Katalog Agata Tyczyńska, 2013-09-04 Leszno Wybór zawodu, Scenariusze scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego "Poznać siebie"Scenariusz zajęć dla uczniów gimnazjum z zakresu doradztwa zawodowego Temat Poznać siebie Cele - zmotywowanie uczniów do autorefleksji na temat możliwości intelektualnych oraz zdolności w kontekście predyspozycji zawodowych -zmotywowanie uczniów do podjęcia działań samokształceniowych - zapoznanie z typami zdolności - określenie predyspozycji do pracy w grupie lub pracy indywidualnej - przygotowanie do planowania dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej Materiały kreda, plastelina, makaron spaghetti, napis WIEDZA, materiał (np. prześcieradło), lista z typami zdolności (załącznik nr 1.), fotografia dalmatyńczyka oraz shar pei. Formy, metody i techniki pracy raca indywidualna i grupowa, elementy zajęć warsztatowych, metoda oglądowa, pogadanka Czas pracy 45 minut Działania 1. Zaciekawienie uczniów tematyką zajęć – będą brać udział w eksperymentach, które pokażą, co jest ważne oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze dalszej ścieżki kształcenia lub zawodu. Nauczyciel na tablicy zapisuje schemat ( ………………………….+ ……………………………. + …………………………… = wymarzony zawód), który będzie uzupełniany w trakcie zajęć. 2. Do pierwszego eksperymentu potrzebnych będzie 4 uczniów oraz materiały: kreda, krzesło, do którego oparcia od tyłu przyczepiamy napis WIEDZA (tak, żeby uczniowie go nie widzieli), materiał, przez który nic nie widać. Prowadzący na podłodze rysuje kredą znak krzyża. W tym miejscu stanie dwóch śmiałków. Należy wybrać 2 osoby, które mają trzymać materiał nieco nad głową pierwszego z uczniów. Nauczyciel prosi, by uczeń, stojąc na znaku krzyża, powiedział, co widzi. (Zazwyczaj pierwszą odpowiedzią jest NIC lub kolor materiału – nie komentujemy odpowiedzi ucznia.) Zapraszamy drugą osobę, która tym razem staje na postawionym w miejscy krzyżyka krześle i odpowiada na to samo pytanie: Co widzisz? (Zazwyczaj uczniowie są niepewni, nie podpowiadamy, w razie potrzeby zadajemy to samo pytanie.) W tym momencie pozostali zazwyczaj zaczynają się buntować, że to niesprawiedliwe, bo druga osoba stała na krześle, wtedy należy zakończyć eksperyment. Wszyscy wracają na swoje miejsca. Nauczyciel zaznacza, że obie osoby stały w tym samym miejscu, pyta: Co w życiu sprawia, że człowiek może widzieć więcej. Padają różne odpowiedzi lub panuje milczenie. Wtedy nauczyciel odwraca krzesełko, na którym widnieje napis WIEDZA. Uczniowie często zaczynają się śmiać. Prowadzący udowadnia swoje twierdzenie, pokazując najpierw zdjęcie shar pei (lub psa innej rasy, która nie jest bardzo popularna). Uczniowie zazwyczaj odpowiadają, że to pies, rzadko potrafią określić rasę. Następnie pokazuje zdjęcie dalmatyńczyka, którego większość rozpoznaje bez problemu. Nauczyciel omawia eksperyment: dzięki wiedzy potrafili zobaczyć nie tylko psa, ale konkretną rasę, jeśli wiesz więcej, potrafisz nazwać więcej, zrozumieć, opowiedzieć innym. To wiedza ogólna, ale także ta, którą zdobywa się w toku nauki szkolnej. Dlatego tak ważne jest, by na początku swojej drogi zawodowej, którą jest szkoła, zdobyć jak najwięcej wiedzy. Nauczyciel uzupełnia pierwsze puste pole na schemacie słowem WIEDZA. 3. Wiedza to jednak nie wszystko. Aby właściwie rozpoznać, w czym się w życiu sprawdzimy, musimy znać swoje zdolności. Prowadzący rozdaje i odczytuje informacje ze schematu, a uczniowie mają za zadanie zaznaczyć, które zdolności ich cechują. Mają chwilę, by pokazać osobom obok, co wybrali, jeśli są chętni, mogą powiedzieć głośno o swoich zdolnościach. Prowadzący uzupełnia schemat słowem ZDOLNOŚCI. 4. Do przeprowadzenia ostatniego eksperymentu należy podzielić klasę na grupy 4 lub 5-osobowe. Każda grupa otrzymuje plastelinę oraz 10 sztuk makaronu spaghetti. Uczniowie mają 2 minuty na stworzenie jak najwyższej budowli, która przetrwa 30 sekund. Nauczyciel odmierza czas. Obserwuje pracę w grupie. Po zakończonym eksperymencie pyta, czy uczniowie wiedzą, co badało to ćwiczenie, bo nie tylko umiejętności manualne, ale przede wszystkim umiejętności pracy w grupie. Omówienie pracy w grupie: każdy stara się zastanowić nad tym, kto ma predyspozycje do bycia liderem, kto potrafi współpracować, kto zdecydowanie nie brał udziału w tworzeniu wierzy, kto daje propozycje, ale ich nie narzuca, kto umie się dostosować. Prowadzący zaciosuje ostatnie słowo w schemacie PREDYSPOZYCJE DO PRACY W GRUPIE 5. Nauczyciel odczytuje cały schemat, czyli elementy, które składają się na wybór przyszłej ścieżki kształcenia lub przyszłego zawodu, tj. WIEDZA, ZDOLNOŚCI, PREDYSPOZYCJE DO PRACY W GRUPIE. Należy zaznaczyć, że jeśli nie mamy sprecyzowanych zainteresowań, nie wiemy, jakie mamy zdolności, to warto się uczyć, zdobywać wiedzę w szkole, bo teraz jest za darmo, a w przyszłości będzie trzeba za to płacić. To jak wizyta w supermarkecie. Przez trzy lata w gimnazjum jest czas wielkiej promocji na wiedzę, uczniowie mogą brać wszystko, co tylko chcą. Trzeba też pamiętać, że nasza kariera zawodowa zaczyna się już w szkole i to jakimi w przyszłości będziemy pracownikami można już teraz określić, patrząc na to jakimi jesteśmy uczniami. Załącznik nr 1. UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCE WŁASNEGO CIAŁA - DUŻA SPRAWNOŚĆ MANUALNA, PRECYZJA I PEWNOŚĆ RUCHÓW PALCÓW (np. operowanie, malowanie, masaż) - WRAŻLIWY DOTYK, SKOORDYNOWANA PRACA PALCÓW (np. użycie klawiatury, gra na instrumentach) ¬- SKOORDYNOWANE UŻYCIE OCZU I RĄK - PSYCHOMOTORYCZNA KOORDYNACJA CAŁEGO CIAŁA - ZWINNOŚĆ, SZYBKOŚĆ, SIŁA LUB WYTRZYMAŁOŚĆ UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCE MATERIAŁÓW (glina, drewno, płótno, metale, kamień, kamienie szlachetne) - RĘKODZIEŁO, SZYCIE, TKANIE itp. - WYCINANIE, RZEŹBIENIE - KSZTAŁTOWANIE, MODELOWANIE, RZEŹBIENIE - WYKAŃCZANIE, MALOWANIE, POLEROWANIE, ODNAWIANIE - PRECYZYJNE PRACE Z UŻYCIEM RĄK UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCE PRZEDMIOTÓW (m.in. żywność, narzędzia, instrumenty) - MYCIE, PRANIE, CZYSZCZENIE, PRZYGOTOWYWANIE - PRZYJMOWANIE, WYSYŁANIE, ROZPROWADZANIE - WYKONYWANIE, PRODUKOWANIE, WYTWARZANIE (w tym też gotowanie) - OBSŁUGA, KONSERWACJA I NAPRAWA PRZEDMIOTÓW, NARZĘDZI I PRZYRZĄDÓW - PRECYZYJNE PRACE Z UŻYCIEM NARZĘDZI LUB PRZEDMIOTÓW UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCE MASZYN, URZĄDZEŃ I POJAZDÓW - INSTALOWANIE, MONTOWANIE - OBSŁUGIWANIE, KIEROWANIE, PROWADZENIE, STEROWANIE - DOGLĄDANIE, PILNOWANIE, NADZOROWANIE, REGULOWANIE - KONSERWACJA, CZYSZCZENIE LUB NAPRAWA SPRZĘTU, MASZYN LUB POJAZDÓW - ROZBIÓRKA, DEMONTOWANIE, ZŁOMOWANIE UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCE BUDYNKÓW I POMIESZCZEŃ - BUDOWANIE LUB ODBUDOWYWANIE - PROJEKTOWANIE LUB ZMIANA WYSTROJU WNĘTRZ UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCE ROŚLIN I ZWIERZĄT - UPRAWA I PIELĘGNACJA ROŚLIN - UMIEJĘTNE OBCHODZENIE SIĘ ZE ZWIERZĘTAMI ( hodowanie, szkolenie, tresura itp.) Opracowała: Agata Tyczyńska, pedagog szkolny Wyświetleń: 5789
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |