Katalog

Ewa Mizera, 2014-01-20
Rogożno

Edukacja czytelnicza, Konspekty

Poznajemy jedną z najsmutniejszych baśni H. Ch. Andersena "Dziewczynka z zapałkami"

- n +

Temat: Poznajemy jedną z najsmutniejszych baśni H. Ch. Andersena „Dziewczynka z zapałkami”


Czas trwania zajęć: 2x45 minut

Cele: uczeń:

- poznaje sytuację życiową bohaterki H.Ch. Andersena „Dziewczynka z zapałkami”,
- wypełnia Quiz dotyczący wysłuchanego utworu
i samodzielnie dokonuje ewentualnej korekty,
- udziela dłuższych , rozbudowanych wypowiedzi na pytania nauczyciela,
- tworzy podkład, muzykę do utworu,
- wypowiada swoje przeżycia w formie plastycznej,
- redaguje zdania dotyczące odczuć, jakich doznał po wysłuchaniu baśni, rozumie sens i ponadczasowość przedstawionego utworu.

Metody pracy:
- opowiadanie,
- pogadanka,
- drama,
- ekspresja muzyczna.

Formy pracy:
- zbiorowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne:
Baśnie Andersena zawierające utwór: „Dziewczynka
z zapałkami”, świeczki, chusta, instrumenty muzyczne, karty pracy, środki plastyczne.

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie w nastrój baśni (zapalone świeczki, spuszczone rolety, nauczyciel okryty dużą chustą).

2. Słuchanie baśni „Dziewczynka z zapałkami” czytanej przez nauczyciela.
Uczniowie śledzą czytany przez nauczyciela tekst, posiadając własne egzemplarze baśni.

3. Quiz – sprawdzający znajomość treści wysłuchanego utworu dla każdego ucznia (Załącznik nr 1) – zaznacz prawidłową odpowiedź.

4. Dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi uczniów dotyczące utworu, ukierunkowane pytaniami nauczyciela z jednoznacznym indywidualnym sprawdzaniem i ewentualną poprawą odpowiedz zaznaczonych w Quizie.
> Jaki jest nastrój baśni?
> W jakim czasie rozgrywa się akcja baśni?
> Kto jest głównym bohaterem?
> Jak była ubrana dziewczynka?
> Jakie uczucia w nas wzbudziła postać dziewczynki?
> Jak myślicie, czego ona pragnęła?
> Jaki rodzaj muzyki najbardziej pasuje do tej baśni?
(cicha, poważna, smutna, spokojna, nastrojowa)

5. Tworzenie przez dzieci ilustracji muzycznej do baśni
z wykorzystaniem zgromadzonych instrumentów.

6. Ćwiczenia dramowe Klatka – Stop. (dzieci udają zachowanie dziewczynki, na hasło STOP zastygają w bezruchu i tylko wskazane osoby nazywają, co w tym momencie czuła dziewczynka)

Ojej! Jak zimno! Muszę tak chodzi i chodzić, a strasznie bolą mnie nogi.
STOP (ból)
Co to? Zgubiłam jeden but. Gdzie on może być? O, nie! Zostaw! To moje! Dlaczego ten chłopak zabrał mi drugi but? Co ja teraz powiem w domu? Ojciec mnie zabije!!
STOP (strach, smutek)
Jest coraz zimniej. Może usiądę sobie na chwilkę? Troszeczkę odpocznę. Zapalę tylko jedną zapałkę. Trach! Jakie cudowne ciepło, co to? Widzę coś pięknego. To wielki gorący piec. Jak przyjemnie grzeje. Och! Zniknął! Jaka szkoda!
STOP (żal)
Zapalę jeszcze jedną zapałkę. Teraz widzę śliczny pokój, stół, a na nim pieczoną gęś. Czuję, cieknie mi ślinka. Tak bym chciała coś zjeść…
STOP (głód)
Znowu coś widzę. To piękna, kolorowa choinka. No tak, przecież są święta. A to co? Czy ja dobrze widzę? To babcia!! Moja najdroższa, kochana babunia. Ona jednak mnie kocha…
STOP (wzruszenie)

7. Wyodrębnienie uczuć, jakie ogarniały dziewczynkę z zapałkami w śnieżną, zimową noc.
BÓL, SMUTEK, ŻAL, GŁÓD, WZRUSZENIE.

8. Wyłonienie obrazów widzianych oczyma słabnącej dziewczynki - przy każdym zapaleniu zapałki.
• Wielki żelazny piec z mosiężnymi drzwiczkami.
• Wnętrze pokoju z suto zastawionym stołem.
• Pięknie ustrojona choinka.
• Widok ukochanej babuni.
- Jak możemy nazwać obrazy, które pojawiały się przed oczami dziewczynki?
MARZENIA, PRAGNIENIA.

9. Przedstawienie marzeń, pragnień dziewczynki środkami plastycznymi – kredki świecowe.

10. Podsumowanie zajęć.
Charakterystyczną cecha tej baśni jest pokazanie, ukazanie dziecka pochodzącego z ubogiej, biednej rodziny.
A najsmutniejsze jest to, że nikt na to małe dziecko nawet nie spojrzał i nie starał się jej pomóc. Ale takie dzieci są także dziś, może codziennie mijamy je na ulicy. Warto zastanowić się, czy nie można im pomóc. Byłoby źle, gdybyśmy zachowywali się jak obojętni i bezmyślni przechodnie z opowiadania o dziewczynce z zapałkami.
W baśni zawarta jest bardzo ważna prawda, że w każdych czasach są ludzie, a wśród nich dzieci, którzy oczekują pomocy. Pamiętajmy więc o tym, bo naprawdę warto!
Na następnym zajęciu postaramy się zmienić zakończenie baśni, uczynić dziewczynkę szczęśliwą.

11. Praca domowa
Wypełnij kartę pracy „Mówimy o swoich uczuciach”
- jakie były Twoje odczucia po przeczytaniu bajki? Wpisz najważniejsze (opisz pełnymi zdaniami co czułeś, może pomogą Ci słowa w ramce.

Opracowała Ewa Mizera


Wyświetleń: 2177


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.