Katalog

Anna Kruszewska, 2013-09-24
Łapy

Ogólne, Projekty edukacyjne

Projekt edukacyjny "Tydzień bardzo kulturalny"

- n +

Projekt edukacyjny
TYDZIEŃ BARDZO KULTURALNY
Czas realizacji- marzec
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa
Hasło wiodące „KULTURALNIE WITAMY WIOSNĘ”
Koordynatorzy : Anna Kruszewska,
Cel główny: propagowanie zasad kulturalnego zachowania w sytuacjach dnia codziennego, podkreślenie szacunku dla języka polskiego, uświadomienie konieczności dbania o czystość i poprawność języka, rozwijanie sprawności komunikacyjnej uczniów.
Cele ogólne:
Realizacja projektu umożliwia uczniom nabycie następujących umiejętności:
• skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach,
• poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
• efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, z zachowaniem obowiązujących norm,
• poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
Realizując projekt, uczniowie:
• doskonalą nawyki kulturalnych zachowań w różnych sytuacjach,
• rozumieją konieczność eliminowania z języka wulgaryzmów,
• uczą się szacunku dla dobra wspólnego,
• na co dzień używają zwrotów i form grzecznościowych,
• przygotowują się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
• utrwalają nawyki kulturalnych zachowań w różnych sytuacjach,
• kształtują postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
Cele szczegółowe:
W wyniku szeregu działań, uczeń potrafi:
• kulturalnie zachować w sytuacjach dnia codziennego w szkole i poza nią,
• stosować najprostsze wyrazy uprzejmości w kontaktach międzyludzkich,
• akceptuje i naśladuje pozytywne wzorce zachowania: umiejętność prowadzenia rozmowy, uprzejmość, umiejętność słuchania, punktualność, słowność,
• wyjaśnić, dlaczego nie należy używać wulgarnych słów,
• wyeliminować wulgaryzmy ze swojego języka,
• sprawnie posługiwać się słownikami,
• kulturalnie zachować się przy stole, przyjmować gości,
• dobrać stosowny ubiór w zależności od okoliczności,
• kulturalnie kibicować podczas zawodów sportowych, przestrzegać zasad fair play,
• podzielić się refleksjami na temat kulturalnych zdarzeń w szkole,
• poszukiwać informacji na wybrany temat w różnych źródłach,
• współdziałać w zespole, wspólnie podejmować decyzje, planować i organizować swoją pracę.
Przeznaczenie projektu: Projekt angażuje wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Łapach
Ma charakter interdyscyplinarny. Realizowany na lekcjach różnych przedmiotów, w trakcje różnych działań poza zajęciami i w czasie wolnym uczniów.
.
Sposób realizacji:
1. Projekt realizowany jest przez okres trzech tygodni:
Pierwszy tydzień: przygotowanie, przydział zadań nauczycielom i uczniom.
Drugi tydzień: przygotowanie uczniów - indywidualne i grupowe do realizacji zadań.
Trzeci tydzień: realizacja zadań, udział w imprezach Tygodnia Bardzo Kulturalnego.
2. Każdy dzień Tygodnia przebiega pod innym hasłem i koncentruje się wokół innego zagadnienia:
PONIEDZIAŁEK - Kultura na co dzień, czyli jak obycie ułatwia życie.
WTOREK - Mój język świadczy o mnie.
ŚRODA - Sprawność i odpowiedzialność.
CZWARTEK - Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie?
Mundurek i garniturek, czyli kulturalny strój, na co dzień i od święta.
PIĄTEK – Podsumowanie. Impreza ogólnoszkolna –Turniej o mistrza dobrych manier.
3. Uczniowie samodzielnie i grupowo przygotowują się i wykonują poszczególne zadania. Określono zadania dla poszczególnych grup wiekowych (oddziałów):
Klasy I-VI: Konkurs na rymowankę na temat grzeczności,
Klasy III: Konkurs pięknego czytania.
Klasy IV-VI Turniej o mistrza dobrych manier.(plakat, rymowanka, scenka)


4. Określono także propozycje dla wszystkich uczniów:
• Wykonanie plakatów na temat kultury osobistej, uprzejmości, życzliwości w kontaktach międzyludzkich.
• Opracowanie kodeksu kulturalnego ucznia.
• Konkurs na najkulturalniejszą klasę w szkole.
• Konkurs na najładniejszy aforyzm, rymowankę, hasło propagujące używanie pięknej polszczyzny.
• Konkurs na najciekawszą scenkę propagującą zasady kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach.

5. Określono zadania dla wychowawców i nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
• Zajęcia poświęcone tematyce kultury osobistej w życiu codziennym.
• Lekcje języka polskiego poświęcone kulturze słowa.
• Wyjścia do teatru, kina, galerii, muzeum, spotkania z ciekawymi ludźmi.
• Graficzne opracowanie (plakat) zwrotów grzecznościowych
• Zajęcia świetlicowe na temat kultury spożywania posiłku.
• Wystawa „Grzeczność na co dzień”, wystawka „Myśli o języku”.
• Konsekwencja w ocenianiu zachowań uczniów.
6. Podsumowaniem pracy wszystkich uczniów i nauczycieli jest Tydzień Bardzo Kulturalny pod hasłem KULTURALNIE WITAMY WIOSNĘ

Wartości, które chcemy kształtować:

PONIEDZIAŁEK - Kultura na co dzień, czyli jak obycie ułatwia życie.
Treści:
• Reguły obyczajowe – najprostsze wyrazy uprzejmości w kontaktach międzyludzkich.
• Podniesienie świadomości kultury bycia - magiczne słowa (proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry).
• Wzmacnianie pozytywnych wzorców zachowania: umiejętność prowadzenia rozmowy, uprzejmość, umiejętność słuchania, punktualność, słowność.
WTOREK - Mój język świadczy o mnie. W szkole obowiązuje strój galowy.
Treści:
• Podkreślenie szacunku dla języka polskiego, uświadomienie konieczności dbania o czystość i poprawność języka.
• Powszechne używanie zwrotów i form grzecznościowych.
• Wyeliminowanie wulgaryzmów z języka - w rozmowach nie używamy przekleństw i ,,brzydkich słów”.
ŚRODA – Sprawność i odpowiedzialność. W szkole obowiązuje strój sportowy.
Treści:
• Przestrzeganie regulaminu, przepisów i norm szkolnych.
• Dbanie o ład i porządek w szkole, fair play w sporcie.
• Aprobata cech pozytywnych (pracowitość, życzliwość, prawdomówność, punktualność).
• Negowanie cech złych (kłamstwo, arogancja, oszustwo, kradzież, napastliwość).
CZWARTEK - Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie?
Mundurek i garniturek, czyli kulturalny strój, na co dzień i od święta.
Obowiązuje strój „dyskotekowy”.
Treści:
• Kultura spożywania posiłku - umiejętność zachowania się przy stole, przyjmowanie gości.
• Stosowny ubiór w zależności od okoliczności.
PIĄTEK – Podsumowanie.Turniej międzyklasowy o tytuł mistrza dobrych manier.



Przebieg Tygodnia Kultury

Poniedziałek


Kultura na co dzień,
czyli jak obycie ułatwia życie.




1. . Zadaniem klas jest opracowanie plakatów na temat kultury osobistej, uprzejmości, życzliwości w kontaktach międzyludzkich - artykuły, ilustracje (może być praca w formie komiksu). Twórcy najciekawszego plakatu zostaną nagrodzeni.

2. Godziny wychowawcze poświęcone tematyce kultury osobistej w życiu codziennym, np.:
Uczymy się dobrych manier.
W Krainie Grzeczności.
10 zasad dobrego koleżeństwa.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą.
Grzeczność na co dzień.



3. Opracowanie kodeksu kulturalnego ucznia
a) Rozmowa na lekcjach wychowawczych.

b) Kodeks zostanie wyeksponowany w każdej pracowni.

4. Graficzne opracowanie (plakat) zwrotów grzecznościowych(Prezentacja w klasach lub na korytarzu).
5. Dekoracja korytarzy „złotymi myślami” o kulturze:



6. Wystawa „Grzeczność na co dzień” – ekspozycja na parterze, kącik porad dotyczących savoir-vivre, propagowanie zasad kulturalnego zachowania się - tablice ogłoszeń.
7. Konkurs na rymowankę na temat grzeczności – klasy I –VI. Tygodniem Kultury. Forma pracy dowolna, mile widziane ilustracje tekstów.

Uczniowie pod opieką Wychowawcy

Wychowawcy, biblioteka udostępnia scenariusze zajęć Wychowawcy klas I-II,
Biblioteka

Pedagog
Biblioteka

Wtorek
Mój język świadczy o mnie.

Obowiązuje strój elegancki.

1. Mój język świadczy o mnie – protestujemy przeciwko wulgaryzmom - plakaty i hasła. Ozdabianie klas oraz drzwi wejściowych napisami o uprzejmości.

2. Tematyczne lekcje języka polskiego, np.:
Dlaczego powinniśmy dbać o język ojczysty?
Grzeczność nie jest nauką łatwą, ani małą.
W trosce o kulturę słowa. Wypowiadamy wojnę wulgaryzmom.

3. Konkurs na najładniejszy aforyzm, rymowankę, hasło propagujące używanie pięknej polszczyzny;
a) Konkurs skierowany jest do uczniów klas I-VI

b) Forma pracy dowolna, mile widziane ilustracje tekstów.


4. Konkurs pięknego czytania w klasach III.
a) godz. 1100 – klasy I-III w świetlicy szkolnej,
b) Wychowawcy wybierają trzech najlepiej czytających uczniów klas III.
c) Klasowi laureaci wezmą udział w konkursie szkolnym.

Opiekunowie sal
Nauczyciele j. polskiego,
Wychowawcy Wychowawcy klas III,Biblioteka

Środa

Sprawność
i odpowiedzialność.

Obowiązuje strój sportowy.

1. Konsekwencja w ocenianiu zachowań uczniów. Ocena klasy za zachowanie podczas lekcji i na przerwach.

2. Zwrócenie uwagi na stosowanie zasad fair-play na lekcjach w-f

Nauczyciele uczący , nauczyciele w-f,Wychowawcy
klas

Czwartek

Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie?
Mundurek
i garniturek, czyli kulturalny strój, na co dzień i od święta.

Obowiązuje strój dyskotekowy.

1. Wizytówki i napisy do stołówki szkolnej


2. Konkurs na najpiękniej nakryty stół do uroczystego obiadu (godziny wychowawcze)


3. Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie, czyli w zdrowym ciele zdrowy duch (godziny wychowawcze)

4. Kultura spożywania posiłku – zajęcia świetlicowe, premiowanie pozytywnych zachowań.

5. Mundurek i garniturek, czyli kulturalny strój na co dzień i od święta – umiejętność doboru stosownego ubioru w zależności od okoliczności.

Świetlica,Chętne klasy, Wychowawcy, Świetlica

Wszyscy nauczyciele

Piątek
Podsumowanie
Kulturalnie witamy Wiosnę

Obowiązuje strój „wiosenny”

1. Szkolny turniej o tytuł mistrza dobrych manier
a) 4,5 - ta godzina lekcyjna- 10.45-12.30;
b) Miejsce- korytarz 2 piętra
c) Trzyosobowe reprezentacje z każdej klasy;
d) Reprezentantom pomaga cała klasa;
e) Klasa jest oceniana za zachowanie.

Komisja (wybrani nauczyciele)


Opracowanie i realizacja: Anna Kruszewska

Wyświetleń: 1817


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.