Katalog Ewelina Jędrzejewska, 2013-12-31 Galewice Zajęcia pozaszkolne, Plany pracy PLAN PRACY KOŁA MATEMATYCZNEGO DLA KLASY IIIPLAN PRACY KOŁA MATEMATYCZNEGO DLA KLASY III SZKOŁY PODSTAWOWEJ 1. Założenia organizacyjne Plan pracy koła matematycznego oparty jest na przewidywanych osiągnięciach ucznia w zakresie kształtowania umiejętności matematycznych według. Programu edukacji wczesnoszkolnej. Klasy 1–3 Razem w szkole (aut. programu: Jolanta Brzózka, Katarzyna Harmak, Kamila Izbińska, Anna Jasiocha, Wiesław Went). Przewidziany jest do realizacji w ciągu jednego roku szkolnego, w klasie III, w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Plan ma na celu utrwalenie oraz poszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu i działaniu. Realizacja jego ma wdrożyć uczniów do samodzielnego, logicznego myślenia, rozwijać ich zdolności i zainteresowania, a także przygotować do dalszej edukacji matematycznej, udziału i osiągania sukcesów w konkursach matematycznych. Matematyczne rozumowanie to podstawa do odnoszenia sukcesów nie tylko w matematyce. Zadaniem nauczyciela jest poszukiwanie, tworzenie takich metod kształcenia i wychowania, które w atmosferze radości pozwalają uzyskać jak najlepsze rezultaty, udowodnią, że matematyka nie musi być smutna i trudna, a może być wesoła i łatwa. Matematykę da się lubić Zajęcia odbywać się będą w III klasie w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Na zajęcia będą uczęszczać uczniowie uzdolnieni w kierunku matematycznym, którzy pragną poświęcić swój czas na dodatkowe zajęcia i rozwój swych zainteresowań. Zadaniem nauczyciela jest rozwój tych szczególnych uzdolnień u swych wychowanków. Zajęcia będą polegać na utrwaleniu i poszerzeniu wiedzy zdobytej w szkole oraz przekazaniu uczniom w nowy, atrakcyjny sposób treści matematycznych spoza podstawy programowej. Kółko ma wdrożyć uczniów do samodzielnego, logicznego myślenia, rozwinąć ich zdolności i zainteresowania, a także przygotować do dalszej edukacji matematycznej, udziału i osiągania sukcesów w konkursach matematycznych. 2 . Cele ogólne: rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych; rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań; kształtowanie giętkości i oryginalności myślenia; uczenie uważnego analizowania treści zadania i niekonwencjonalnego sposobu dochodzenia do poprawnego wyniku; wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych; poszerzenie i pogłębienie wiedzy matematycznej uczniów o zagadnienia wykraczające poza program nauczania; przygotowanie uczniów do udziału w konkursach; kształtowanie zasad dobrej organizacji pracy, dyscypliny myślenia; staranności, krytycyzmu, stałego korygowania błędów, uznawania racji popartych poprawnym rozumowaniem, tolerancji wobec innych. Cele szczegółowe: Uczeń: czyta ze zrozumieniem i analizuje treść zadania, poszukuje różnych sposobów jego rozwiązania; stosuje symbole literowe i rysunkowe przy rozwiązywaniu zadań; zna i potrafi korzystać z pojęć, definicji, praw matematycznych; korzysta z informacji za pomocą tabel i wykresów; poszerza zakres wiadomości z matematyki o niektóre zagadnienia klasy IV; potrafi logicznie myśleć, uogólniać, wyciągać wnioski; potrafi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce; potrafi zaplanować i zorganizować własną pracę oraz współpracować w zespole; potrafi krytycznie odnieść się do własnego i cudzego rozumowania; posiada niezbędną wiedzę i pozytywną motywacje do wzięcia udziału w różnego rodzaju konkursach; podejmuje wysiłek i kształtuje takie cechy swego charakteru jak: samodzielność, kreatywność, systematyczność, dokładność i wytrwałość w pokonywaniu trudności. 3. Metody pracy: aktywizujące, integracyjne w pracy zespołowej, takie jak: - gry i zabawy dydaktyczne, krzyżówki, rebusy ,zagadki, burza mózgów, dyskusja, projekt, eksperyment, itp.; problemowa polegająca na: analizowaniu i rozwiązywaniu zadań o podwyższonym stopniu trudności, rozwiązywaniu zagadek matematycznych, logicznych i rysunkowych, rozwiązywaniu zadań interesujących, stwierdzających nowe problemy, podających wiadomości w nowoczesnym ujęciu; ćwiczenia praktyczne. 4. Formy pracy: praca indywidualna; praca grupowa. 5. Środki dydaktyczne: gry matematyczne; zagadki geometryczne; domina; loteryjki; łamigłówki; karty pracy; zadania tekstowe; testy wyboru: Kangur matematyczny 6. Plan pracy. Treści realizowane w ramach kółka matematycznego dla klasy III I. Działania arytmetyczne na liczbach 1)Badanie własności dodawania i odejmowania. 2)Grupowanie liczb według podanego kryterium. 3)Obliczenia z wykorzystywaniem osi liczbowej. 4)Odczytywanie i zapisywanie liczb w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. 5)Graficzne rejestrowanie sposobu rozumowania. 6)Porównania różnicowe. 7)Kolejność wykonywania działań. 8)Praktyczne stosowanie związków miedzy dodawaniem a odejmowaniem. II. Mnożenie i dzielenie liczb 1)Wielokrotność liczb. 2)Przemienność mnożenia i rozdzielność mnożenia względem dodawania i odejmowania. 3)Porównania ilorazowe. 4)Wzajemna odwrotność mnożenia i dzielenia. 5)Dzielenie z resztą i jego sprawdzanie. 6)Algorytmy pisemnego mnożenia i dzielenia. III. Figury geometryczne 1)Konstruowanie figur z patyczków. Rysowanie figur. 2)Przesuwanie równoległe figur na sieci kwadratowe. 3)Pomiary odcinków łamanej. Obliczanie obwodów wielokątów. 4)Rozpoznawanie figur w otoczeniu i na rysunku. 5Wyróżnianie boków i wierzchołków w czworokątach i trójkątach. IV. Matematyka w życiu codziennym 1)Obliczenia pieniężne: cena – ilość – wartość. 2)Ćwiczenia w mierzeniu długości. 3)Mierzenie pojemności. 4)Obliczenia zegarowe i kalendarzowe. 5)Termometr – temperatura. 6)Ważenie – porównywanie masy. 7)Posługiwanie się symbolami miar, zamiana jednostek. IV. Liczby w zakresie miliona 1)Odczytywanie i zapisywanie liczb w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. 2)Ułamki o mianownikach 2, 3, 4 – porównywanie. 3)Zapisywanie i odczytywanie liczb w zakresie 1.000.000. 4)Porównywanie liczb wielocyfrowych. 5)Zadania związane z opłatami za usługi telefoniczne i pocztowe. 6)Pisemne dodawanie i odejmowanie z przekroczeniem progów dziesiątkowych. V. Rozwiązywanie zadań tekstowych 1)Przechodzenie od zadań na przedmiotach poprzez zadania słowno-rysunkowe. 2)Zapisywanie rozwiązań zadań różnymi sposobami (graf, drzewko, równania). 3)Układanie treści zadań do formuł matematycznych, rysunków. 4)Przekształcenie i schematyzowanie treści zadań. 5)Zapisywanie rozwiązania zadania za pomocą jednego równania. VI. Zadania nietypowe 1)Łamigłówki logiczne i figle matematyczne. 2)Zagadki rysunkowe i figury magiczne. 3)Krzyżówki i wierszyki matematyczne. 4)Zabawy liczbami, rebusy matematyczne. mgr Ewelina Jędrzejewska Wyświetleń: 4743
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |