Katalog Anna Ucka-Tomala, 2013-11-04 Tychy Ekologia, Program nauczania Program kółka ekologicznego w przedszkoluPROGRAM KÓŁKA ZAINTERSOWAŃ REALIZOWANEGO W PRZEDSZKOLU MAŁY EKOLOG POZNAJE ŚWIAT.ODKRYWCA, BADACZ, KONSTRUKTOR SPIS TREŚCI 1. Wstęp………………………………………………………………………s. 2 2. Podstawa prawna……………………………………………………………s. 3 3. Uzasadnienie i charakterystyka programu………………………………s.4 4. Cele programu……………………………………………………………… s.5 5. Sposoby osiągania celów……………………………………………………s.6 6. Treści edukacyjne……………………………………………………………s.7 7. Ewaluacja …………………………………………………………………s.8 -1- WSTĘP „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól mi działać, a zrozumiem” Konfucjusz Człowiek żyje i działa w środowisku, nie tylko społecznym, ale i przyrodniczym. Jest jego częścią, elementem. Wykorzystując jego zasoby zmienia jego charakter. Podstawy przyszłych działań , styl życia zaczynają kształtować się już we wczesnych latach dziecięcych. Służy temu edukacja ekologiczna zdążająca do ochrony przyrody i ulepszania środowiska. Bezpośrednie zetknięcie z otoczeniem przyrodniczym nasuwa dziecku wiele pytań, dziecko chce znać prawdę , jest dociekliwe i szuka odpowiedzi. Poprzez stworzenie dzieciom okazji do samodzielnego manipulowania, badania, przetwarzania niwelujemy u nich wiele barier, lęków, kreujemy dzieci otwarte na otaczającą rzeczywistość, rozwijamy ich wyobraźnię, stymulujemy rozwój poprzez zmysły, uczymy wyrażać samego siebie. -2- PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z dn. 30 sierpnia 2012r. poz.997) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z dn. 3 lipca 2012r.poz752) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ) z dnia 24 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki(Dz. U. z dnia 26 sierpnia 2011 r.) -3- UZASADNIENIE I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU U dzieci w wieku przedszkolnym zaczyna się proces budowania wiedzy o świecie przyrodniczym (przyroda ożywiona i nieożywiona) i technicznym oraz rozwijania umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych. Rolą nauczyciela zaś jest sprzyjanie dziecięcej aktywności poprzez organizowanie jego działalności. Program kółka ekologicznego stwarza warunki do działania w obszarze aktywności poznawczej, zabaw badawczych i eksperymentów, które pozwolą przedszkolakom rozwijać myślenie przyczynowo-skutkowe, porównywać i zgłębiać fascynujący świat przyrody i techniki. To z kolei daje szansę, że zdobyta wiedza i umiejętności staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji. Poszerzanie zainteresowań dzieci stwarza im lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności. Ponad to nie trudno zauważyć, że postęp cywilizacyjny zmienił styl życia ludzi, zwłaszcza w mieście, gdzie czas wolny często spędzany jest często przed telewizorem. Coraz mniej w rodzinach wspólnych spacerów, wycieczek na łono przyrody, podwórkowych zabaw z dziećmi. Realizacja niniejszego programu daje szansę na pokazanie dzieciom i rodzicom innej, ciekawej rzeczywistości, która tak naprawdę jest blisko dziecka, tuż obok, w zasięgu ręki– w doniczce na parapecie okiennym, na trawniku, pod drzewem, wśród domowych rzeczy codziennego użytku. Program przeznaczony jest dla dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 22 w Tychach w wieku 4-6 lat. Nauczyciele w toku obserwacji pedagogicznej wyłonią dzieci, które cechuje dociekliwość, kreatywność, i które przejawiają szczególne zainteresowania tematyką przyrodniczo-ekologiczną (chętnie angażują się w działania o takim charakterze w swoich grupach i tym samym posiadają już pewną wiedzę) . Do kółka zainteresowań należeć mogą także dzieci wskazane przez rodziców, a posiadające pewne zainteresowania i predyspozycje jak opisane wyżej oraz są zaciekawione udziałem w zajęciach . Pośrednio w działanie kółka przyrodniczego zaangażowani będą także rodzice poprzez udział w akcjach ekologicznych. Treści kółka ekologicznego realizowane będą na zajęciach z dziećmi zaplanowanych od października 2013r. do maja 2014r. oraz poprzez formę międzyprzedszkolnego konkursu plastyczno-ekologicznego, wycieczek i akcji . Spotkania z dziećmi prowadzone będą średnio raz w tygodniu z możliwością pewnych zmian w zależności od potrzeb bądź absencji dzieci. Czas trwania jednego zajęcia 30 minut. Jest to praca w ramach czynności dodatkowych. -4- CELE PROGRAMU CELE OGÓLNE Rozszerzanie wiedzy z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej Kształtowanie postawy opiekuńczej wobec zwierząt i roślin Rozumienie konieczności ochrony środowiska naturalnego Rozbudzanie motywacji do działania, obserwowania, doświadczania i tworzenia Kształtowanie poczucia własnej wartości i przydatności dla środowiska CELE SZCZEGÓŁOWE Dziecko : pamięta wiadomości z zakresu przyrody i ekologii i posługuje się podstawowymi terminami dba ( z pomocą dorosłych) o zwierzęta i rośliny (np. dokarmianie ptaków w zimie, wspomaganie zwierząt ze schroniska, pielęgnacja roślin doniczkowych, niezrywanie roślin chronionych) potrafi posegregować wtórne odpady na: papier szkło, plastik uczestniczy w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska (np. zbieranie nakrętek) zadaje pytania o charakterze ekologiczno-przyrodniczym, szuka odpowiedzi, uczestniczy w zabawach badawczych tworzy formy plastyczno-techniczne z materiałów odpadowych (np. z papierowych rolek) postrzega siebie jako przyjaciela zwierząt i roślin -5- SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW Efektywnej realizacji celów sprzyjać będzie zastosowanie w pracy z dziećmi głównie metod czynnych (samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością, stawiania zadań). Oprócz wymienionych zastosowane zostaną także metody percepcyjne (tzw. oglądowe, obrazowe, sensoryczne): metoda obserwacji i pokazu oraz przykładu. Metody oparte na praktycznej działalności dzieci i obserwacji przyczynią się do samodzielności myślenia i działania, a także wzbudzą pozytywną motywację do uczenia się. Stwarzanie sytuacji zaskoczenia, zaciekawienia, nowości wpłynie na większe zaangażowanie przedszkolaków, temu posłużą zabawy i eksperymenty badawcze. Wśród różnych form pracy pojawią się: - wycieczka do przedsiębiorstwa gospodarki odpadami i wyjścia w plener - spotkania z ludźmi związanymi z omawianą tematyką (m.in. ekolog, leśnik, opiekun zwierząt ze schroniska) - udział w akcjach (np. zbierania kasztanów dla zwierząt, karmy dla schroniska) - spotkania w małym zespole (zabawy badawcze, tworzenie prac plastyczno- ekologicznych) - międzyprzedszkolny konkurs plastyczno-ekologiczny -6- TREŚCI EDUKACYJNE ZADANIA i TEMATYKA I. Działania mające na celu poznanie przyrody i jej ochrony a) powietrze b) woda c) rośliny i zwierzęta d) surowce wtórne 1) Wykonywanie prostych doświadczeń z powietrzem pozwalających zrozumieć jego właściwości ( z zachowaniem zasad BHP). 2) Poznanie rodzajów wiatru i jego znaczenia w przyrodzie. 3) Wycieczka po mieście ekologicznym trolejbusem. 1) Zapoznanie dzieci z naturalnymi zbiornikami wody (rzeka, jezioro, morze), i znaczenie wody dla ludzi, zwierząt i roślin. 2) Zapoznanie dzieci z krążeniem wody w przyrodzie. 3) Zanieczyszczenia wody – wykonanie prostych doświadczeń 1) Poznanie wybranych ziół pospolitych, powszechnie spotykanych przez dzieci. Stworzenie zielnika. 2) Prowadzenie doświadczalnych hodowli. Hodowla nasion fasoli ( na wodzie i w glebie) .Hodowla cebuli ( bez dostępu słońca i w słońcu). 3) Dokarmianie zwierząt: zbiórka kasztanów dla leśnych zwierząt, zbiórka karmy i innych potrzebnych rzeczy dla psów i kotów z przytuliska, założenie budek lęgowych dla ptaków w przedszkolnym ogrodzie ( z udziałem dorosłych). 4) Zapoznanie dzieci ze zwierzętami, które mogą spotkać w najbliższym otoczeniu przyrodniczym: dżdżownica, żaba (środowisko życia, budowa, znaczenie). W miarę możliwości ich obserwacja w naturalnym środowisku. Ochrona. 1) Udział w warsztatach ekologicznych na terenie Spółki Master w Tychach. 2) Udział w konkursie ekologiczno-plastycznym dla przedszkolaków organizowanym przez Spółkę Master. 3) Zorganizowanie międzyprzedszkolnego konkursu plastyczno-ekologicznego. II. Współpraca z rodzicami i instytucjami 1) Włączenie rodziców do akcji dokarmiania zwierząt. 2) Współpraca z Nadleśnictwem Kobiór – odbiór kasztanów przez leśnika, spotkanie z nim. 3) Współpraca z Polskim Klubem Ekologicznym Koło w Tychach – spotkanie z ekologiem 4) Współpraca z innymi przedszkolami – włączenie do konkursu. -7- EWALUACJA Narzędzia służące ewaluacji to: - rozmowy z dziećmi i ich rodzicami (arkusz) - quiz ekologiczny dla dzieci „Każdy przedszkolak mały i duży przyrodzie służy” Opracowała: Anna Ucka - Tomala nauczyciel mianowany Tychy 2013 Wyświetleń: 2688
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |