Katalog Justyna Grochecka, 2014-01-29 Werbkowice Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Program wczesnwgo wspomagania rozwoju dzieckaProgram wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Imię i nazwisko : Paweł xxxxxxx Wiek : 5 lat Opracowane przez zespół w składzie : •oligofrenopedagog – xxxxx •logopeda – xxxxx Diagnoza medyczna : Ciąża przebiegała prawidłowo. Chłopiec urodził się poprzez cesarskie cięcie z powodu zanikania tętna płodu. W piątym tygodniu życia dziecko trafiło do szpitala w Warszawie na oddział kardiologiczny i było hematologa z podejrzeniem białaczki. Wyniki wykazały małopłytkowość. Diagnoza i zalecenia wg orzeczenia i opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej : Chłopiec z Zespołem Downa, wrodzoną wadą serca. Swoje potrzeby określa głównie dźwiękami lub wskazaniem dłonią. Reaguje na pochwały i nie zawsze na zakazy. Wykonuje polecenia chodż, daj. Pomaga przy ubieraniu, sam myje ręce. Sygnalizuje potrzeby fizjologiczne. Obserwuje się nadpobudliwość ruchową. Jest dzieckiem pogodnym. Zalecenia zespołu : - stosować ogólną stymulację rozwoju umysłowego ( w tym mowy ), emocjonalnego i społecznego, - dostosować formy i metody pracy do możliwości intelektualnych i tempa pracy dziecka, - dostosować metody kształcenia i środki dydaktyczne do poziomu rozwoju i możliwości psychofizycznych dziecka. Sytuacja rodzinna : Rodzina pełna. Dziecko akceptowane jest przez całą rodzinę. Rodzina okazuje dziecku pozytywne uczucia, stosuje stały system nagradzania, zawsze zaspakaja potrzeby dziecka. Chłopiec bierze udział we wspólnych zabawach z rodzeństwem i z kolegami. Łatwo nawiązuje kontakt z osobami spoza rodziny. Samodzielnie zjada posiłki, pomaga przy ubieraniu, rozbieraniu oraz w pracach domowych. Ogólna charakterystyka umiejętności ucznia : U chłopca najwyższy poziom podczas wykonywanych czynności osiągnął w sferze rozumienie mowy, motoryka duża i mała, rozwój społeczny oraz samodzielność. Natomiast najniższy w sferze rozwój mowy oraz naśladownictwo. W sferze percepcja wzrokowa i słuchowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa chłopiec osiąga średni poziom wykonywanych wszystkich zadań. Założenia indywidualnego programu : Cele ogólne : •stymulacja rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego, •kształtowanie rozwoju mowy, •usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, •rozwijanie i doskonalenie procesów poznawczych ( uwagi, spostrzegania) poprzez stymulację poszczególnych zmysłów. PROGRAM ZAJĘĆ Cele główne : •poszukiwanie możliwości rozwijania komunikacji •dostarczanie wrażeń zmysłowych ( stymulacja sensoryczna ) •stymulacja rozwoju społecznego, współdziałanie i naśladownictwo Cele szczegółowe : •wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznych •poszukiwanie sposobów porozumiewania się •umożliwianie i tworzenie sytuacji, w których poznaje najbliższe otoczenie •rozwijanie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa •usprawnianie motoryki narządów mowy •rozwijanie i doskonalenie artykulacji OLIGOFRENOPEDAGOG Ćwiczenia komunikacyjne : •naśladowanie przez dziecko określonych czynności i gestów •reagowanie na zakaz „nie wolno” •wskazywanie przez dziecko poszczególnych części ciała •kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi •nawiązanie kontaktu emocjonalnego z uczniem Ćwiczenia manualne : •ćwiczenia rozluźniające – zabawy z wodą, malowanie dłońmi •zabawy manipulacyjne ( dotykanie, ściskanie, otwieranie, nakładanie rożnych przedmiotów w celu poznania ) •ćwiczenia usprawniające pracę ręki i dłoni, różnorodne ćwiczenia manualne, min. rysowanie, malowanie, wydzieranie, gniecenie, lepienie, przyklejanie ). Stymulacja wielozmysłowa : •ćwiczenia słuchowe w zakresie kontroli słuchowej ( wysłuchiwanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia, rozpoznawanie żródła dźwięku ), •ćwiczenia percepcji wzrokowej ( domina, loteryjka, wyszukiwanie, dokładanie elementów, określenie położenia przedmiotu w stosunku do innych ), •ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej ( chwytanie drobnych przedmiotów, układanie klocków w jednej linii, dobieranie takich samych przedmiotów, wkładanie przedmiotów do pojemnika ). Uspołecznienie i samoobsługa : •angażowanie dziecka w kontakt fizyczny z nauczycielem – naśladowanie •kształtowanie nawyków porządkowych •naśladowanie czynności związanych z samoobsługą •rozwijanie samodzielnej aktywności zabawowej •stosowanie wzmocnień pozytywnych ( nagradzanie samodzielności w różnych dziedzinach na co dzień, pochwała za udział w zajęciach ). LOGOPEDA Metody i formy realizacji •metody aktywne ( uzyskiwanie oczekiwanego dźwięku metodą przekształcania innego dźwięku ) •metody uzyskiwania dźwięku drogą usprawniania narządów artykulacyjnych ( ćwiczenia logopedyczne – oddechowe, artykulacyjne ) Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacje : Ćwiczenia języka: - wahadełko: kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów, - wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb przy szeroko otwartej jamie ustnej, - oblizywanie ruchem okrężnym warg, - wypychanie policzków, - dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej. Ćwiczenia żuchwy: - opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze, - ruchy do przodu i do tyłu, - przesuwanie opuszczonej dolnej szczęki w prawo i w lewo, - wykonywanie ruchów poziomych raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi, Ćwiczenia podniebienia miękkiego: - chrapanie na wdechu i wydechu, - kaszlanie przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku, - ziewanie z opuszczoną dolna szczęką, - naśladowanie odgłosów, Ćwiczenia warg: - zakładanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną, - maksymalne oddalenie kącików ust, - zbliżanie do siebie kącików ust - parskanie, cmokanie, - nadymanie policzków na zmianę prawego i lewego, - wciąganie policzków do jamy ustnej. Ćwiczenia oddechowe: Zabawy i ćwiczenia oddechowe: - wciąganie i wydmuchiwanie powietrza, - nadmuchiwanie balonika, - nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi, - dmuchanie na wiatraczek, płomień świecy, na skrawek papieru, - zdmuchiwanie lekkich przedmiotów z powierzchni stołu, - wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion w dół. Ćwiczenia wydłużające fazę wydechową: - puszczanie baniek mydlanych, - dmuchanie na świecę przez słomkę, - wyścigi papierowych żaglówek, - przesuwanie powietrzem wydmuchiwanych przez rurkę piórek. Ćwiczenia rozwijające i wzbogacające słownik dziecka i pamięć: - powtarzanie nazw przedmiotów znajdujących się wokół dziecka, - samodzielne nazywanie przedmiotów, czynności, części ciała, - wprowadzanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni i rozumienia prostych konstrukcji przyimkowych: na, pod, obok, itp. - wyszukiwanie i zapamiętywanie przez dziecko obrazków. Współpraca z rodzicami : •udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem •wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicem a dzieckiem •przygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domu •zapraszanie do uczestnictwa w zajęciach Program został opracowany na podstawie : dokumentacji socjalno – medycznej dotyczącej dziecka kwestionariusza wywiadu z rodzicami obserwacji ucznia badań przeprowadzonych metodą J. Kielina „Profil osiągnięć ucznia” kwestionariusza badania mowy. Wyświetleń: 1982
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |