AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Nowak, 2013-10-29
Gniezno

Edukacja czytelnicza, Projekty edukacyjne

Program edukacji czytelniczej

- n +






Katarzyna Nowak





PROGRAM EDUKACJI CZYTELNICZEJ

„ŚWIETLICA CZYTA DZIECIOM”

DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ

DO WYKORZYSTANIA NA ZAJĘCIACH ŚWIETLICOWYCH





























Gniezno 2013
„ Kto czyta książki,
żyje podwójnie”
Umberto Eco
WSTĘP



Kształtowanie postaw zaczyna się bardzo wcześnie i dlatego od najmłodszych lat należy wyrabiać u dzieci nawyk sięgania po książkę. Nikogo nie trzeba przekonywać, co do słuszności hasła „Nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować” – a już na pewno każdy nauczyciel, wychowawca wie, jaki to długi proces w edukacji dziecka.
Literatura dostarcza wiele ciekawych przeżyć, rozwija wyobraźnię. Świat dziecka poprzez kontakt z książką staje się bogatszy, bardziej kolorowy.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych to nauka poznawania rzeczywistości, rozwijanie zainteresowań, bogacenie słownictwa, rozwijanie kultury języka oraz uwrażliwienie na piękno mowy ojczystej.
Czytanie dzieciom, wychowanie czytelnika jest dziś potrzebne bardziej niż kiedykolwiek w przeszłości. Żyjemy w świecie informacji i ogromnego postępu wiedzy. Proces kształtowania właściwych postaw czytelniczych uwarunkowany jest wpływem rozwijającej się w błyskawicznym tempie technologii komunikacyjnej. W chwili obecnej książka stała się zaledwie jednym z wielu środków umożliwiających człowiekowi kontakt z kulturą. Książka musi konkurować z komputerem, telefonią komórkową, sprzętem audiowizualnym, które nie angażują wyobraźni, zwalniają od wysiłku intelektualnego. Pochłaniają dużo czasu, tworzą sztuczne więzi międzyludzkie, ale są na wyciągnięcie ręki, wspierane przez kampanie reklamowe, z którymi nie wygra żadna książka. Ludzie, którzy nie czytają, nie nadążą za zmianami, będą skazani na wegetację na poboczu głównego nurtu życia społecznego. Wiele dzieci bez umiaru korzysta z komputera lub telewizora i jest to dla nich najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu, a rodzice często po prostu nie kontrolują, co i jak długo oglądają ich dzieci. Oznacza to, że trzeba dołożyć starań, by wychować czytelnika, który będzie znajdował sens i rozrywkę w czytaniu i nie uzależni się od mediów wizualnych. Czytanie jest jak witamina, a zarazem szczepionka przeciwko wielu złym wpływom ze strony środowiska.




CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU


Niniejszy program edukacji czytelniczej został opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego zawartą w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.XII. 2008 r.( z późn. zm.) i opiera się na celach ogólnych zgodnych z tą podstawą.
Program edukacji czytelniczej nastawiony jest na zainteresowanie czytelnictwem dzieci uczęszczających do świetlicy. Dostosowany jest do potrzeb i możliwości uczniów. Zakłada stosowanie różnych form i metod aktywnego nauczania. Treści z zakresu edukacji czytelniczej ściśle wiążą i jednocześnie poszerzają treści zawarte w autorskim programie świetlicy. Program nie określa liczby godzin, wskazuje na treści, z którymi uczeń powinien się zapoznać.
Treści edukacji czytelniczej zostaną zrealizowane przez takie formy aktywności jak np. : codzienne głośne czytanie, zabawy czytelnicze, inscenizacje, kalambury, wystawy, wycieczki do biblioteki, księgarni, konkursy, lekcje biblioteczne czy spotkania z książką w Centrum Kultury Scena To Dziwna.
.
















OGÓLNE CELE PROGRAMU:

 wspieranie rozwoju emocjonalnego, umysłowego i moralnego dzieci
 podnoszenie poziomu czytelnictwa
 ukazanie możliwości wartościowego spędzania wolnego czasu


SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU:

 rozwijanie zdolności poznawczych, umiejętności odbierania wrażeń, spostrzegania, wyobraźni i myślenia
 rozwijanie języka, pamięci
 bogacenie słownictwa
 poszerzanie wiedzy ogólnej
 wzmacnianie poczucia własnej wartości
 kształtowanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy na całe życie
 budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych
 zapobieganie uzależnieniu od telewizora i komputera
 wyzwalanie twórczej ekspresji w różnych dziedzinach życia
 kształtowanie postawy koleżeńskiej
 kształtowanie sprawności manualnej
 wiązanie treści utworu z doświadczeniami i przeżyciami dziecka
 kształtowanie wrażliwości dzieci
 rozwijanie umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i pomysłami z innymi uczniami.








OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA

Zakładam, że uczeń realizujący program:
- rozwinie zainteresowania czytelnicze,
- rozwinie poziom wypowiedzi,
- usprawni technikę czytania (czytanie wyraziste, płynne i poprawne),
- poprawi koncentrację,
- z chęcią będzie brał udział w konkursach,
- rozwinie umiejętność współdziałania w grupie,
- wykształci w sobie poczucie pewności siebie,
- rozróżni gatunki literackie – bajka, wiersz, opowiadanie























METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU

Metody:
 podające:
- słuchanie wybranych utworów,
- swobodne wypowiedzi,
- omawianie treści przeczytanej książki,
- nauka wiersza na pamięć,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem,
- opowiadanie, opis;
 problemowe:
- gry i zabawy dydaktyczne służące gromadzeniu materiału,
- krzyżówki, zagadki, rebusy,
- układanie historyjki obrazkowej;
 eksponujące:
- oglądanie eksponatów, dekoracji, rekwizytów,
- wystawy,
- ekspresja plastyczna utworów literackich,
- inscenizacje bajek;
 praktyczne:
- udziały w konkursach,
- lekcje biblioteczne,
- zabawy ruchowe,
- prace plastyczne,
- wycieczki,
- prowadzenie kroniki świetlicowej,
- eksperymenty kulinarne.

Formy:
 indywidualna,
 grupowa,
 zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

 fragmenty tekstów literackich,
 rekwizyty do zabaw,
 płyty z nagraniami,
 teksty z lukami, krzyżówki, łamigłówki,
 programy komputerowe.


























TREŚĆ ZAJĘĆ

1. Zorganizowanie kącika czytelniczego – zgromadzenie książek i czasopism.
2. Zapoznanie z popularnymi utworami dziecięcymi ze zwróceniem uwagi na ich autora.
3. Czytanie książek, bajek.
4. Dyskusje, rozmowy, opowiadania na temat przeczytanych książek.
5. Czytanie ze zrozumieniem ciekawych fragmentów książek.
6. Literatura dla dzieci źródłem pomysłów do gier, zabaw, inscenizacji.
7. Prezentowanie różnych utworów dziecięcych w formie słownej, plastycznej, ruchowej, muzycznej.
8. Inscenizowanie ulubionych postaci, wydarzeń w oparciu o przeczytane książki.
9. Organizowanie konkursów na temat przeczytanych książek opartych na pytaniach, ilustracjach, zagadkach.
10. Zorganizowanie konkursu recytatorsko-plastycznego dla klas I-III oraz pięknego czytania dla klas II.
11. Udział w wystawach w Bibliotece Publicznej Miasta Gniezna.
12. Promowanie akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
13. Impreza czytelnicza z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia – przybliżenie postaci misia w literaturze, filmie.
14. Wykonanie plakatów, gazetek w oparciu o treść przeczytanej książki.
15. Zabawy z rozsypanek wyrazowych.
16. Zagadki związane z treścią omawianych utworów.
17. Wycieczki do księgarni, biblioteki, czytelni.
18. Lekcje biblioteczne w Bibliotece Publicznej.
19. Spotkania z książką „Czytanki z naszej bajki” w Centrum Kultury Scena To Dziwna.
20. Eksperymenty kulinarne zainspirowane lekturą książki „Kuchnia pełna cudów”.







EWALUACJA PROGRAMU


Program edukacji czytelniczej przeznaczony jest do realizacji w świetlicy dla uczniów
klas I-III szkoły podstawowej. Stwarza on możliwość rozwoju zainteresowania książką.
Efekty pracy z programem można ocenić poprzez:
- wyniki konkursów czytelniczych, recytatorsko-plastycznych,
- wytwory prac dzieci wykonanych indywidualnie i zbiorowo,
- ankietę dotyczącą czytelnictwa.
Ewaluacji programu będzie podlegała jego:
- przydatność,
- ciekawość,
- skuteczność metod i technik.
Powyższe informacje zbierane będą od uczniów poprzez przeprowadzenie anonimowej ankiety. Uzyskane w ten sposób informacje będą analizowane i wykorzystane do wprowadzenia ewentualnych zmian w programie.






















Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1000


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.