Katalog

Katarzyna Dusza, 2013-10-21
Przyłubsko

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji j. polskiego

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV

I. Temat lekcji : Czym obdarować przyjaciela? Alan Aleksander Milne: „Urodziny Kłapouchego”.
II. Cele lekcji:
1. Cele operacyjne. Uczeń potrafi:
wymienić wyrazy kojarzące mu się ze słowem „urodziny”;
czytać tekst ze zrozumieniem ;
ułożyć listę pytań do tekstu na podstawie słów „kluczy”;
przewidzieć i opowiedzieć o czym będzie czytany tekst ;
przeczytać tekst i porównać swoje wstępne wyobrażenia z tym, co znalazł w tekście ;
nazwać uczucia bohatera i swoje w określonej sytuacji ;
wyrazić własne zdanie na podany temat ;
2. Cele motywacyjno-emocjonalne. Uczeń:
zastanawia się nad własnym postępowaniem ;
dostrzega ważność świąt okolicznościowych ;
docenia wagę drobnych gestów pamięci i przyjaźni ;
III. Metody pracy:
burza mózgów ;
czytanie ze zrozumieniem – słowa klucze ;
metoda: „wyobraź sobie” ;
IV. Formy pracy:
zbiorowa – jednolita ;
indywidualna – jednolita ;
V. Pomoce dydaktyczne:
Marlena Derlukiewicz: „Słowa na start”. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej ;
karty pracy ;
wykaz słów „kluczy” do omawianego tekstu;
VI. Organizacja czynności nauczyciela i uczniów:
Sprawdzenie listy obecności ;
Sprawdzenie pracy domowej ;
Podanie i zapisanie tematu lekcji;
Z czym kojarzy wam się słowo „urodziny”?
Uczniowie zgodnie z zasadami metody burzy mózgów podają swoje pomysły, które zapisujemy na tablicy. Wykorzystując skojarzenia dzieci, tworzymy wspólnie definicję urodzin, np.:
URODZINY to uroczystość, na którą zapraszamy gości. Otrzymujemy od nich prezenty. Bawimy się przy muzyce, jemy pyszny tort, zdmuchujemy świeczki. Bardzo lubimy to święto.
5. Dlaczego urodziny są ważnym wydarzeniem w życiu każdego człowieka? Jaki powinien być dzień urodzin –wesoły czy smutny? /luźne wypowiedzi uczniów /;
6. Uczniowie otrzymują wykaz słów kluczy do jeszcze nieznanego tekstu. Na podstawie tych wyrazów tworzą listę pytań-czego chcę się dowiedzieć?;
7.Uczniowie po pięciominutowym przygotowaniu opowiadają o czym będzie czytany tekst – wysłuchanie kilku przykładowych wypowiedzi ;
8. Uczniowie otrzymują karty pracy, które mają uzupełniać w trakcie czytania tekstu Alana Aleksandra Milne: „Urodziny Kłapouchego”;

9. Przeczytanie tekstu , uzupełnienie tabeli;
10. Porównanie wstępnych wyobrażeń dzieci z tym, co znaleźli w przeczytanym tekście –omówienie spostrzeżeń zapisanych w kartach pracy;
11. Co było przyczyną złego nastroju Kłapouchego? /wypowiedzi dzieci/ ;
12. Wyobraźcie sobie, że zapomniano o waszych urodzinach. Nikt nie złożył wam życzeń, nikt nie pamiętał, że jest to wasz wyjątkowy dzień. Co byście czuli, jaki mielibyście nastrój?
Uczniowie zapisują w zeszytach nazwy uczyć, jakie przeżyliby w takiej sytuacji;
13. Odczytanie i omówienie spostrzeżeń dzieci ;
14. Podsumowanie:
Dzieci dochodzą do wniosku, że w dniu urodzin nie są najważniejsze prezenty, ale pamięć najbliższych, kolegów i koleżanek o naszym święcie. Wystarczą ich życzenia, aby ten dzień był wyjątkowy – radosny i szczęśliwy;
15. Praca domowa.
Zastanów się, co trzeba przygotować, aby zorganizować przyjęcie urodzinowe .
16. Ocena najaktywniejszych uczniów.

Wyświetleń: 941


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.