![]() |
![]() |
Katalog Anna Kruszewska, 2013-09-24 Łapy Ogólne, Projekty edukacyjne Projekt edukacyjny "Tydzień bardzo kulturalny"Projekt edukacyjny TYDZIEŃ BARDZO KULTURALNY Czas realizacji- marzec Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa Hasło wiodące „KULTURALNIE WITAMY WIOSNĘ” Koordynatorzy : Anna Kruszewska, Cel główny: propagowanie zasad kulturalnego zachowania w sytuacjach dnia codziennego, podkreślenie szacunku dla języka polskiego, uświadomienie konieczności dbania o czystość i poprawność języka, rozwijanie sprawności komunikacyjnej uczniów. Cele ogólne: Realizacja projektu umożliwia uczniom nabycie następujących umiejętności: • skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, • poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, • efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, z zachowaniem obowiązujących norm, • poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. Realizując projekt, uczniowie: • doskonalą nawyki kulturalnych zachowań w różnych sytuacjach, • rozumieją konieczność eliminowania z języka wulgaryzmów, • uczą się szacunku dla dobra wspólnego, • na co dzień używają zwrotów i form grzecznościowych, • przygotowują się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości, • utrwalają nawyki kulturalnych zachowań w różnych sytuacjach, • kształtują postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów. Cele szczegółowe: W wyniku szeregu działań, uczeń potrafi: • kulturalnie zachować w sytuacjach dnia codziennego w szkole i poza nią, • stosować najprostsze wyrazy uprzejmości w kontaktach międzyludzkich, • akceptuje i naśladuje pozytywne wzorce zachowania: umiejętność prowadzenia rozmowy, uprzejmość, umiejętność słuchania, punktualność, słowność, • wyjaśnić, dlaczego nie należy używać wulgarnych słów, • wyeliminować wulgaryzmy ze swojego języka, • sprawnie posługiwać się słownikami, • kulturalnie zachować się przy stole, przyjmować gości, • dobrać stosowny ubiór w zależności od okoliczności, • kulturalnie kibicować podczas zawodów sportowych, przestrzegać zasad fair play, • podzielić się refleksjami na temat kulturalnych zdarzeń w szkole, • poszukiwać informacji na wybrany temat w różnych źródłach, • współdziałać w zespole, wspólnie podejmować decyzje, planować i organizować swoją pracę. Przeznaczenie projektu: Projekt angażuje wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Łapach Ma charakter interdyscyplinarny. Realizowany na lekcjach różnych przedmiotów, w trakcje różnych działań poza zajęciami i w czasie wolnym uczniów. . Sposób realizacji: 1. Projekt realizowany jest przez okres trzech tygodni: Pierwszy tydzień: przygotowanie, przydział zadań nauczycielom i uczniom. Drugi tydzień: przygotowanie uczniów - indywidualne i grupowe do realizacji zadań. Trzeci tydzień: realizacja zadań, udział w imprezach Tygodnia Bardzo Kulturalnego. 2. Każdy dzień Tygodnia przebiega pod innym hasłem i koncentruje się wokół innego zagadnienia: PONIEDZIAŁEK - Kultura na co dzień, czyli jak obycie ułatwia życie. WTOREK - Mój język świadczy o mnie. ŚRODA - Sprawność i odpowiedzialność. CZWARTEK - Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie? Mundurek i garniturek, czyli kulturalny strój, na co dzień i od święta. PIĄTEK – Podsumowanie. Impreza ogólnoszkolna –Turniej o mistrza dobrych manier. 3. Uczniowie samodzielnie i grupowo przygotowują się i wykonują poszczególne zadania. Określono zadania dla poszczególnych grup wiekowych (oddziałów): Klasy I-VI: Konkurs na rymowankę na temat grzeczności, Klasy III: Konkurs pięknego czytania. Klasy IV-VI Turniej o mistrza dobrych manier.(plakat, rymowanka, scenka) 4. Określono także propozycje dla wszystkich uczniów: • Wykonanie plakatów na temat kultury osobistej, uprzejmości, życzliwości w kontaktach międzyludzkich. • Opracowanie kodeksu kulturalnego ucznia. • Konkurs na najkulturalniejszą klasę w szkole. • Konkurs na najładniejszy aforyzm, rymowankę, hasło propagujące używanie pięknej polszczyzny. • Konkurs na najciekawszą scenkę propagującą zasady kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach. 5. Określono zadania dla wychowawców i nauczycieli poszczególnych przedmiotów. • Zajęcia poświęcone tematyce kultury osobistej w życiu codziennym. • Lekcje języka polskiego poświęcone kulturze słowa. • Wyjścia do teatru, kina, galerii, muzeum, spotkania z ciekawymi ludźmi. • Graficzne opracowanie (plakat) zwrotów grzecznościowych • Zajęcia świetlicowe na temat kultury spożywania posiłku. • Wystawa „Grzeczność na co dzień”, wystawka „Myśli o języku”. • Konsekwencja w ocenianiu zachowań uczniów. 6. Podsumowaniem pracy wszystkich uczniów i nauczycieli jest Tydzień Bardzo Kulturalny pod hasłem KULTURALNIE WITAMY WIOSNĘ Wartości, które chcemy kształtować: PONIEDZIAŁEK - Kultura na co dzień, czyli jak obycie ułatwia życie. Treści: • Reguły obyczajowe – najprostsze wyrazy uprzejmości w kontaktach międzyludzkich. • Podniesienie świadomości kultury bycia - magiczne słowa (proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry). • Wzmacnianie pozytywnych wzorców zachowania: umiejętność prowadzenia rozmowy, uprzejmość, umiejętność słuchania, punktualność, słowność. WTOREK - Mój język świadczy o mnie. W szkole obowiązuje strój galowy. Treści: • Podkreślenie szacunku dla języka polskiego, uświadomienie konieczności dbania o czystość i poprawność języka. • Powszechne używanie zwrotów i form grzecznościowych. • Wyeliminowanie wulgaryzmów z języka - w rozmowach nie używamy przekleństw i ,,brzydkich słów”. ŚRODA – Sprawność i odpowiedzialność. W szkole obowiązuje strój sportowy. Treści: • Przestrzeganie regulaminu, przepisów i norm szkolnych. • Dbanie o ład i porządek w szkole, fair play w sporcie. • Aprobata cech pozytywnych (pracowitość, życzliwość, prawdomówność, punktualność). • Negowanie cech złych (kłamstwo, arogancja, oszustwo, kradzież, napastliwość). CZWARTEK - Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie? Mundurek i garniturek, czyli kulturalny strój, na co dzień i od święta. Obowiązuje strój „dyskotekowy”. Treści: • Kultura spożywania posiłku - umiejętność zachowania się przy stole, przyjmowanie gości. • Stosowny ubiór w zależności od okoliczności. PIĄTEK – Podsumowanie.Turniej międzyklasowy o tytuł mistrza dobrych manier. Przebieg Tygodnia Kultury Poniedziałek Kultura na co dzień, czyli jak obycie ułatwia życie. 1. . Zadaniem klas jest opracowanie plakatów na temat kultury osobistej, uprzejmości, życzliwości w kontaktach międzyludzkich - artykuły, ilustracje (może być praca w formie komiksu). Twórcy najciekawszego plakatu zostaną nagrodzeni. 2. Godziny wychowawcze poświęcone tematyce kultury osobistej w życiu codziennym, np.: Uczymy się dobrych manier. W Krainie Grzeczności. 10 zasad dobrego koleżeństwa. Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Grzeczność na co dzień. 3. Opracowanie kodeksu kulturalnego ucznia a) Rozmowa na lekcjach wychowawczych. b) Kodeks zostanie wyeksponowany w każdej pracowni. 4. Graficzne opracowanie (plakat) zwrotów grzecznościowych(Prezentacja w klasach lub na korytarzu). 5. Dekoracja korytarzy „złotymi myślami” o kulturze: 6. Wystawa „Grzeczność na co dzień” – ekspozycja na parterze, kącik porad dotyczących savoir-vivre, propagowanie zasad kulturalnego zachowania się - tablice ogłoszeń. 7. Konkurs na rymowankę na temat grzeczności – klasy I –VI. Tygodniem Kultury. Forma pracy dowolna, mile widziane ilustracje tekstów. Uczniowie pod opieką Wychowawcy Wychowawcy, biblioteka udostępnia scenariusze zajęć Wychowawcy klas I-II, Biblioteka Pedagog Biblioteka Wtorek Mój język świadczy o mnie. Obowiązuje strój elegancki. 1. Mój język świadczy o mnie – protestujemy przeciwko wulgaryzmom - plakaty i hasła. Ozdabianie klas oraz drzwi wejściowych napisami o uprzejmości. 2. Tematyczne lekcje języka polskiego, np.: Dlaczego powinniśmy dbać o język ojczysty? Grzeczność nie jest nauką łatwą, ani małą. W trosce o kulturę słowa. Wypowiadamy wojnę wulgaryzmom. 3. Konkurs na najładniejszy aforyzm, rymowankę, hasło propagujące używanie pięknej polszczyzny; a) Konkurs skierowany jest do uczniów klas I-VI b) Forma pracy dowolna, mile widziane ilustracje tekstów. 4. Konkurs pięknego czytania w klasach III. a) godz. 1100 – klasy I-III w świetlicy szkolnej, b) Wychowawcy wybierają trzech najlepiej czytających uczniów klas III. c) Klasowi laureaci wezmą udział w konkursie szkolnym. Opiekunowie sal Nauczyciele j. polskiego, Wychowawcy Wychowawcy klas III,Biblioteka Środa Sprawność i odpowiedzialność. Obowiązuje strój sportowy. 1. Konsekwencja w ocenianiu zachowań uczniów. Ocena klasy za zachowanie podczas lekcji i na przerwach. 2. Zwrócenie uwagi na stosowanie zasad fair-play na lekcjach w-f Nauczyciele uczący , nauczyciele w-f,Wychowawcy klas Czwartek Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie? Mundurek i garniturek, czyli kulturalny strój, na co dzień i od święta. Obowiązuje strój dyskotekowy. 1. Wizytówki i napisy do stołówki szkolnej 2. Konkurs na najpiękniej nakryty stół do uroczystego obiadu (godziny wychowawcze) 3. Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie, czyli w zdrowym ciele zdrowy duch (godziny wychowawcze) 4. Kultura spożywania posiłku – zajęcia świetlicowe, premiowanie pozytywnych zachowań. 5. Mundurek i garniturek, czyli kulturalny strój na co dzień i od święta – umiejętność doboru stosownego ubioru w zależności od okoliczności. Świetlica,Chętne klasy, Wychowawcy, Świetlica Wszyscy nauczyciele Piątek Podsumowanie Kulturalnie witamy Wiosnę Obowiązuje strój „wiosenny” 1. Szkolny turniej o tytuł mistrza dobrych manier a) 4,5 - ta godzina lekcyjna- 10.45-12.30; b) Miejsce- korytarz 2 piętra c) Trzyosobowe reprezentacje z każdej klasy; d) Reprezentantom pomaga cała klasa; e) Klasa jest oceniana za zachowanie. Komisja (wybrani nauczyciele) Opracowanie i realizacja: Anna Kruszewska Wyświetleń: 1817
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |