Katalog

Elżbieta Brudna, 2013-11-06
Złotnik

Matematyka, Różne

Innowacja pedagogiczna z matematyki „Rozwiązanie na 3 kolory”

- n +

„Nie przejmuj się, jeżeli masz problemy z matematyką.
Zapewniam Cię, że ja mam jeszcze większe.”

Albert Einstein


Wszechstronny rozwój ucznia jest nadrzędnym celem edukacyjnym szkoły.
Matematyka jest nauką problemową. Nie ma możliwości uczenia się jej bez napotykania na trudności, bez konieczności podejmowania wysiłku, poszukiwania dróg rozwiązań. Rozwijanie sprawności umysłowych, posługiwanie się wiedzą w praktyce, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy lub odtwórczy stanowi istotę przedmiotu, jakim jest matematyka.
Najwięcej problemów sprawiają uczniom zadania tekstowe, które uczeń najpierw musi przeczytać ze zrozumieniem, przeanalizować, a następnie rozwiązać. Trudności jakie sprawia uczniom rachunek algebraiczny sprawiają , że uczniowie nie lubią tych zadań i często nawet nie podejmują działań w celu ich rozwiązania. Chcę przełamać tę niechęć i fobię.
Udowodnione jest, że najbardziej skuteczne w nauczaniu są metody aktywizujące, jednak ich realizacja przy rozwiązywaniu zadań tekstowych jest trudna z uwagi na ich różnorodność oraz poziom trudności.
Jedną z dróg prowadzących do rozwoju oraz ukształtowania określonych umiejętności są metody oparte na samodzielnym myśleniu, działaniu z uwzględnieniem różnych sposobów rozwiązywania problemu. Uczeń dobry nie będzie miał problemu z logicznym myśleniem, rozwiązaniem zadania za pomocą równania lub układu równań, natomiast uczeń słabszy będzie potrzebował pomocy i ukierunkowania.
Wyposażając moich uczniów w schemat rozwiązywania zadań tekstowych i trzy możliwości rozwiązywania ich, daję im większą szansę na wykonanie analizy i rozwiązanie zadania, a tym samym umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych.



Cele główne
Zwiększenie rozwiązywalności przez uczniów zadań tekstowych, w których ujęte są dwa cele kształcenia z podstawy programowej, tj.
• modelowanie matematyczne - uczeń dobiera lub buduje model matematyczny prostej sytuacji,
• użycie i tworzenie strategii - uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania lub tworzy strategię rozwiązania problemu.
Czas realizacji i zakres innowacji, liczba godzin
Zajęcia będą realizowane:
- w klasie drugiej - w trakcie realizacji działu „Układy równań” – 10 godzin
- w klasie trzeciej - od września do kwietnia zgodnie z planem pracy przy różnych działach w każdym zadaniu tekstowym algebraicznym. Przewidywana liczba godzin w klasie trzeciej, podczas których pojawią się zadania związane z innowacją to 30.

Sposób realizacji
Na pierwszej lekcji uczniowie zostaną zapoznani z treścią i formą innowacji. Zostanie wspólnie stworzony schemat rozwiązywanie zadań tekstowych, na którym wyróżnimy wskazanymi kolorami 3 sposoby ich rozwiązywania.
Innowacja będzie polegała na rozwiązywaniu każdego algebraicznego zadania tekstowego na trzy różne sposoby:
- za pomocą równania lub układu równań – analiza zadania, oznaczenie niewiadomych, zapis zależności za pomocą wyrażeń algebraicznych, zapis równania lub układu równań, rozwiązanie zadania (w ciekawych przypadkach wykonanie zadania za pomocą i równania i układu równań)
- metodą logiczną – zastosowanie porównywania ilorazowego, różnicowego, zastosowanie wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalnych, zastosowanie stosunku dwóch wielkości, metodą prób i błędów, itp.
- z pomocą rysunku – analiza zadania, poszukiwanie pomysłu na wykonanie rysunku pomocniczego, który pozwoliłby znaleźć zależności między wielkościami z zadania.

Każdej z metod zostanie przypisany na stałe kolor (wspólny dla wszystkich uczniów), którym będzie zapisywane rozwiązania zadania. Kolory pozwolą uczniom na szybkie odróżnienie i oddzielenie od siebie trzech rozwiązań tego samego zadania, urozmaicą tok lekcji, sprawią, że notatka będzie ciekawsza i bardziej przejrzysta. Ułatwią rozróżnienie metod ( nawet jeśli nie będą zawsze w tej samej kolejności), pozwolą na szybszą analizę notatki i porównywanie rozwiązań różnych zadań tą samą metodą.

Nauczyciel i uczniowie w stereotypowy sposób rozwiązują zadanie wykorzystując na poziomie gimnazjum równanie lub układ równań. Metody z wykorzystaniem rysunku i logiczna, stosowane często w klasach młodszych, są rzadko stosowane w gimnazjum i trochę zapomniane. Z jednej strony pokazują rozwiązanie zadania, które jest wykonane z zastosowaniem prostych działań, uczą analizy zadania i logicznego myślenia oraz poszukiwania zależności. Z drugiej - czasem wykonanie zadania tymi metodami będzie bardziej skomplikowane niż równaniem czy układem równań, ale dzięki temu uczniowie zobaczą, że zastosowanie równania (układu równań) nie są wcale takie trudne, a wręcz czasem dużo łatwiej rozwiązać zadanie stosując tą metodę.
Warto przypomnieć, choć mogą sprawiać problemy przy zadaniach trudniejszych, ale analizując zadanie przy zastosowaniu równania lub układu równań, można będzie zauważyć zależności.
Wykonanie każdego zadania na 3 sposoby pokazuje uczniom różne sposoby docierania do rozwiązania, daje im możliwość wyboru sposobu rozwiązania i większe szanse na wykonanie zadania samodzielnie, ale również ukazuje zależności ukryte w zadaniu, które będą się powtarzały w każdym rozwiązaniu oraz kształci umiejętność logicznego myślenia, analizy i syntezy.

Przewidywane efekty
- zwiększenie umiejętności wykonywania analizy zadania na różne sposoby
- zwiększenie rozwiązywalności zadań tekstowych,
- podniesienie sprawności logicznego myślenia u uczniów,
- podniesienie samooceny ucznia,
- przełamanie fobii matematycznej u uczniów słabszych,
- zmniejszenie liczebności tzw. frakcji opuszczeń,
- podniesienie sprawności matematycznych u uczniów


Sposób ewaluacji
Przeprowadzenie ewaluacji w formie sprawdzianu przed i po innowacji z rozwiązywania zadań tekstowych w klasie drugiej.
W klasie trzeciej przeprowadzenie we wrześniu sprawdzianu z zadań tekstowych na poziomie klasy drugiej gimnazjum oraz w kwietniu po zakończonej ewaluacji sprawdzianu z zadań tekstowych na poziomie klasy trzeciej.





Wyświetleń: 1015


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.