rodzicami
obserwacji ucznia
badań przeprowadzonych metodą J. Kielina „Profil osiągnięć ucznia”
kwestionariusza badania mowy.





Wyświetleń: 1982


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.