Katalog Ewa Marynicz - Głaz, 2013-11-21 Bełżec Zajęcia pozaszkolne, Plany pracy Program szkolnego koła przyrodniczegoPROGRAM SZKOLNEGO KOŁA PRZYRODNIKÓW Autor: Ewa Marynicz – Głaz nauczyciel przyrody w Szkole Podstawowej im. Papieża Jana Pawła II w Bełżcu Okres realizacji: rok szkolny 2011/2012 OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU: 1. Szkolne Koło Przyrodników skupia uczniów klas IV- VI chętnych do rozwijania swoich zainteresowań. 2. Spotkania będą się odbywać raz w tygodniu i zależnie od tematyki oraz potrzeb edukacyjnych, trwać będą 45 lub 90 min. 3. Zajęcia teoretyczne będą realizowane w Szkole Podstawowej im Papieża Jana Pawła II w Bełżcu, natomiast zajęcia praktyczne wymagające wyjścia w teren – w okolicach Bełżca. GŁÓWNE CELE TO: 1. Rozszerzanie wiedzy o środowisku przyrodniczym, w tym lokalnym. 2. Poznawanie uroków oraz zagrożeń przyrody. 3. Zdobywanie wiedzy przyrodniczej, wykraczającej poza program nauczania na lekcjach przyrody. 4. Wyrobienie w uczniach postawy badacza, z łatwością posługującego się przyrządami i pomocami przyrodnika tj. lupa, kompas, mapa, mikroskop itp. 5. Kształtowanie właściwych postaw ekologicznych i prozdrowotnych. 6. Wykształcenie u uczniów umiejętności wybierania i prezentowania interesujących informacji z literatury popularnonaukowej, słowników i encyklopedii, korzystanie z Internetu i encyklopedii multimedialnych. CELE SZCZEGÓŁOWE: 1. Poznawanie środowiska, budowy i zwyczajów różnych gatunków zwierząt (koni, psów itp.). 2. Zabawki fizyczne sposobem na zrozumienie otaczającego nas świata. 3. Zajęcia z mikroskopowania. Utrwalanie umiejętności posługiwania się mikroskopem i zasad mikroskopowania, wykonywania preparatów świeżych. 4. Doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą, lornetką, lupą, kompasem. 5. Ćwiczenia w prawidłowym wykonywaniu notatek i rysunków przyrodniczych. 3. Doświadczenia chemiczne – co się dzieje w przyrodzie? 4. Badamy stan zanieczyszczenia najbliższego otoczenia (stan czystości wód – wycieczka do oczyszczalni ścieków i powietrza – skala porostowa) 5. Zdobywanie wiedzy na temat lokalnych środowisk, zagrożonych ekologicznie. 6. Pomniki przyrody naszej okolicy - wycieczka. 7.Pomoc zwierzętom w czasie zimy – zasady prawidłowego dokarmiania ptaków i zwierząt, współpraca z leśniczówką. 8. Hodowla i pielęgnacja ozdobnych roślin doniczkowych (przygotowywanie sadzonek oraz tabliczek informacyjnych). 9. Produkcja zdrowej żywności (kiełki zbóż, zioła). 10. Założenie akwarium, poznanie zasad hodowli i pielęgnacji rybek, ślimaków oraz roślin wodnych. 11. Organizacja i pielęgnacja przyszkolnego ogródka. 12. Konkurs na prezentację multimedialną o naszej miejscowości. 13. Przygotowanie obchodów „Święta Ziemi”. 14. Wykonanie zielnika z zebranych okazów. Jak posługiwać się kluczami do oznaczania roślin i zwierząt? 15. Organizowanie loterii, kiermaszy itp. 16. Referaty uczniów na różne tematy. 17. Lokalizacja i dokumentacja dzikich wysypisk śmieci. 18. Sprawowanie opieki nad starą częścią cmentarza parafialnego. 19. Promowanie i upowszechnianie stosowania zasad pierwszej pomocy. SPOSOBY REALIZACJI: - organizowanie spotkań z leśnikiem; - organizowanie zajęć terenowych; - prowadzenie notatek przyrodniczych; - wykonywanie pomocy dydaktycznych; - wykonanie przyszkolnego ogródka; - przygotowywanie się do konkursów; - przygotowywanie obchodów „Święta Ziemi”; ŚRODKI DYDAKTYCZNE PRZEWIDZIANE DO WYKORZYSTANIA: - atlasy, lornetki, mikroskopy, preparaty, mapy gminy Bełżec, kolorowy brystol, kredki i pisaki, notatniki, nagrania głosów ptaków, budka lęgowa, ilustracje; - lupy, okazy spreparowanych owadów, aparaty fotograficzne, edukacyjne filmy wideo; - preparaty formalinowe i in; - nasiona i sadzonki roślin ogrodowych i doniczkowych; PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW: 1. Spotkania z leśnikiem i pracownikiem oczyszczalni ścieków. 2. Sporządzenie przez uczniów plakatów na temat zanieczyszczeń środowiska i in. 3. Wycieczki po okolicach Bełżca w celu pozyskania i obserwacji lokalnej przyrody i rodzimych gatunków roślin i zwierząt. 4. Oglądanie i omawianie filmów edukacyjnych. 5. Wykonywanie gazetek na temat dokarmiania ptaków zimą, lokalnych gatunków zwierząt drapieżnych, Święta Ziemi. 6. Przygotowanie się do konkursu o tematyce ekologicznej. 7. Założenie akwarium i hodowla roślin oraz zwierząt środowisku wodnym. 8. Wykonanie i pielęgnacja przyszkolnego ogródka. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA: Uczeń po realizacji treści programu potrafi: - stosować się do zasad poprawnego posługiwania się pomocami i przyrządami przyrodnika, - przejawia właściwy stosunek i poprawną postawę w odniesieniu do przyrody, - rozpoznaje lokalne gatunki owadów, ptaków, zwierząt drapieżnych, - zna zasady hodowli zwierząt i roślin wodnych oraz ozdobnych roślin doniczkowych, - zna zagrożenia lokalnego środowiska przyrodniczego i potrafi zaproponować działania, mogące zapobiec katastrofom ekologicznym, - wymienia i podaje lokalizację okolicznych pomników przyrody, - potrafi we właściwy sposób wspomóc ptaki i zwierzęta zimą, SPOSOBY EWALUACJI: - plakaty, służące również w dalszych latach jako pomoce naukowe, - zadbany i poprawnie wykonany szkolny ogródek, - akwarium z rybkami oraz roślinami wodnymi, - gazetki ścienne, - notatki oraz rysunki w zeszytach uczestników koła. ROCZNY PLAN DZIAŁAŃ SZKOLNEGO KOŁA PRZYRODNIKÓW: WRZESIEŃ 2011 *Spotkanie organizacyjne. Omówienie celów spotkań, planów do realizacji. *Zajęcia z mikroskopowania, sposoby pozyskiwania materiału badawczego. *Zakładamy akwarium. *Zabawki fizyczne – jak to działa? PAŹDZIERNIK 2011 *Lokalizacja dzikich wysypisk śmieci – początek projektu. *Czego potrzebują rośliny wodne? – hodowla np. moczarki kanadyjskiej. *Las od ściółki po korony – zajęcia w terenie (karty pracy). *Porządkujemy starą część cmentarza parafialnego. LISTOPAD 2011 *Pies, znaczy przyjaciel – budowa, obserwacja, znaczenie w życiu ludzi. *Mikroskopowania ciąg dalszy– samodzielne przygotowywanie preparatów. *Rośliny doniczkowe – sadzenie i pielęgnacja. GRUDZIEŃ 2011 *Dokarmianie zwierząt zimą – o czym należy pamiętać? *Doświadczenia chemiczne – jak to się dzieje? STYCZEŃ 2012 *Filmy edukacyjne o tematyce kulturowej. *Środowisko i jego zagrożenia – przygotowania do konkursu o tematyce ekologicznej. *Zdrowa żywność – hodujemy zioła, rzeżuchę, kiełki zbóż. LUTY 2012 *Konie – ich zróżnicowanie, zwyczaje i znaczenie w życiu ludzi. *Referaty – przedstawiamy swoje zainteresowania przyrodą. MARZEC 2012 *Badanie stanu czystości wód. *Wycieczka do oczyszczalni ścieków. *Pielęgnacja roślin doniczkowych. *Śladami wiosny – rozpoznajemy rośliny wg klucza. KWIECIEŃ 2012 *Skala porostowa i jej rola w określaniu czystości powietrza. *Wykonujemy zielnik. *Przyszkolny ogród. *Obchody Święta Ziemi. MAJ 2012 *Pomniki przyrody – poznajemy bogactwo naszej okolicy. *Pierwsza pomoc – wiemy, na czym polega i jak bardzo jest ważna. CZERWIEC 2012 *Tereny zagrożone ekologicznie w naszej miejscowości – co możemy zrobić? Opracowała: Ewa Marynicz - Głaz Wyświetleń: 927
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |