Katalog

Karina Pieroń, 2013-10-09
Zarki letnisko

Język angielski, Różne

Praca z uczniem zdolnym-analiza przypadku.

- n +

Opis i analiza przypadku pracy z uczniem zdolnym

1. Identyfikacja problemu


Prawidłowo realizowane działania pedagogiczne, które mające w efekcie doprowadzić do spełniania nadziei pokładanych w zindywidualizowanym kształceniu dzieci muszą być poparte umiejętnością rozpoznawania przez nauczyciela intelektualnych możliwości uczniów i stosowanie takich sposobów dydaktycznych, które powodowałyby optymalny rozwój ucznia zdolnego. Poznawanie intelektualnych możliwości uczniów należy do trudnych zadań, mimo że dostępna jest dość duża liczba publikacji poświęconych temu problemowi.

Wiktoria jest obecnie uczennicą klasy III gimnazjum. Jest to bardzo skromna, miła, życzliwa i pomocna innym osoba. Jest osobą lubianą w środowisku klasowym oraz szkolnym. W porównaniu wieku do kolegów i koleżanek z jej klasy jest od nich o jeden rok młodsza. Wiktoria interesuje się językiem angielskim oraz językiem polskim-to dwa jej ulubione przedmioty oraz dziedziny, z których dodatkowo poszerza swój zakres wiadomości.
Od samego początku naszej współpracy, tj. klasa I szkoły podstawowej wiedziałam, że mam do czynienia z dzieckiem o ponadprzeciętnych zdolnościach językowych. Do wniosku tego doszłam analizując jej pozytywne zachowanie na lekcji, aktywność, systematyczne przygotowanie do zajęć. Ponadto, Wiktoria chętnie uczestniczyła w dodatkowych zajęciach języka angielskiego przygotowujących do Powiatowych, Jurajskich Konkursów z Języka Angielskiego. W klasie IV uczennica została Laureatem wspomnianego konkursu osiągając najlepszy wynik punktowych wśród uczestników oraz pozostałych laureatów konkursu.
Bliższe poznanie uczennicy utwierdziło mnie w przekonaniu, że Wiktoria przejawia ponadprzeciętne zdolności w przyswajaniu wiedzy z przedmiotów humanistycznych takich jak j. polski i j. angielski, jednakże jej domena jest język angielski, z którym wiąże swoja dalszą „karierę naukową.”

Od samego początku pozytywnie wyróżniała się na tle klasy na zajęciach j. angielskiego. Charakteryzuje ją duża sprawność i efektywność uczenia się. Cechuje ją niezależność, która wyraża się w samodzielnych sądach oraz gotowości do żarliwej obrony własnego stanowiska. Samodzielnie opanowuje szerszy zakres materiału wykraczający poza ramy programowe, sięga po dodatkowe wiadomości korzystając z różnych dostępnych źródeł. W dziedzinie zdobywania wiedzy chce być dobra w tym co ja interesuje. Obecnie, Wiktoria uczęszcza na dodatkowe zajęcia j. angielskiego. Które mają na celu przygotowanie jej do Wojewódzkich Przedmiotowych Konkursów oraz Jurajskich Powiatowych Konkursów z J. Angielskiego.


2. Geneza i dynamika zjawiska


Praca z Wiktorią, polegała w głównej mierze na indywidualizacji zadań i wymagań wobec niej. Cechy, które wyróżniały ją z zespołu klasowego to umiejętność abstrakcyjnego rozumowania, duża zdolność obserwacji i wyciągania wniosków, oryginalność w pracy intelektualnej i wielostronne zainteresowania. Wiktoria jest osobą nieśmiałą, niemniej jednak w zespole klasowym nie była do pokonania pod względem wiedzy z j. angielskiego. Pomimo, iż Wiktoria była uczennicą wybijającą się ponad przeciętną w stosunku do klasy to społeczność klasowa nie odbierała jej za przysłowiowego „kujona”. Wręcz przeciwnie, jest lubiana, darzona sympatią przez innych uczniów.

Moje spostrzeżenia dotyczące uczennicy potwierdzili inni nauczyciele, którzy z nią pracowali, przede wszystkim nauczyciele przedmiotów humanistycznych. Zaspakajanie ciekawości uczennicy na moim przedmiocie przekraczało wielokrotnie czas obowiązkowych zajęć
Dobrym wyjściem jest w takim przypadku praca z uczniem zdolnym na zajęciach pozalekcyjnych.

3. Znaczenie problemu

W dzisiejszych czasach praca z uczniem zdolnym nabiera szczególnego znaczenia, bowiem we współczesnym świecie istnieje większe zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowane kadry kierownicze oraz naukowo-techniczne. Dzisiejsza szkoła musi w pełniejszy sposób rozwijać zainteresowania i uzdolnienia swoich uczniów.
Praca z Wiktorią była dla mnie ogromnym wyzwaniem, przynosiła mi jednak także wielką satysfakcję.
Aby sprostać obecnym wymaganiom i oczekiwaniom uczniów w dobie komputeryzacji, wszechstronnego rozwoju technicznego chciałam aby zajęcia lekcyjne oraz poza lekcyjne były dla Wiktorii ciekawe, nowoczesne i idące w parze z aktualnymi nowinkami postępu technicznego. W związku z tym wielokrotnie na swoich zajęciach posługuję się nowoczesnymi metodami informacyjno-komputerowymi jakimi są: pracownia multimedialna do nauki j. angielskiego z pełnym wyposażeniem tj. tablica interaktywna, rzutnik, konsola dla nauczyciela obsługująca pracę na sprzęcie multimedialnym oraz indywidualne stanowiska pracy z oprzyrządowaniem dla uczniów. Ponadto, w swojej pracy używam nowych technik takich jak: tworzenie prezentacji Power Point, wykorzystanie Internetu, obsługa programów Microsoft OFFICE, Excell.

4. Prognoza
Negatywna:
- nieśmiałość uczennicy może spowodować u niej postawę bierności, strachu przed wypowiedzią, wybicia, pokazania się na tle innych

Pozytywna:
- nastąpi systematyczny, wszechstronny intelektualny rozwój uczennicy
- ukierunkowana aktywność dziecka będzie owocowała zadowalającymi efektami w konkursach przedmiotowych, dobrym wynikiem po egzaminie gimnazjalnym
- wzrośnie poczucie własnej wartości chłopca oraz jego samoocena,
- dalsze doskonalenie umiejętności j. angielskiego i powiązanie z nim własnej przyszłości-matura z j. angielskiego, studia na wydziale filologii angielskiej

1. Propozycje rozwiązania

Pracując z Wiktorią kierowałam się ogólną zasadą, która organizuje pracę ucznia zdolnego: utrzymywać wysoki poziom wymagań oraz zapewnić sprzyjające warunki do pracy.

Cele:
- kształcenie myślenia twórczego, oryginalnego,
- przyśpieszenie rozwoju intelektualnego,
- pogłębianie i poszerzanie wiedzy z zagadnień wykraczających poza program,
- rozwój zainteresowań ucznia,.

Zadania:
- indywidualizacja procesu nauczania na lekcjach j, angielskiego,
- zachęcanie do udziału w różnych konkursach
- ścisła współpraca z innymi nauczycielami i rodzicami.

Plan działania:
- nawiązanie ścisłej współpracy z rodzicami uczennicy
- nawiązanie współpracy z innymi nauczycielami, którzy z nią pracują.

6. Wdrażanie oddziaływań

Pracując z uczennicą tak przygotowywałam zajęcia, aby były one ciekawe, oddziaływały emocjonalnie na Wiktorię i w maksymalnym stopniu rozwijały jego myślenie twórcze. Praca taka stanowiła dla uczennicy wyzwanie intelektualne.

System klasowo-lekcyjny nie sprzyja pracy z uczniem zdolnym. Uczeń taki często po prostu nudzi się, bo pracuje szybko, a stawiane przed nim zadania są dla niego zbyt łatwe. Dlatego też trafnym rozwiązaniem dla Wiktorii był udział w zajęciach w ramach zajęć dodatkowych i na spotkaniach indywidualnych. Na co dzień współpracowałam z rodzicami Wiktorii, którzy odpowiednio przeze mnie pokierowani wspierali rozwój swojej dziecka.



3. Efekty oddziaływań

Podjęte przeze mnie i innych nauczycieli działania przyczyniły się do rozwoju intelektualnego uczennicy. Pogłębiła ona swoją wiedzę oraz rozwinęła zainteresowania, wzięła udział w wielu konkursach na szczeblu powiatowym. Uczennica zdobyła II miejsce w powiatowym konkursie z j. angielskiego organizowanego przez Liceum Ogólnokształcące im. mjr. H. Sucharskiego w Myszkowie. Ponadto, Wiktoria została laureatką Jurajskiego Powiatowego Konkursu z Języka Angielskiego w roku szkolnym 2012/13.
Praca z uczniami zdolnymi nie należy do zadań łatwych bowiem wymaga ona doświadczenia, zaangażowania, pochłania wiele czasu. Niemniej jednak jest to jednak praca, która przynosi najwięcej satysfakcji, motywuje mnie ciągle do wytężonej pracy i samokształcenia.

2. LITERATURA :
1. Kruszewski K..: Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela(Uczniowie zdolni), Wydawnictwo Naukowe PWN 1995;
2. Dobrzycki A.: Jak zorganizować pracę z uczniem zdolnym ?. Nowa szkoła
1990 nr s 36-44 (artykuł);


Wyświetleń: 2759


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.