Katalog Katarzyna Dusza, 2013-10-21 Przyłubsko Język polski, Program nauczania Program koła polonistycznegoProgram koła polonistycznego Program obejmuje ogólny plan pracy koła polonistycznego. Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klasy szóstej w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo. Osobiste przeżycia uczniów, ich spostrzeżenia, obserwacja życia w gronie rówieśników i w najbliższym otoczeniu, aktualne wydarzenia kulturalne i literackie, uroczystości, rocznice, święta, wycieczki, prasa- to bogaty i różnorodny materiał będący podstawą kształcenia w ramach koła polonistycznego. Program skierowany jest do uczniów pragnących rozwijać swoje zainteresowanie literacko – kulturalne, aktywnych, chętnych do kreatywnego współdziałania w zespole i pracy samokształceniowej. I.C e l e p r o g r a m u a) Cele główne: 1. Utrwalenie i poszerzenie poziomu wiedzy i umiejętności w zakresie sprawności językowej w mowie i w piśmie. 2. Przygotowanie uczniów do samodzielnego poszukiwania i świadomego korzystania ze środków masowej komunikacji w celu rozwijania własnych zainteresowań. 3. Kształtowanie umiejętności aktywnego uczestnictwa w dialogu, uzasadniania własnego stanowiska, argumentowania, przekonywania; kulturalne słuchanie wypowiedzi innych osób; b) Cele szczegółowe: 1. uczeń staje się świadomym i wrażliwym odbiorcą tekstów i dóbr kultury, 2. doskonali swój warsztat pisarski, 3. umie argumentować, wyrażać własne zdanie, 4. zna i stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne, 5. rozumie pojęcie interpretacji i potrafi je wykorzystać w pracy nad tekstem, 6. potrafi czytać ze zrozumieniem, 7. umie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu zadań testowych, 8. osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku. II. M e t o d y p r a c y Program kółka polonistycznego ma za zadanie poszerzenie zdobytych na lekcjach wiadomości i umiejętności. Osiągnięcie oczekiwanych wyników zależy w dużej mierze od stosowania różnorodnych metod i form pracy. Nadrzędną ich cechą jest przygotowanie uczniów do ciągłego samokształcenia. Stosowane metody i techniki pracy powinny angażować uczniów emocjonalnie, budzić motywację i zainteresowania, uczyć samodzielnego myślenia, wdrażać do sprawnego posługiwania się polszczyzną w mowie i piśmie z zachowaniem estetyki i kultury języka, zachęcać do efektywnego porozumiewania się i podejmowania działań we współpracy z innymi, umożliwić zrozumienie siebie i świata, uwrażliwić na potrzeby drugiego człowieka. Program wymaga stosowania metod aktywizujących i ogranicza do minimum stosowanie metod podających: praca z tekstem, drama, pokaz, prezentacja, przekład intersemiotyczny, gry dydaktyczne III. F o r m y p r a c y indywidualna, zbiorowa, praca w grupach. IV. T r e ś c i n a u c z a n i a Praca z literaturą popularnonaukową: • prezentacja wybranych słowników. • ćwiczenia w korzystaniu z odpowiedniej literatury. Rozszerzenie wiadomości z zakresu literatury pięknej: • rodzaje i gatunki literackie, • najważniejsze terminy literackie – elementy świata przedstawionego, środki stylistyczne, • analiza i interpretacja utworów lirycznych. Wiadomości i umiejętności z zakresu gramatyki i ortografii: • ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne, • ortografia i interpunkcja: Wiadomości z dziedziny teatru i filmu: • opracowanie słownika teatralnego, • przygotowanie inscenizacji, Własna twórczość literacka : • opis, • charakterystyka, • opowiadanie, • sprawozdanie, • wywiad, Praca na rzecz szkoły: • pomoc w przygotowaniu konkursów polonistycznych wewnątrzszkolnych i udział w nich, • udział w konkursach zewnętrznych. V. P r z e w i d y w a n e o s i ą g n i ę c i a u c z n i ó w Po zrealizowaniu programu uczeń poszerzy swoją wiedzę i umiejętności w zakresie: znajomości zasad ortograficznych i interpunkcyjnych, korzystania ze słowników, encyklopedii i multimedialnych źródeł informacji, wzbogacenia słownictwa czynnego i biernego, swobodnego i poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, dokonywania samokontroli i samooceny, konstruowania dłuższych form wypowiedzi, redagowania użytkowych form wypowiedzi, poprawnego pisania, mówienia, aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Wyświetleń: 1465
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |