AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Belcarska, 2013-11-29
Książki

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Scenariusz zajęć z edukacji polonistycznej kl.II

- n +

mgr Katarzyna Belcarska

Scenariusz zajęć z edukacji polonistycznej w klasie II

Temat: Spotkanie z lekturą – „Szewczyk Dratewka”

Cele ogólne:
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- rozwijanie umiejętności wnioskowania,
- kształtowanie rozumowania przyczynowo – skutkowego,
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- nabywanie i rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

Cele szczegółowe:
Uczeń
- wykaże się znajomością treści lektury „Szewczyk Dratewka”,
- przeczyta ze zrozumieniem i dobierze podpisy do ilustracji,
- uporządkuje historyjkę obrazkową,
- scharakteryzuje postać wybierając właściwe wyrazy,
- sformułuje odpowiedź na pytanie i uzasadni ją,
- wskaże położenie elementu na płaszczyźnie,
- wysłucha ze zrozumieniem instrukcji słownej,
- umieści elementy na płaszczyźnie,
- ułoży z rozsypanki lub uzupełni i zapisze odpowiedzi na pytania.

Metody nauczania:
aktywizujące
– metoda hierarchizacji „Promyczkowe słoneczko”,
- tekstu przewodniego;
- ćwiczeń praktycznych.

Środki dydaktyczne:
- arkusz sprawdzający znajomość treści lektury,
- historyjka obrazkowa w trzech wariantach,
- plansze ze „stawami” i słomki,
- plansze „Promyczkowe słoneczko” i karteczki z wyrazami,
- ciąg ilustracji „Pszczółka i kwiatek”,
- papierowa postać szewczyka i elementy do komponowania obrazka,
- papierowy model buta z dziurkami, dratwa,
- ćwiczenie w pisaniu w 3 wariantach, (Załącznik 1.)
- karteczki z napisami do losowego podziału na grupy.

Formy nauczania:
- praca indywidualna jednolita,
- praca indywidualna zróżnicowana,
- praca zbiorowa jednolita,
- praca w grupach jednolita.

Zasady (wg Okonia):
a) realizowane przez nauczyciela:
- samodzielności,
- trwałości wiedzy i umiejętności,
- wiązania teorii z praktyką,
- przystępności,
- efektywności,
- indywidualizacji i uspołecznienia;
b) realizowane przez ucznia:
- wykorzystywania doświadczeń,
- optymalizacji i wygaszania,
- gospodarności i nowości,
- przyjemności.
Punkty podstawy programowej: 5.1; 1.2d; 1.2a; 1.3a; 1.1b; 1.3b

Przebieg zajęć.

Część wstępna
1. Podanie tematu i celu lekcji:
Ostatnio przeczytaliście lekturę pt. „Szewczyk Dratewka”. Dzisiaj przekonacie się, mam nadzieję, że książka może stanowić temat zabawy. Zobaczymy czy zapamiętaliście losy bohatera, i czy potraficie powiedzieć jakim był człowiekiem. Zapraszam na bliskie spotkanie trzeciego stopnia z Dratewką.
2. Sprawdzenie zadania domowego – nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie chórem czytają odpowiedzi ze swoich arkuszy – praca zbiorowa jednolita.

Część główna
3. Układanie historyjki obrazkowej (III poziomy) – praca indywidualna zróżnicowana. Uczniowie otrzymują koperty z naklejonymi kluczykami (poziom I – jeden kluczyk, poziom II – dwa kluczyki, poziom III – trzy kluczyki)
Poziom I - Uporządkuj historyjkę i wklej podpisy pod obrazkami.
Poziom II - Uporządkuj historyjkę i wklej brakujące podpisy pod obrazkami.
Poziom III - Uporządkuj historyjkę i postaraj się przeczytać podpisy pod obrazkami.

4. Zabawa logopedyczna „Pomagam rybkom” – ćwiczenie oddechowe” – dzieci otrzymują planszę z naklejonymi dwoma stawami czystym i brudnym. Ich zadaniem jest za pomocą słomki przenieść rybki z brudnego do czystego stawu – praca indywidualna jednolita.

5. Podział klasy na grupy – dobór losowy (dzieci losują karteczki z napisami „mrówka”, „pszczoła”, „kaczka”) i tworzą grupy, każda grupa siada przy osobnym stoliku.
6. Określanie cech charakteru szewczyka Dratewki – „Promyczkowe uszeregowanie” – każda grupa otrzymuje „słoneczko” z napisem w środku „Dratewka” oraz zestaw karteczek z zapisanymi cechami charakteru. Współpracując wybierają podpisy i wklejają przy promykach. Która cecha jest waszym zdaniem najważniejsza? Pokolorujcie wyraz. Sprawdzenie pracy grup – praca w grupach jednolita.

7. Formułowanie odpowiedzi na pytanie: „Czy chcielibyście mieć takiego kolegę i dlaczego? – praca zbiorowa jednolita

8. Zabawa doskonaląca określanie położenia na płaszczyźnie „Pszczółka i kwiatek” – uczniowie określają położenie pszczółki względem kwiatka w ciągu ilustracji – praca zbiorowa jednolita.

9. Komponowanie obrazka wg słownej instrukcji nauczyciela – każda grupa otrzymuje kartkę z postacią szewczyka, dzieci przylepiają we właściwych miejscach elementy ilustracji – praca w grupach jednolita.

Instrukcja:

Dratewka trzyma kluczyk w prawej ręce.
Kaczka idzie przed Dratewką.
Przed jego nosem lata pszczoła.
Słoneczko świeci nad Dratewką zza chmurki.
Mrówki rozmawiają za szewczykiem.

10. Zabawa doskonaląca koordynację wzrokowo - ruchową „Zręczne paluszki” - każde dziecko otrzymuje model buta z dziurkami wycięty z kartonu i przewleka dratwę przez otworki – praca indywidualna jednolita

11. Ćwiczenie w redagowaniu i pisaniu odpowiedzi na pytania – praca indywidualna zróżnicowana.
Poziom I - Ułóż odpowiedzi z rozsypanek i zapisz w liniach.
Poziom II - Wybierz właściwe wyrazy i dokończ odpowiedzi w liniach.
Poziom III - Wybierz właściwe wyrazy i dokończ odpowiedź w liniach.

Część końcowa
12. Zadanie pracy domowej – zastanówcie się do jutra nad pytaniem „Czy warto być dobrym człowiekiem i dlaczego?”. Przyklejcie historyjkę na kartce i pokolorujcie ją.

13. Ewaluacja: „Jak myślicie, co by się podobało w naszych zajęciach pannie z wieży, a co by się jej nie podobało?”

Zadania rezerwowe:
- wyrazy z trudnością ortograficzną: mrówka, pszczółka – przepisanie wyrazów do zeszytu i wykonanie ilustracji

ZAŁĄCZNIK 1.

Poziom I.
Janina Porazińska „Szewczyk Dratewka”

Ułóż odpowiedzi z rozsypanek i zapisz w liniach.

1. Kto jest głównym bohaterem lektury?

ubogi bohaterem szewczyk. jest Głównym lektury

2. Jakim zwierzętom pomógł szewczyk Dratewka?

Szewczyk i kaczkom. pomógł mrówkom, pszczołom Dratewka


Poziom II.
Janina Porazińska „Szewczyk Dratewka”

Wybierz właściwe wyrazy i dokończ odpowiedzi w liniach.
1. Kto jest głównym bohaterem lektury?


szewczyk Skuba, krawiec Dratewka, szewczyk Dratewka

1. Jakim zwierzętom pomógł szewczyk Dratewka?

mrówkom, kurom, kaczkom, osom, pszczołom

*należy ręcznie napisać początek odpowiedzi:
- „Głównym bohaterem lektury jest …”
- „Szewczyk Dratewka pomógł …”

Poziom III.

Janina Porazińska „Szewczyk Dratewka”

Wybierz właściwe wyrazy i dokończ odpowiedź w liniach.

1. Jakim zwierzętom pomógł szewczyk Dratewka?


mrówkom, kurom, kaczkom, osom, pszczołom

*należy ręcznie napisać początek odpowiedzi:
- „Szewczyk Dratewka pomógł …”
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7154


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.