AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Przemysław Drąg, 2013-09-20
Żarów

Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz Dnia Niepodległości. Refleksje młodych ludzi na temat pamięci i patriotyzmu poparte muzyką hip - hop i nie tylko.

- n +

SCENARIUSZ OBCHODÓW DNIA NIEPODLEGŁOSCI (11 LISTOPADA)

Refleksje młodych ludzi na temat pamięci i patriotyzmu poparte muzyką hip - hop i nie tylko.

Pomysł i realizacja: Przemysław Drąg, Marek Zywer


1. Wstęp (Poczet sztandarowy, Hymn narodowy, krótki rys historyczny)

Początek apelu ma wyglądać na tradycyjny.
2. Wiersz 1
GAWĘDA O MIŁOŚCI ZIEMI OJCZYSTEJ Wisławy Szymborskiej


3. Refleksje młodych ludzi na temat pamięci i patriotyzmu poparte muzyką.

Postacie:
MŁODY (M), PROWADZĄCA (P), POSTAĆ 2 - 5 (P2 - P5),
(Młody i Prowadząca w czasie gry na scenie stoją naprzeciw siebie, jakby prowadzili słowny pojedynek na racje. P ubrana bardzo elegancko, M - bluza z kapturem).
Prowadząca apel (P) wchodzi na scenę, by kontynuować uroczystość po recytacji wiersza. Gdy chce coś powiedzieć, zaczyna się rola Młodego.

Widz (M), wstaje spośród widowni i zwraca się do Prowadzącej (P)
M: Czekaj, czekaj… Czy mogę coś powiedzieć? (wstaje z widowni i zmierza ku scenie)
P: Nie uważasz, że to nie czas i miejsce. Przecież trwa uroczystość. Staramy się okazać szacunek ludziom, dzięki którym żyjemy we własnym kraju.
M: Ok. Rozumiem. Chodzi o to, że ja... To znaczy MY (pokazuje część widowni) też chcemy okazać szacunek tym ludziom, ale na swój sposób. Czy nie możemy okazywać szacunku, mówić o pamięci tamtych czasów… inaczej?
P: Dobrze spróbujmy podyskutować. Przecież masz do tego prawo. Co masz na myśli?
M: Zrozum. My, na przykład, nie czujemy tych wierszy, doniosłych słów tak jak powinniśmy, choć są one pięknym świadectwem pamięci. Dla nas nie jest to tak atrakcyjne, jak powinno, choć znamy przeszłość i ją szanujemy. Te wiersze gdzieś już słyszeliśmy, a czy ktoś powtórzy teraz choćby dwa, trzy wersy?
P: Ale o co Ci chodzi. Nie zgadzasz się, przepraszam, (zwraca się w kierunku widowni) nie zgadzacie się z przekazem tych wierszy?
M: Zgadzam się jak najbardziej. Użyłbym tylko innych wersów… Nie zdawałem sobie sprawy z tego problemu, ale coraz mniej młodych pamięta o historii naszego kraju ,o przodkach, bohaterach – tych prawdziwych. Żeby to zmienić pokazałbym to co mnie poruszyło. Zobaczcie…(pokazuje ekran).


Hemp Gru „ZAPOMNIANI BOHATEROWIE” (Przycięty teledysk, czas 2:08 min)


M: To do mnie dotarło… Wtedy się obudziłem. Mamy tylu bohaterów z przeszłości. Prawdziwych. Stawiających na szali najważniejsze wartości – rodzinę, zdrowie, nawet życie, aby żyć we własnym wolnym kraju. Coraz mniej o nich mówimy… Coraz mniej o nich pamiętamy...
P: Wiesz? Masz rację. Zapominamy o bohaterach, o który powinniśmy pamiętać.
M: Dokładnie tak jest. Widzę, że i ty to rozumiesz. I o to właśnie chodzi, żeby sobie to uświadomić i nie zapominać.

P: Jednak jest wiele osób, które lubią wiersze poetów, którzy tworzyli w czasie gdy to wszystko się działo, świadków tamtych wydarzeń. Ten wiersz chyba znają wszyscy (P prosi o recytację wiersza wskazaną osobę)

Wiersz 2. PIEŚŃ O ŻOŁNIERZACH WESTERPLATTE (K.I. Gałczyński)

Kiedy się wypełniły dni
i przyszło zginąć latem,
prosto do nieba czwórkami szli
żołnierze z Westarplatte.

(A lato było piękne tego roku).

I tak śpiewali: Ach, to nic,
że tak bolały rany,
bo jakże słodko teraz iść
na te niebiańskie polany.

(A na ziemi tego roku było tyle wrzosu na bukiety.)

W Gdańsku staliśmy tak jak mur,
gwiżdżąc na szwabską armatę,
teraz wznosimy się wśród chmur,
żołnierze z Westerplatte.

M: Świetnie. Pełny szacunek, ale zrozum, że do niektórych może to dotrzeć tylko tak. Posłuchaj, mam ten kawałek na komórce… (zbliża telefon do mikrofonu, w utworze wykorzystano fragment powyższego wiersza)

„ŻOŁNIERZOM WESTERPLATTE” Pknb (fragment około 45 sekund)


P: Ale czy nie uważasz, że w taki dzień jak ten ludzie, którzy odeszli stawiając opór i licząc na spokój, o… Tam (wskazanie na niebo) nie chcieliby aby okazywać pamięci o nich z powagą. Przecież to poważna sprawa…Posłuchaj i zobacz. Może to cię przekona? Proszę was. Wysłuchajcie tego i nie rozmawiajcie przez tą chwilę…
Filmik do piosenki „KATYŃ 1940 (OSTATNI LIST)” Lech Makowiecki (Czas 2:46 min)

P: Też czuliście te emocje?
M: Masz rację. Piękny kawałek.
P: To chyba zmieniasz zdanie? Ta piosenka to mocny argument, nie?
M: Wiemy wszyscy, że nie ma tu racji żadne z nas. Każdy z nas może odczuwać to na swój sposób.
P: Tak, nie ma wygranych w tej dyskusji. Niech każdy okazuje pamięć tak jak to czuje.
Postać 2 pojawia się na scenie
P 2: Pamiętacie postać Józefa Piłsudskiego?
M: Tak. Chyba, między innymi, dzięki niemu to święto?
P2: Tak. On powiedział:
CYTAT: Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości.

M: Tak. Dzięki przeszłości możemy wyciągać wnioski i sprawić by pewne wydarzenia się już nigdy nie powtórzyły. Jesteśmy winni pamięć ludziom, którzy tworzyli naszą historię. To nasz obowiązek. Pamiętajmy o tym.
P: Zróbmy to razem… (podają sobie dłonie, mogą też „przybić piątkę”)

„APEL POLEGŁYCH” Konstruktor (Czas 2:21 min) Część artystyczna.
(Kilku uczniów przebranych w stroje żołnierzy wkraczało z tyłu sceny na jej front z tablicami (karton, arkusz brystolu) z datą i ważnym wydarzeniem z historii Polski, związanym z walką o niepodległość. Bez słów. Tylko muzyka w tle.)



P: Pamięć o ludziach i szacunek do historii to nie wszystko. Być patriotą, to coś więcej. Tylko jak nim być w czasach spokoju, gdy nie trzeba walczyć? Jak być dziś patriotą na co dzień?
P3: - Powiem ci, że jest to zarazem łatwe i trudne. Bo wystarczy wywiesić w czasie narodowego święta biało-czerwoną flagę. Sam widziałeś wczoraj, że nie było ich zbyt wiele na naszych domach. Wystarczy zadbać o swoje otoczenia. Tymczasem ciągle zbyt wiele śmieci jest wokół nas. Na wybory trzeba chodzić, a frekwencja rzadko przekracza 50 procent. Wystarczy dbać o swój ojczysty język. A co słyszymy na podwórku, czy na szkolnym korytarzu? O naszej systematycznej nauce, odrabianiu lekcji, czytaniu lektur nie wspomnę. A przecież w jakimś stopniu los naszego kraju zależy także od naszego wykształcenia. Dziś być patriotą to być dobrym synem, czy dobrą córką. Albo kimkolwiek innym, po prostu dobrze pełnić swoją rolę!
P4: - Tak, to być dobrym uczniem, sąsiadem, sportowcem, a nawet kibicem stojącym za swoją narodową drużyną na dobre i złe. Myślę, że dobrze to ujął nasz patron Jan Paweł 2:
Ojczyzna jest naszą matką ziemską. Polska jest matką szczególną. Niełatwe są jej dzieje, zwłaszcza na przestrzeni ostatnich stuleci. Jest matką, która wiele przecierpiała i wciąż na nowo cierpi. Dlatego też ma prawo do miłości szczególnej. Jan Paweł II
P5: - Nowoczesny patriotyzm to radość życia we własnym kraju, choć nie wydaje nam się on doskonały. Ale tu twoja rola. Zmieniaj swoją ojczyznę na lepsze i „Nie pytaj co tobie da, lecz co ty możesz zrobić dla niej”.

„NIE PYTAJ O NIĄ” Eldo (+ pokaz zdjęć z rzutnika) Finał uroczystości. Na koniec utworu wyjście na scenę, ukłon i zakończenie.




Warunki realizacji:
Scenariusz zrealizowano w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Żarowie w listopadzie 2012. Nieskromnie mówiąc okazał się hitem i jego odbiór był rewelacyjny. Przełamaliśmy patetyczną, tradycyjną formę apelu, której nie neguję. Młodzi siedzieli i słuchali. Było rewelacyjnie. Życzę takiej atmosfery każdemu, kto zdecyduje się na ten scenariusz. Niestety aby go zrealizować, to poza odpowiednimi aktorami należy posiadać odpowiednie warunki. W naszej szkole mamy aulę na tego typu uroczystości z ekranem i rzutnikiem multimedialnym w zestawie. Akcja toczyła się na podwyższeniu (scenie). Poza sceną była ściana, która pełniła rolę ekranu. Ważne by muzyka, która świetnie ilustruje przekaz była odpowiednio nagłośniona. W razie pytań co do wykorzystanych materiałów pozostawiam kontakt - przemdrag1@o2.pl. Polecam odważnym.

Przemysław Drąg
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1807


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.